Biológia

    10. évfolyam

        I. Változatos élővilág

            1. Egy szabadon választott rendszertani csoport hazai képviselőinek
                a bemutatása
            2. Egy természetvédelmi terület digitális prezentációja
            3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok
            4. Klímaváltozás hatása hazánk élővilágára

        II. Ember és a növényvilág kapcsolata

            1. Italkultúra és a növények
            2. Táplálkozás és élővilág pl. mikróbák és a tejipar
            3. Misztikus, legendás növények pl. költészet, szerelem és a növények
            4. Öltözködés és élővilág pl. pamut, bőr
            5. Növények a gimnáziumunk környezetében

        III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

            1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)
            2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége

        IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang,
            önálló vélemény kifejtése

            1. Atomerőmű kontra megújuló energiaforrások.
            2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari
            szempontok ütközésére.


    11. évfolyam

        1. A szervezetünk csodálatos világa

            1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
            2. Izmaink felépítése és működése.
            3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.
            4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások

        II. Egészség és életmód

            1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos
                problémák.
            2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
            3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
            4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal
             Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.

        III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása,
            elemzése

            Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei,
            főbb egységei
            Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok?
            Miről kell tájékoztatni a vásárlót?
            A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain,
            amely nem felel meg az előírásoknak?

        IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang,
            önálló vélemény kifejtése

            Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése.
            Mikor kérheti valaki a terhesség megszakítását a Magzat védelméről
            szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság 48/1998.
            (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az
            előbbi törvény egyes paragrafusait?
            Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban.
            Vélemények. Megelőzés lehetőségei.



Fizika

    9-12. évfolyam

        1. A telefonálás 138 éve

            Több lehetőségből választhatsz a pályázat elkészítésére. Pár példát említve:

                • Riport készítése családtagokkal (újságcikk, fénykép, videó…)
                • Telefon múzeum meglátogatása után a látott érdekességek
                    bemutatása.
                • A telefonálás magyar vonatkozásai.
                • Mi a telefonkártya?
                • A telefon működési elve

        2. A fény

         ( 2015 A fény nemzetközi éve)
        Mutassa be a fényt egy kutatódiák, alkotó diák szemüvegén keresztül.
        Közelítse meg bármilyen oldalról.

                „Billió mérföldekről jött e fény,
                Jött a jeges, fekete és kopár
                Terek sötétjén lankadatlanul,
                S ki tudja, mennyi ezredéve már.

                Egy égi üzenet, mely végre most
                Hozzám talált, s szememben célhoz ért,
                S boldogan hal meg, amíg rácsukom
                Fáradt pillám koporsófödelét.”

    Tóth Árpád:
    Lélektől lélekig
    részlet

        3. Történelmi és természettudományos idővonal feltérképezése

            Készíts idővonalat, amelyben a fontosabb történelmi,
            természettudományos személyek, felfedezések szerepelnek,
            a felsoroltak rövid, lényegretörő bemutatásával!

            19 század 2. fele – 20. század 1. fele

Beadási határidő: 2014 december 05.



Földrajz

    9. évfolyam

        •     Lakossági fogyasztás növekedésének jellemzői, hatásuk a környezetre
        •     A „nagy bumm” modern értelmezése
        •     A vörös óriások életútja ppt
        •     Az űrfelvételek gyakorlati alkalmazásának lehetőségei
        •     Egy geológiai érdekesség bemutatása ppt


    10. évfolyam

        •     A pénz hatalma, a monetáris világ árnyoldalai
        •     Egy szabadon választott multinacionális vállalat működésének
                bemutatása
        •     Szociális háló jelentősége napjainkban
        •     Szabadon választott téma: A világ egy globális problémája

Beadási határidő: 2015 január utolsó hete



Kémia

    9. évfolyam

        •     Konyhában elvégezhető kísérletek (leírása, tapasztalat, magyarázat
                esetleg videó)
        •     Izotópok a mindennapokban (izotópok jelentősége,
                felhasználása különböző területeken esetleg ppt.)
        •     Az elektrokémia jelentősége napjainkban


    10. évfolyam

        •     Keresztrejtvény a szénhidrogének témaköréből (20x20-as méretben)
        •     Az alkohol varázsa (ppt is lehet)
        •     „Áldás és átok”: a klór (ppt is lehet)

Beadási határidő: 2014. december 20.