Biológia


10. évfolyamon

    I. Változatos élővilág

        1. Egy szabadon választott rendszertani csoport hazai képviselőinek a bemutatása

        2. Egy természetvédelmi terület digitális prezentációja

        3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok 

        4. Klímaváltozás hatása hazánk élővilágára

 

    II. Ember és a növényvilág kapcsolata

        1. Italkultúra és a növények

                    2. Táplálkozás és élővilág pl. mikróbák és a tejipar

                    3. Misztikus, legendás növények pl. költészet, szerelem és a növények

                    4. Öltözködés és élővilág pl. pamut, bőr

                    5. Növények a gimnáziumunk környezetében

 

    III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

        1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)

        2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége

 

    IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

        1. Atomerőmű kontra megújuló energiaforrások.

        2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari szempontok ütközésére.

 

11. évfolyamon

    1. A szervezetünk csodálatos világa

                    1.  A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.

                    2. Izmaink felépítése és működése.

                    3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.

                    4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások

 

    II. Egészség és életmód

        1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.

        2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.

        3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.

        4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal

        5.  Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.

 

    III.  Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

        Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei

        Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a vásárlót?

        A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?

 

    IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

        Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség

        megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság

        48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény

        egyes paragrafusait?

        Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények.  Megelőzés lehetőségei.

 

Határidő december 20.

 

Fizika

    1.      Tükrök és lencsék a tudományban és a művészetben

        „Tudomány művészet gyökere egy.

        Mindegyik a világot tükrözi a maga módján.

        S a tudományos és művészi nagyság alapja is

        ugyanaz: az igaz ember, a vir justis.”

                                                         Kodály Zoltán

        Mutasd be tudományos szemmel a tükröket és a lencséket. Pályázatban térj ki arra, hogyan

        használjuk őket mindennapjainkban. Keress olyan művészeti alkotásokat, amelyeken megjelennek

        ilyen eszközök és mutasd be őket!

 

    2.      Radioaktivitás az életünkben

        Mutasd be Marie Curie életén és munkásságán keresztül milyen radioaktív sugárzásokkal találkozhatunk,

        és milyen hatásai vannak ránk és jövőnkre!

 

    3.      Látványos fizika

        Ha szeretsz kísérletezni, megfigyelni a környezetedben lejátszódó jelenségeket, akkor videózd vagy

        fényképezd le az általad kiválasztott kísérletet a testek mozgása vagy dinamika témaköréből.

        Fűzz hozzá magyarázatot szóban vagy írásban!

 

Tanárok: Schmerczné Kormos Nóra, Harmatiné Kamocsai Anikó

 

 

Kémia

9. osztály:

    ·        Marie Curie munkájának jelentősége a kémiában

    ·        Atomenergia felhasználási területei

    ·        Gázok előállítási módszerei

    ·        Klór-áldás vagy átok

    ·        Projekt munka (Előre egyeztetett videó készítése egy témában vagy kísérletek bemutatása-és magyarázata)

 

10. osztály:

    ·        Műanyagok szerepe napjainkban, Élhettünk nélkülük?

    ·        Fémgyártási technológiák bemutatása, szerepük napjainkban

    ·        Energiaforrások napjainkban és új lehetőségek

    ·        Tudatmódosító szerek kémiája

    ·        Projekt munka (Előre egyeztetett videó készítése egy témában vagy kísérletek bemutatása-és magyarázata)

 

Beadási határidő: 2015. december 31.

 

Informatika

 

·         Védekezés a számítógépes vírusok ellen

·         Tömörítés, avagy hogy fér el sok adat kis helyen

·         Internetes keresési technikák 

·         Kommunikáció a XXI. században, avagy hogyan kommunikál egy mai fiatal

E-mail cím: tamas_olle@yahoo.com