Újpesti Károlyi István
Általános Iskola és Gimnázium
2016. Erasmus+ Projekt
Navigare Necesse Est
Alapinformációk:
projekt futamideje: 2016. június 1- 2017. május 31.
elnyert összeg: 30.986,-EUR a benyújtott pályázat szerinti, 100% támogatás
tartalma: 12 mobilitás
tevékenységek: tanártovábbképzés és job-shadowing tevékenység
tevékenységek részletezve:
projekt szakmai felelősei, döntéshozók:
az EU képviseletében eljáró intézmény: Tempus Közalapítvány
ellenőrzés, jogi felügyelet: Tempus Közalapítvány
pénzügyi végrehajtás, felügyelet, dokumentáció:
KLIK IV. kerület Tankerülete, Pénzügyi osztály
A "NAVIGARE NECESSE EST" projekt összefoglalása:
A pályázati munkacsoport a pályázatírás szakaszában határozta meg az egész szervezetre jellemző intézményi
szükségleteket. A szükségletek―tevékenységek―eredmények―hatások meghatározásánál egy koherens
rendszer kialakítására törekedtünk.
I., SZÜKSÉGLETEINK 4 fő területe:
1. Helyzet-meghatározás és önazonosság az európaizálódó köznevelési rendszerben a következők
feltérképezésével:
a, harmonizál-e jövőképünk, küldetésünk, és ha igen, milyen mértékben egy jellemzően európai
intézményével,
b, milyen szervezeti kultúra illeszkedik a sikeres európai polgárok neveléséhez leginkább,
c, hol tartunk az „európaizálódás” folyamatában.
2. Szakmai együttműködés a tanulási esélyek, tanulási stratégiák sikeréért az idegen nyelv
elsajátítása terén a következők révén:
a, az egyéni tanulási stratégiák támogatása;
b, mentorálási tevékenység;
c, a méltányosság szempontjának érvényre juttatása;
d, játékos, vidám, alternatív tanulásszervezési módszerek alkalmazása;
e, a papír-alapú tankönyv mellett a diákokat jobban inspiráló, korszerű eszközök, például drámapedagógia
alkalmazása;
f, a tantárgyi koncentráció erősítése.
3., Méltányosság és egyenlőség elvén alapuló tanulási környezet megteremtése, azáltal, hogy
ismereteinket és módszereinket gazdagítjuk a teljes értékű európai polgárok neveléséhez
az egyéni versus közösségi tanulás relációjában
4., Pedagógusszerepek változásának megsegítése a család és az iskola vonatkozásában a
következők feltérképezésével:
a, a nyitott intézménnyé válás folyamata;
b, hogyan táplálhatja a tanulási folyamatot a szülők―diák―pedagógus kapcsolati háromszög érzelmi
dinamikája;
c, az iskola alapértékei és a család elvárásai rajzolta függvények metszéspontja hol található a hazai és az
európiai koordinátarendszerben.
II., A célokat kétfajta TEVÉKENYSÉG révén szándékozunk elérni:
1., Tanártovábbképzés:
A 14 tagú nyelvi munkaközösség 7 tagjának, a humán és reál munkaközösségek 1-1 tagjának 2-hetes
tanártovábbképzése révén Angliában, és Németországban. A mobilitásokban résztvevők oktatási
tevékenysége és a kurzustematikák tartalma által a programnak az intézmény minden tagozata
haszonélvezője. A kiválasztott kurzusok tematikái teljes mértékben harmonizál az egyes kollégák
szakmai céljával, az intézményi célokkal és egymással is komplementer viszonyban állnak.
A mobilitások 2016 júliusában és augusztusában valósulnak meg.
2., Job-shadowing tevékenység:
Mivel a szükségleteinkként definiált négy terület mindegyikéhez választ nyerünk egy partnerintézményben
realizálandó iskolalátogatás tevékenységtől. Iskolánk háromtagú köznevelési szakértőkből és
szaktanácsadóból álló delegációja job-shadowing szándékával a Nykoebing Katedralskolet keresi fel
2016. októberében. A szakmai látogatás során óramegfigyelések, interjúk és kérdőívek segítségével
gyűjtünk a nyelvoktatásra, az egyéni és közösségi tanulásra, a méltányosság érvényesülésére,
a tanár―diák―szülő kapcsolatrendszerre vonatkozó információt.
III. A mobilitások EREDMÉNYE:
A résztvevők szerzett kompetenciája és a megszerzett európai értékek révén megvalósulnak:
1., szakmai fejlődés: új, alternatív módszerek és ismeretek bevezetése;
2., előrelépés az adaptív és inkluzív szemléletben minden tagozaton;
3., az egyéni tanulási stratégiák kialakítása a szülők és diákok bevonásával;
4., hatékony szakmai együttműködés a nyitott intézménnyé válásért;
5., szakmai ismeret a brit, német és dán oktatási rendszerekről;
7., inter-, és multikulturális szakmai kapcsolatok kiépítése;
8., nemzetközi együttműködések megalapozása.
IV. A folyamat intézményre gyakorolt HATÁSAI:
1., előrelépés az adaptív, inkluzív pedagógiában mellett,
2., a méltányosság és esélyegyenlőség szempontjainak napi szinten megvalósuló érvényre juttatása,
3., minőségi előrelépés a nyelvoktatásban,
4., a korszerű pedagógiai módszerek iránti fokozott érdeklődés tantestületi szinten,
5., a tanulmányi eredmények mérhető javulása az egyéni tanulási stratégiák alkalmazása révén,
6., az Europass önéletrajz és az európai tanúsítványok megismerése és alkalmazása a gimnazisták körében,
7., nagyobb nyitottság a korszerű pedagógia iránt tantestületi szinten.
A disszeminációs tevékenység révén a tanulási eredmények, hatásaik és a pályázati program népszerűsége
széles körű terjesztése garantált.
ANGOL NYELVŰ ÖSSZEFOGLALÓ
SUMMARY
The following chapter entails a brief summary of 2016 Erasmus+ project entitled "NAVIGARE NECESSE EST”
to be realized by the project team of Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium.
Our institutional needs were derived from the force-field of the theoretical triangle of:
a, the European educational policies,
b, the objectives of newly reformed Hungarian education system,
c, and the institutional pattern of our organization.
We sketched the chain of OBJECTIVES-ACTIVITIES-EFFECTS-IMPACT, in harmony with the logical framework
system, to gain a COHERENT MODEL for our project.
The quintessence of the project:
I., The 4 areas of institutional OBJECTIVES include
1. Defining our position in the process of meeting the European educational standards by
answering the following interrogatives:
a, Where are we located in the process?
b, Raising successful European citizens: What kind of vision/ organizational culture serves this purpose
the most?
c, To what extent are our vision and mission similar to those of European institution?
2. Creating professional cooperation among staff to improve learning strategies, learning success
in the field of foreign language acquisition, by aiming at
a, supporting individual learning strategies,
b, providing teacher mentoring,
c, ensuring equity,
d, creating a playful, motivating learning environment,
e, exploring and using new teaching methods, eg. drama pedagogy, versus books,
f, enhancing the importance of the epochal mission of multicultural education.
3., Finding the ways of creating equity in the learning environment by investigating the aspects of
individual versus community learning in relation to equity.
4., Exploring the new teacher roles and challenges in the dimension of school-society, by carefully
examining
a, the process of becoming an open institution,
b, the ways the teacher-student-parent relationship defines and influences the learning process,
c, the intersections of school values and social expectations in Hungary and Europe.
II., The organizational needs can be reached by the following ACTIVITIES:
1., Teacher Training
7 members of the 14-member panel of foreign language teachers, 1-1 member of the panel of humanities
and sciences were selected by consensus to attend teacher training courses taking place in England and
Germany. Since the range of affected students include students from every single grade, the entire
organization is sure to benefit from the process. The course syllabi and the organizational needs interrelate.
The selected courses are as follows:
*Auffrischungskurs: Methoden und Sprache
*Better English For Teachers
*Drama in the Secondary Classroom and Theatre Studies
*Expert Teaching
*How to be a Teacher Trainer
*More English for Teachers
*Methodology and English Language for Primary Teacher
The mobilities take place in July and August, 2016.
2., Job-shadowing activity
Evidently, a school visit at Nykoebing Katedralskole in Denmark will provide answers to our inquiries in the
four fields of our needs. A 3-member delegation of our institution-comprising of school inspectors and
advisors visist the institution in autumn, 2016. A series of pre-planned class observation, job-shadowing
activities, interviews and the data collecting with the use of questionnaires will be executed at the
institution in which 720 students enjoy the support of 85 teachers.
III., The IMPACT of the mobilities:
1. professional development,
2. improvement in adaptive, inclusive educational approach,
3. successful individual learning strategies,
4. new perspectives on teaching,
5. more effective teaching,
6. new inspiration and enthusiasm for teaching,
7. greater knowledge of British, German and Danish Education Systems,
8. greater inter-cultural awareness.
IV.. The expected EFFECTS of the project on the institution are:
1. devotion to acquiring an adaptive, inclusive school environment,
2. ensuring equity in our classrooms,
3. better results in language acquisition,
4. the quality improvement of language teaching,
5. successful individual and community learning,
6. more extensive use of Europass CV and European certificates among our secondary department pupils,
7., open-mindedness.
The circle of organizational needs and the related activities are in harmony, they ensure the success of the
project. By the wide range of dissemination the effects of the project are multiplied. The positive outcomes
do not only affect the organization and the quality of the education of 867 students by our 72 devoted
colleagues, but by the participation of our school inspectors and the planned publication in a national journal
a wider audience counting thousands of the educational profession is to benefit.
Szakmai beszámolók
I., Szakmai Továbbképzés Cambridgeben:
Résztvevő neve: | Szentiványi-Szeles Beáta |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 3.-16., 14 nap |
Helyszíne: | Cambridge, Nagy-Britannia, BELL―Homerton College |
Továbbképzés címe: | Expert Teaching, azaz Professzionális tanítás |
A nagy múltú BELL tanártovábbképző intézmény két hetes kurzusán vehettem részt. A továbbképzés
helyszíne a Cambridge University Homerton College volt. A kint tartózkodásom időpontjában mindösszesen
5 tanártovábbképzés zajlott, 17 ország 55 résztvevőjével. Az Expert Teaching kurzuson 4 pedagógus vett
részt: egy olasz intézményvezető, egy argentin intézményvezető, egy argentin vezető tanár és jómagam.
A csekély létszám mindvégig biztosította a kurzustematika nagyon alapos teljesítését és személyre szabott
értelmezését. Jacquieline Douglas vezette a képzést.
A továbbképzés tematikáját Hattie professzor kutatási eredményeire alapozták. Az ausztrál származású
John Hattie oktatáskutató professzor bizonyítékon alapuló kvantitatív kutatási módszerekkel 15 év, 80 millió
diákot érintő kutatási eredmény meta-analízisét végezte el, több mint 500.000 adat feldolgozásával. Arra a
kérdésre kereste a választ, milyen eszközök és módszerek a leghatékonyabbnak a tanulói teljesítmény
növelésében. A képzésen a Visible Learning, a Látható Tanulás című művével foglalkoztunk mélyrehatóan.
Az első héten meghatároztuk, mi a különbség a több éves rutinnal rendelkező pedagógusok és a professzionális
pedagógusok között. Foglalkoztunk azzal, mérhető-e, igazolható-e, hogy a tanulás folyamata megvalósul egy
tanórán, s milyen módszerekkel növelhető a tanulás hatékonysága. Hattie professzor 500.000 tanulmányt
vetett össze a tanulás támogatás lehetséges módjainak elemzésére. A leghatékonyabbnak bizonyuló 90
módszert érintőlegesen megismertük. A második héten a brit oktatási rendszerben alkalmazott, Hattie
rangsorában igen magas hatékonysági index-szel megkülönböztetett módszereket vettük sorra.
Örömmel éltem meg, hogy lehetőségünk nyílt kipróbálni az elméletben megismerteket, ún. mikro tanítási
helyzetekben. Az alapképzést kiegészítendő két délelőtti vendégelőadó is gazdagította a programot.
Emellett minden délután lehetőségünk volt módszertani workshopok, előadások látogatására is.
A BELL képzőintézmény több ingyenes és számos önköltséges kulturális programot szervezett a résztvevők
számára. A kirándulásokon és közös programokon örömmel vettem részt. Úgy érzem szakmailag és emberileg
is gazdagodtam a cambridgeben töltött kép hét által. Nagyon hálás vagyok az Erasmus programnak, hogy
olyan pályázati lehetőséget biztosít, amelynek elsődleges haszonélvezője a pályázó pedagógus és a minőségi
szakmai képzés gyümölcseit a tanteremben is „szüretelhetjük”.
II., Szakmai Továbbképzés Southamptonban:
Résztvevő neve: | Piczil Enikő |
Mobilitás időpontja: | 2016.07.03.-07.16. |
Helyszíne: | Southampton |
Továbbképzés címe: | Drama in the Classroom |
A kurzus a drámapedagógia fontosságát mutatta be mint a személyiség fejlesztés egyik hatékony eszközét,
valamint az idegen nyelvi órák kommunikációjának eredményességéhez adott új szemléletet és sok ötletet.
A képzés gyakorlati jellegű volt, nem előadások sorozata volt, hanem a feladatokat együtt oldottuk meg, és
mutattuk be az eredményt a többieknek, megosztottuk egymással a véleményünket és tapasztalatainkat.
Ez számomra kivételesen érdekes volt, hiszen a csoport sok nemzetiségből tevődött össze.
Betekintést kaptunk az éppen aktuális színházi trendekről, ennek keretén belül 3 színházlátogatás is szerepelt
a programban, kiemelném Emma Rise rendezésében a Macbeth előadást a Globe színházban.
A dráma, mint tantárgy helyet kap több középiskola tanmenetében. Egy iskolalátogatás alkalmával órákon
vehettünk részt, ahol a diákok a színjátszás fortélyait és az irodalmi művek elemzését tanulták éppen.
Az eltérő kulturális közeg és a szemlélet, ahogyan az irodalmat interaktív módszerekkel tapasztalják meg a
diákok nagyon újszerű volt számomra.
III., Szakmai Továbbképzés Regensburgban:
Résztvevő neve: | BOÉR BOGLÁRKA ENIKŐ |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 17.-30., 14 nap |
Helyszíne: | Regensburg, Németország ― Horizonte Tanártovábbképző Intézmény |
Továbbképzés címe: | Auffrischungskurs: Methoden und Sprache (Nyelvi és módszertani tanfolyam) |
A regensburgi Horizonte nyelvtudományi intézetben vettem részt képzésen 2 hétig. Párhuzamos több
nyelvtanfolyam zajlott az intézményben valamint egy kifejezetten némettanároknak szóló továbbképzés,
melyen én is részt vettem. Összesen 10 fő volt a csoportban, a magyar résztvevőkön kívül cseh, bolgár
és olasz társaink voltak. Ez a létszám ideálisnak bizonyult, hogy a tevékenységek kommunikatívak
legyenek ugyanakkor egyéni igényekhez is igazodjanak. A foglalkozások családias felszabadult légkörben
zajlottak.
A kurzus a következő képpen épült fel:
Délelőtt 9- 12.30 között nyelvi fejlesztés zajlott és mindig ugyanaz a tanár vezette. Délután 13.30-tól 15.30-ig
módszertani workshopok voltak minden nap egy-egy újabb oktatóval, akik területeiknek elismert szakemberei.
A délelőtti foglalkozásoknak az elsődleges célja volt, a résztvevők nyelvtudását aktualizálja és gazdagítsa,
de ez összekapcsolódott az aktuális társadalmi jelenségek megismerésével és az a különböző országokban
tapasztalható hasonló folyamatok megvitatásával. A napi sajtóban megjelenő írások kapcsán bővítettük a
szókincsünket és megvizsgáltuk a nyelvtani jelenségeket, amelyeket aztán külön is gyakoroltunk.
Ugyanakkor ezek a szövegek vitaindítóak is voltak, alkalmat adva a párbeszédre német nyelven. A témák
között szerepelt a menekültválság, a nők helyzete, oktatási rendszer, a menekült gyerekek integrálása az
iskolai rendszerben, az újraegyesített Németországban az ’régi’ és az ’új’ tartományok közötti különbségekről
társadalmi és kulturális szempontból, a fiatalok körében tapasztalható trendekről, könyv- és filmajánlókról.
A délutáni módszertani foglalkozások is jól tervezettek és hasznosak voltak. Különösen tetszett, hogy minden
foglalkozást külön oktatók tartottak, akik a témájuk szakértői voltak. Praktikus, a mindennapi oktató
munkába jól hasznosítható módszereket és gyakorlatokat ismertünk meg. Különösen érdekesnek találtam
a ’Mozgásos tevékenységek a tanításban’, illetve a ’Zene a tanításban’ és az ifjúsági slang-el kapcsolatos
foglalkozásokat. Mindenhez sok nyomtatott anyagot és internetes linkeket kaptunk.
Résztvevő neve: | Friczné Rausch Katalin |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 17-30. 14 nap |
Helyszíne: | Regensburg, Németország ― Horizonte Tanártovábbképző Intézmény |
Továbbképzés címe: | Auffrischungskurs: Methoden und Sprache Módszertani és nyelvi ismeretek felfrissítése, megújítása |
Németország déli régiójának egyik ún. „ékszerdobozában”, a Világörökség részeként ismert Regensburgban
vettem részt egy kéthetes nyelvi és módszertani továbbképzésen 2016. július 17-től 30-ig. A Horizonte
Nyelviskola, mely a hangulatos óváros centrumában volt, nem csak a képzést, hanem a szállást is biztosította
ugyanabban az épületben, mely ezáltal nagyon kényelmes volt számunkra. A város történelmi szépsége,
állandó pezsgése a több tízezer egyetemistával rögtön magával ragadott, kitűnő hátteret biztosítva a
tanuláshoz.
A képzés optimális, 10 fős nemzetközi csoportban zajlott, melyben az 5 magyar anyanyelvű tanáron kívül
3 cseh, 1 olasz és 1 bolgár résztvevő volt. Már az első órákon zajló beszélgetések során nemzetközi
összehasonlítást végeztünk az iskolarendszer és az érettségik tekintetében.
A kurzus tematikája jól felépített, logikus tervezésen alapult. A délelőtti órákon szókincsbővítésre,
beszédkészség fejlesztésre, nehezebb nyelvtani feladatok megoldása került sor. Az általunk választott
beszédtémákat különböző módszerekkel, változatos formában dolgoztuk fel, prezentációkat,
élménybeszámolókat is tartottunk. A délutáni órák kimondottan érdekesek voltak, foglalkoztunk
ország-ismerettel, kreatív írással, módszertani változatos gyakorlatokkal, példákat kaptunk arra, hogy
lehet megfelelően motiválni a diákokat. Különösen tetszett a zene és a mozgás alkalmazása az
órákon, mint motiváló tényezők.
Megismerkedtünk a legnépszerűbb német termékekkel, specialitásokkal (kóstolót is kaptunk belőlük).
A német fiatalok leggyakrabban használt trendi kifejezéseit saját magunknak kellett az utcán összegyűjtenünk,
kisebb interjúk formájában. Kommunikációorientált, kellemes légkörben zajló órák részesei lehettünk.
Szabad időnkben feltérképeztük a várost, látogatást tettünk a BMW-gyárban, a Kneitinger sörfőzdében,
megnéztük Bamberget és a híres Weltenburgi kolostort, hajóztunk a Duna szurdok által övezett részén és
összehasonlítottuk a bajor kocsmákat is, ahol a leghatékonyabb közösségépítésre, szókincsbővítésre és
beszédkészség fejlesztésre került sor.
Az autentikus nyelvi eszközök révén a képzés során azt kaptam, amit vártam, országismereti,
módszertani és nyelvi felfrissítést, megújulást, kiegészítve nemzetközi tapasztalatszerzéssel.
IV.,Nyelvtanfolyamok Pedagógusoknak Exeterben:
Résztvevő neve: | Gombos Tünde |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 24. - augusztus 6. |
Helyszíne: | Exeter, Nagy Britannia |
Továbbképzés címe: | Better English For Teachers |
Exeterben, az International Projects Centre Better English for Teachers kurzusán vettem részt.
Az IPC angol nyelvi képzéseket indít a nyelvet legalább alapszinten beszélő pedagógusok számára.
A kurzus célja a már meglévő angol nyelvi ismeretek mozgósítása és azok gyakolati alkalmazása
a mindennapi kommunikáció során, a különböző élethelyzetekben való nyelvi megnyilvánulások fejlesztése,
a passzív szókincs aktiválása, a globális szövegértés fejlesztése, illetve szókincsbővítés volt.
A kurzus sokrétű és szerteágazó tartalma lehetőséget biztosított a különböző programok során és különféle
szituációkban új és praktikus ismereteket szerezni. A csoportban 11 kollégával dolgoztunk-tanultunk
együtt, akik Lengyelországból, Olaszországból, Németországból érkeztek. A csoport trénere Doug Pollock volt,
aki nagy gyakorlattal rendelkezett a külföldi diákok képzésének terén. A 2 hét tematikájában, amely 50
órányi külső és belső helyszínen történő képzés volt, a tantermi csoportmunka mellett közös szabadidős
programok és kirándulások is szerepeltek, amelyek lehetőséget biztosítottak nemcsak a nyelvgyakorlásra,
hanem a kulturális ismeretszerzésre is. A tantermi munka során nagy hangsúlyt fektetett az oktató az
interaktivitásra, a csoporton belüli kooperációra, így az egymástól való tanulás is kiemelt szerepet
kapott a két hét folyamán. A képzés során a grammatikai ismeretek mellett a kiejtés, a különböző
élethelyzetekben használható szerkezetek, fordulatok alkalmazására, az előadókészség fejlesztésére is
sor került. A kurzuszáró prezentáción önálló előadásban kellett összefoglalni az Angliában és a
kurzuson szerzett tapasztalatainkat angol nyelven, amelyre személyre szóló értékelést is kaptunk.
Résztvevő neve: | Ollé Tamás |
Mobilitás időpontja: | 2016. 07. 11.-2016. 07. 22. |
Helyszíne: | Exeter, Nagy-Britannia |
Továbbképzés címe: | Better English for Teachers |
Továbbképzésem az exeteri IPC (International Projects Centre, 7 Colleton Crescent, Exeter,) szervezésében
valósult meg. A kurzus két hete alatt egy nemzetközi (lengyel, török, görög, magyar, francia) tanárokból
álló csoport tagjaként fejleszthettem angol nyelvi tudásomat. A tanfolyam alatt a tantermi órák mellett szinte
minden nap részt vehettünk különböző, az iskola által szervezett programokon. Így ismerkedhettünk a város
történelmével, nevezetességeivel, közös felfedezhettük a környező településeket illetve részt vehettük egy
kiránduláson is. A szervezők esti közös programokat – ételkóstolás, pub látogatás is szerveztek.
Résztvevő neve: | TAKÁCS JUDIT |
Mobilitás időpontja: | 2016.07.24-07.31 7 NAP |
Helyszíne: | IPC EXETER |
Továbbképzés címe: | BETTER ENGLISH FOR TEACHERS |
A fent nevezett továbbképzés olyan tanárok számára került meghirdetésre, akik legalább A2-B1-es szinten
beszélik az angol nyelvet, ezért nyilvánvalóan nem angol tanárok, de valamilyen szinten használják
nyelvtudásukat az oktatásban. Rám ez a profil több szempontból is illett, mivel közepes szinten értek és
beszélek angolul, német nyelvtanár vagyok és szakértőként képes vagyok angol nyelvű portfóliót is értékelni
tanfelügyelet vagy minősítés céljából. Emellett fontossá vált számomra, hogy az írásbeliség és az olvasott
szöveg értése mellett szóbeli kifejezőkészségemet javítsam, hiszen intézménylátogatási projektben is
részt vettem Dániában, ahol az általam beszélt német nyelv mellett fontosnak találtam a mindenki által
beszélt angol nyelv erősítését a jobb kommunikáció érdekében. A tanfolyam az elvárásaimnak
megfelelő volt. 14 fős pedagógus csoportban, kellemes hangulatban, változatos körülmények között
tanultunk Exeterben, a Homestay elhelyezésnek köszönhetően reggeltől estig az angol nyelvet használva
tölthettem 7 napot.
A tanfolyam egésze a pozitív megerősítésről szólt. A passzív szókincsünk aktiválása ,nyelvtani ismereteink
kommunikáció központú felelevenítése mellett szervezett kulturális esteken és kirándulásokon
vehettünk részt, ahol természetesen a program egésze angol nyelven zajlott.
Nyelvtanárként külön figyelemmel kísértem oktatónk módszereit, hiszen kezdettől láttam, hogy ezt
a saját tanítási gyakorlatomba is át tudom ültetni. Második idegen nyelvet tanító középiskolai (német)
tanárként egyébként is ideje volt átértékelnem az általunk használt módszereket, hiszen egyre nehezebb
velük motiválni a mai, kizárólag az angol nyelv iránt érdeklődő tanulókat.
Elmondhatom, hogy új módszertani ismereteim birtokában játékosabb, kommunikatívabb módszereket
kezdtem el alkalmazni, jobban tudok ösztönözni a megszólalásra, kommunikativitásra az óráimon és
diákjaimtól több alkalommal hallottam óráim végén, hogy „ de jó volt ez az óra, de gyorsan elröpült az idő” .
Már ennyi pozitív hozadékkal is elégedett lennék, de saját nyelvismeretem mélyítése nagyban megkönnyítette
a novemberi job shadowing során a vendéglátó intézmény életébe való betekintést és a dán
kollégákkal való együttműködést.
Résztvevő neve: | Várhalmi Márta |
Mobilitás időpontja: | 2016.július 17-30. |
Helyszíne: | Canterbury- Nagy Britannia |
Továbbképzés címe: | Methodology and English for Primary Teachers Módszertani és nyelvi képzés általános iskolásoknak |
2016 nyarán Canterburybe utaztam azzal a céllal, hogy a jelenleg tanított alsós korosztály számára
újszerű tanítási módszerekkel gazdagodjak, illetve azért is, hogy angol nyelv használatában magabiztosabban
mozogjak a jövőben.
Canterbury város egyetemén működő Pilgrims tanárképző csapatának Methodology and English Language
for Primary teachers képzése ezt a célt hivatott megcélozni. Trénerünk Somogyi-Tóth Katalin egyetemi
tanárnő volt, aki vitalitásával, rugalmasságával pezsgővé tette a nemzetközi tanárképzésben töltött
két hetünket. A csapatban holland, német, olasz, orosz és szlovák kolléganőkkel együtt osztoztam
az ott hallottakon, látottakon.
A képzés menetrendje akképp alakult, hogy az első héten a kisebb, 7-9 éves korosztály, majd pedig
a nagyobb, 10-12 évesek tanítását célzó feladatokra fektettük a hangsúlyt. A mottónk az volt, hogy már
egész kicsi kortól beszéltessük a gyerekeket, legyenek azok aktív részvevői az óráknak. Ennek jegyében
számos mondókát, dalt, ritmusgyakorlatot, mozgásformákra épülő gyakorlatot próbálhattunk ki.
A hallás, beszéd, olvasás, írás tanítását szolgáló jó ötletekből is csemegézhettünk.
A zene, s annak számos műfaja ugyancsak behálózta a kint töltött időszakot. Nemcsak kisgyermekkori
dalokat hallhattunk és dolgozhattunk fel, hanem a klasszikus zenére építve a fantázia világán át a
behívott szavak, szószerkezetek, mondatok, és majd a szöveg szintjén is remek feladatok kipróbálására
nyílt lehetőségünk, mely feladattípus szintén használható kisebb és nagyobb korosztállyal is.
A napi 3*2 óra mind szellemi, mind fizikai aktivitást igényelt részünkről, hiszen ez az apró vagy viszonylag
fiatal korosztály igényli és szereti a mozgással, játékkal egybekötött tanulási formákat.
Az időjárás a szabadtéri fogalakozásainknak is kedvezett. Több kisgyermekkori játékot próbálhattunk ki
az egyetem füves parkjában.
A programunkat színesítő apróbb mikrotanítások alatt mindenki megoszthatta a számára kedves,
hasznos, jól bevált módszereit. Ennek keretében a nemzetközi csapat több hasznos weboldallal is
segítette a magunk és kollégáink jövőbeli ötlettárát.
Többünk külön kérése volt, hogy valódi, nem kizárólag a tankönyv feladataihoz kapcsolódó instrukciók
birtokában legyünk, majdani óravezetéseink a tanított célnyelven folyjanak. Ehhez is kaptunk számos
használható segítséget.
A délutáni foglalkozásokon több kitűnő tanártrénert ismerhettünk meg. Többek között Peter Dyert,
Mark Almondot, Magda Zamorskát, akik drámapedagógiai elemek segítségével nemcsak a saját magunk,
hanem a későbbiekben gyerekközösségek önismeretét is fejleszthetik, illetve a fantázia világával összekötve
nyelvi klíséket, szerkezeteket is tanulhattunk, és mindezeket majd átadhatjuk tanulóink számára is.
Szabadidőnkben a gyönyörű időjárásnak köszönhetően, illetve Pilgrims ajánlásra, fel lehetett fedezni a
környező tengerparti településeket, melyeken az állandó látnivalókon túl, időszakos fesztiválok is zajlottak.
Így láthattuk például a híres Oyster-fesztivált megannyi színével a szomszéd Whitstable településen,
mely csodás képet rajzolt a környék hangulatáról.
Köszönöm a részvételi lehetőséget a programban elsősorban kolléganőmnek, Szentiványi –Szeles Beátának,
illetve a Hungary Expert csapatának is.
Résztvevő neve: | Kerekesné Pálmai Ágota |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 31. – augusztus 13. |
Helyszíne: | Canterbury, UK |
Továbbképzés címe: | How to be a teacher trainer |
A továbbképzés a Pilgrims tanártovábbképző iskola által került meghirdetésre és lebonyolításra. A továbbképzés
helyszíne a Canterbury városában található Kent University területén zajlott. a képzés idején egyszerre 12
különböző képzés zajlott körülbelül 140 tanár részvételével a világ 22 országából. A részvevők az egyetem
kollégiumaiban és apartmanjaiban lettek elszállásolva. Ez a fajta elhelyezés lehetőséget adott arra,
hogy közeli barátságokat, későbbi szakmai kapcsolatokat tudtunk kialakítani más kurzuson részt vevő
kollégákkal.
A képzés színvonalas volt és a szakmai fejlődést biztosította. Csoportomban 10 résztvevő volt, Szlovákiából,
Új-Zélandról, Izlandról, Skóciából, Ausztriából, Dániából, Magyarországról, valamint Skóciából érkezett
trénerünk, aki tanártovábbképzéseket tart és tankönyveket ír.
A kéthetes kurzus napirendje a következők szerint alakult. Délelőtt 9.00 órától délután 15.30 óráig
naponta három szemináriumon vettem részt. Délután és este lehetőség volt további szakmai fejlődést
biztosító, valamint kulturális programokon részt venni. ezekre a programokra bárki jelentkezhetett, így
lehetőségünk volt még több tanárral megismerkedni, kapcsolatot építeni. A szakmai programok elsősorban
módszertani fejlődést biztosítottak, a kulturális programok egyrészt Canterbury városát mutatták be, másrészt
ország-ismereti és brit hagyományokat felidéző programok voltak. Canterbury városát felfedeztük
idegenvezető segítségével, valamint bepillantást nyerhettünk Skócia világába, a tea fogyasztás kultúrájába,
valamint a Brexit, és annak következményéről.
A kurzus tematikája lehetőséget adott arra, hogy bepillantást nyerjünk arra vonatkozóan, hogy milyen
ismeretekre, tudásra, személyiségjegyekre van szükség ahhoz, hogy valaki tanártovábbképző legyen.
Lévén én elvégeztem egy mentortanár- tanártovábbképző tanfolyamot az előző tanévben, a kurzus során
előjött témák sokban segítettek korábbi tanulmányaim elmélyítésében, és újabb tapasztalatok
megszerzésében.