Biológia:
Kőhalmi Réka 7. b
Pályázatának a címe: Fűszernövények a világ minden tájáról
Réka ügyesen válogatott a témában nagyon bőséges szakirodalomból. Elsősorban olyan növényeket
választott a bemutatásra, amelyek nálunk is régóta ismertek. Külön értéke a munkájának, hogy a
növényeknek nem csak a gasztronómiából ismert felhasználását, hanem más például gyógyászati
alkalmazását is bemutatta.
A pályázatához egy külön kis fűszergyűjteményt is mellékelt, ezzel lehetőséget adva a dolgozat
olvasójának a közvetlen megfigyelésre.
Tanára: Nargang Lajos
Martinák Emese 8. a
Pályázatának címe: Gyümölcslevek C-vitamintartalmának összehasonlítása
Emese dolgozatát a biológia-laborban elvégzett kísérletre alapozta. Különböző márkájú gyümölcslevek
C-vitamintartalmát mutatta ki keményítő és jódoldat segítségével. A mennyiségi meghatározás
során kontrollként patikában vásárolt tiszta aszkorbinsavat használt. Igazi kis laborjegyzőkönyv
született. Munkáját leírással és fényképekkel is dokumentálta, illusztrálta. A reakció hátterében álló
kémiai folyamat tudományos alapjait az interneten megtalálható szakirodalom segítségével tárta fel.
Az elemzést kiegészítette a C-vitamin felfedezésének történetével, élettani hatásaival. A pályázat
erénye, hogy a tapasztalatszerzés mellett még élményt is jelentett számára.
Tanára: Sárkány Anna
Fizika:
Salvador –Neto Perla Clara 7.c
Pályázatának a címe: A radioaktivitás alkalmazási területei
Perla, egy olyan témát járt körbe, ami nem általános iskolai tananyag.
Már régóta foglalkoztatta: a radioaktivitás.
Pályamunkájában részletezi mi a radioaktivitás és bomlás, leírja hogyan fedezte fel Becqverel
magát a sugárzást. Az érdekes bevezető után két részterületet mutat be: az ipari- és az orvostudományi
alkalmazást.
Összeszedett, átgondolt dolgozat, melynél a kivitelezésre is nagy hangsúlyt fektetett.
Tanára: Schmerczné Kormos Nóra
Fedorov Eszter 8. b
Pályázatának a címe: Energiatakarékosság otthonunkban
Eszter pályázatában a háztartások energiatakarékossági lehetőségeit mutatja be. Már a fedőlap ötletes
kivitelezése utal a belső tartalomra. A bevezetőben megtudhatjuk egy áltagos otthon
energiafogyasztásának összetevőit, majd több lehetőséget kínál az energiafelhasználás hatékonyságának
növelésére. Külön felhívja a figyelmet a háztartási gépek energiacímkéjének értelmezésére.
Pályázata szépen szerkesztett, látványos, ábrákkal, grafikonokkal és táblázatokkal illusztrált.
Tanára: Szegedi-Vargháné Bednay Györgyi
Földrajz:
Fedorov Eszter 8. b
Pályázatának a címe: Az Északi-középhegység kialakulása és természeti adottságai
Ezt a pályázatát Eszter bemutató formájában készítette el. Kitér az Északi-középhegység
kialakulására, tájaira, természeti adottságaira. Külön foglalkozik hazánk legmagasabb hegységével,
a Mátrával, valamint a területen található nemzeti parkok értékeivel. Pályázatát jól megválasztott
képekkel és ábrákkal illusztrálta.
Tanára: Antos Gábor
Informatika:
5. évfolyam:
Paint kategória: két I. helyezés
Herczeg Kata 5.b és
Horváth – Tőkés Konrád 5.a
A Paint program segítségével egy minimum 8 „képkockából” álló képregényt kellett készíteni.
Kata Gesztenye Gizi és Gesztenye Guszti izgalmas történetét mesélte el nekünk, amit
ő maga írt. A program lehetőségeit maximálisan felhasználva saját ötletes megoldásaival és
a képkockák részletes kidolgozásával illusztrálta.
Konrád, Petőfi Sándor: Arany Lacinak című versének egy részletét rajzolta meg, amit nagyon
aprólékosan kidolgozott.
A képek szinte magukért beszélnek, akár még szöveg nélkül is hűen adják vissza a történetet.
Word kategória:
Vass Viktória Boglárka 5.a
Ebben a kategóriában egy 2 oldalas mesét lehetett írni a word program lehetőségeit felhasználva.
Bogi művének a „Hétköznapjaink kicsit másképp” címet adta. Annyira fellelkesült a feladat hallatán,
hogy egy több fejezetből álló, fogalmazást írt. Pályázata előszóval kezdődik, amelyből röviden
megtudhatjuk az előzményeket, valamint azt is, hogy kiknek ajánlja a történetet. A helyszín egy iskola,
amelyben egy izgalmas történetbe „csomagolva”, megismerhetjük az ott élők érzéseit, barátságait.
Lehet, hogy a történet folytatása is várható?!
6. évfolyam:
Paint kategória:
Tomeg Zsófia 6.b
A kategóriában egy könyv fedő- és hátlapját lehetett elkészíteni. Zsófi „Az időtől kezdve” című
könyvhöz a hátlapra rövid ismertetőt készített, amellyel igyekezett felkelteni az olvasók érdeklődését.
Nemcsak a fedő és a hátlapot tervezte meg, hanem térhatással igyekezett szimbolizálni, hogy könyvről
van szó.
Bemutató kategória:
Vályi – Nagy Dóra 6.b
A kategórián belül egy kedvenc filmet vagy könyvet lehetett bemutatni a program segítségével.
Dóri a Nagyfiók című filmről készített filmajánlót. Az ismertetőben bepillantást nyerhetünk a film
tartalmába, amit animációkkal, képekkel, és két, paint program segítségével készített rajzzal tett
szemléletessé.
8. évfolyam:
Bemutató kategória:
Csabakerti Kitti 8.c
Ebben a kategóriában egy elektronikai berendezés fejlődését lehetett bemutatniuk.
Kitti témájául a telefont választotta. A kezdetektől bemutatja, mik a feladatuk, és milyen veszélyeket
rejthetnek. Munkáját képekkel, animációk segítségével és a Paint program felhasználásával tette még
látványosabbá.
Tanáruk: Virga Mariann
Kémia:
Salvador –Neto Perla Clara 7.c
Pályázatának címe: A levegő összetétele és környezeti problémái
Perla kiemelkedően igényes és kifejezetten esztétikus dolgozatot készített. A jól tematizált
pályázatában a levegő általános jellemzése mellett, Káposztásmegyer levegőjének tisztaságát vizsgálta,
10 napon át. Az Országos Légszennyezettség Mérőhálózat automata mérőállomásainak adatait is
összegzte majd értékelte. Dolgozatában kitért a megelőzés lehetőségeire is.
Tanára: Katona András
Martinák Emese 8. a
Pályázatának címe: Különleges anyagok
Emese dolgozatában érdekfeszítően, gazdagon illusztrálva, szinte tanári alapossággal ad áttekintést
a kevlárról, a karbonszálas és az üvegszálas anyagok szerkezetéről. Pályamunkájának értékét
növeli, hogy kitér ezen izgalmas anyagok előállítására és széleskörű felhasználására is.
Tanára: Katona András
Technika:
Magyar Emma 5.b
Pályázatának címe: Az erdők pusztulásának következménye, hatása a környezetre
Emma, dolgozatában korunk egyik legnagyobb problémájával, a természetes környezet pusztulásával
foglalkozik. Több mint egymillió négyzetkilométerrel csökkent a világ erdőségeinek területe 2000 és
2005 között. Ez azt jelenti, hogy a Földön az erdőségek 3,1 százaléka pusztult el öt év alatt.
Ezt a jelenséget egyértelműen az ember okozza. Nem csak azzal, hogy a kivágott fák helyébe nem
ültet újabbakat, hanem a környezetszennyezés káros hatásai is megtizedelik a fákat. Pedig a fák
jelentik bolygónk tüdejét. Erre a ma még visszafordítható folyamatra hívja fel figyelmünket dolgozatával,
melyet szép természet fotókkal illusztrált.
Tanára: Gut Mihály
Makett készítés kategória:
Tóth Dóra 6.b és Szántó Zalán 6.b
A makett készítéshez sok türelem és kitartás kell, az apró alkatrészek elkészítése és összeállítása
rendkívül időigényes munka. Dóra és Zalán az Eiffel torony makettjét készítették el rézhuzalból.
Az egyes elemeket több száz forrasztással rögzítették egymáshoz. A méretarányos makett
elkészítéséhez komoly kreativitásra és kitartásra volt szükség.
Tanáruk: Gut Mihály
Természetismeret:
Kocsy Emese 5. c
Biokertész leszek
Emese jó érzékkel készítette el pályázati munkáját. Az elmúlt évtizedekben, hazánkban is elterjedt
és népszerű gazdálkodási módszert az „Öko gazdálkodást” választotta témájául. E gazdálkodás
lényegét, szemléletét rövid és átfogó írásban mutatta be. Munkája elsősorban azzal emelkedett ki
a többi dolgozat közül, hogy írását egy dekoratív és saját készítésű makettel egészített ki.
Bukovenszki Ábel 6. c
A Naprendszer csodálatos bolygói
Idén a témával kapcsolatban többen is készítettek színvonalas dolgozatot.
Ábel sikerének a kulcsa az volt, hogy diavetítésében saját maga által készített rajzos illusztrációkat is
bemutatott. Ezzel egy kicsit feloldotta a témával kapcsolatban elkerülhetetlen tudományos írások
szövegének és képeinek merevségét.
Tanáruk: Nargang Lajos