2017. október 18.
Károlyi pályázat reál 2017/2018. tanév

 

Biológia: 

///10. évfolyam:

//////I. Változatos élővilág

////////////1. Egy szabadon választott rendszertani csoport bemutatása

////////////2. Egy nemzeti parkunk digitális prezentációja

////////////3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok  

////////////4. Klímaváltozás hatása az élővilágra

////////////5. A kerületi Lepke Múzeum gyűjteményének bemutatása

 

//////II. Ember és a növényvilág kapcsolata

////////////1. Italkultúra és a növények

////////////2. Korszerű táplálkozás és a növények

////////////3. Misztikus, legendás növények

////////////4. Ipari növények stb.

////////////5. Növények a gimnáziumunk környezetében

 

//////III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

////////////1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP) 

////////////2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége

 

//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

////////////1. Verespatak és a cianidos technológiával végzett bányászat. Mennyit ér 300 tonna arany?

////////////2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari szempontok ütközésére.

////////////3. Az ajkai vörösiszap-katasztrófa

 

 

///11. évfolyam:

//////1. Szerkesszetek SEJTVILÁG  címmel sejthírlapot!

/////////- Legyen benne reklám, sport, belpolitika, külpolitika, rendőrségi hírek és közlekedési információi is.

/////////- Ne feledkezzetek meg arról sem, hogy az olvasókat érdeklik az életmód, divat és a környezetvédelmi

/////////információk is!

/////////- Apróhirdetések bevételeiből tartja fent magát a vállalkozás,  ahol  a társkeresők és az álláshirdetések

/////////a legkellendőbbek. Az idős sejtalkotók szívesen olvassák a halálozási és a születési információkat is!

/////////- Ha elfáradtál volna a nagy lapszerkesztésben, tudasd már a sejtalkotókkal hová érdemes kirándulni

/////////belföldön és külföldön?

//////- Fontos lehet a Képes sejtvilág , mert a magazinolvasók a képeket is értékelik, valamint a

//////szakmaiság, a szaktudás és a hitelesség is fontos szempont!

 

///2. A DNS titkai

/////////- Készíts ppt bemutatót a DNS szerkezetének felfedezéséről, Watson és Crick munkájáról. Hogyan,

/////////mely kísérletekkel bizonyították a DNS szerepét az öröklődésben? Mutasd be a kísérleteket!

 

///3. Biokémia a kozmetikában

/////////Micellák, liposzómák.. divatos kifejezések a nőknek szóló reklámokban. De vajon mit is jelentenek,

/////////mi a felhasználásuk tudományos alapja?

 

 

///12. évfolyam:

///1.  Gének és az öröklődés

//////Javasolt témák:

/////////1. Géntechnológia az iparban

/////////2. Klónozás és dilemmák

/////////3. Mire jók az őssejtek?

/////////4. Gének és az evolúció

 

///2. Ember és természet

//////Javasolt témák, források pl.:

/////////1.Fenntartható fejlődés

/////////2. Megemlékezések, nevezetes napok és évfordulók az egészséggel, a természetvédelemmel

/////////kapcsolatosan.

 

///3. Egy dokumentum ismertetése

//////Javasolt témák, források pl.:

/////////1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége.

/////////Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.

 

///4. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény

//////Javasolt témák:

/////////1. Genetikailag módosított növények körüli viták.

/////////2. Veszélyes információk, tévhitek az interneten.

/////////3. Mi lesz a magyar borral?

 

 

 Fizika:

//////1. Érdekel a fizika? Szereted a rejtvényeket? Ötvözd a kettőt!

//////Készíts rejtvényt, ahol a meghatározások a fizikával kapcsolatosak, de a rejtvény megfejtése más témájú

//////is lehet !

 

//////2. Ha szereted az irodalmat és elég kreatív vagy ahhoz, hogy verset írj, akkor készíts egy általad

//////választott fizikai fogalomról vagy jelenségről egy „remekművet”! A vers lehet humoros, tudományos,

//////de ne feledkezz meg arról, hogy a versírásnak is vannak szabályai! Munkádat saját készítésű rajzzal

//////vagy fényképpel is színesítheted.

 

//////3. Korunk fizikája

//////A relativitás furcsa következményei közül a legismertebb és leglátványosabb az ikerparadoxon nevet

//////kapta. Ez egy haszontalan irodalom áradatát indította el, bár ténylegesen nem volt szó paradoxonról. 

//////Einstein egy 1919–es kötetlen népszerűsítő cikkében írta le először: „Párbeszéd a relativitáselmélet

//////elleni kifogásokkal kapcsolatban" Ebben beszámolt a relativitáselméletnek mindazon furcsa

//////következményeiről, amin az úgynevezett „józan ész" fönnakadhat. Ebben a „paradoxonokat"

//////– Ő úgy hitte – teljesen megoldotta. Nem nehéz megérteni, hogy miért melegítették föl újra és újra

//////ezt a történetet a különböző magazinokban.  Azért, mert a probléma bizarr, látszólag egyszerű, és

//////azt az érzetet kelti, hogy logikailag megoldható.

 

/////////A gondolatkísérlet így szól:

//////„Él két ikertestvér itt Földön. Az egyiket  kilövik egy majdnem fénysebességű rakétával a

//////Szíriusz csillag felé. Nyolc év múlva a rakéta célba ér. Ekkor visszalövik a Földre, ismét

//////gyakorlatilag fénysebességgel.  Mint tudjuk a fény sebesség környékén az óra nagyon

//////lelassul, szinte megáll. Ez azt jelenti, hogy az utasnak – saját óráján mérve – csak néhány

//////másodpercig tartott elérni a Szíriuszt, és ismét néhány másodpercig, amíg visszatért a

//////Földre.  Más szóval gyakorlatilag ugyanolyan fiatal lesz, mint amikor elment. Ugyanakkor a

//////Földön maradt ikertestvére 16 évvel lesz öregebb.  Amikor találkoznak, összehasonlítják

//////az óráikat.  Hogyan lehetséges eltérés, amikor mind a ketten azonos formában írják le a

//////történteket?” 

Forrás

 

///2.       Készíts egy fogalom térképet a XX. század nagy fizikusairól, felfedezéseikről!

 

 

Földrajz:

///9. évfolyam:

//////- Izland, a tűz és a jég országa (természetföldrajzi bemutatás)

//////- A geotermikus energiahasznosítási lehetőségei hazánkban

//////- Az árvizi védekezés területei és lehetséges módjai Magyarországon

//////- Az ásványvizek jellemzői, fogyasztásuk előnyei és hátrányai

 

///10. évfolyam:

//////1.  PÉNZÜGYEK ŐREI

/////////IMF és az IBRD
/////////Aki ezt a pályamunkát választja, arra vállalkozik, hogy bemutatja a két meghatározó pénzintézet

/////////tevékenységeit.

 

//////2. GAZDASÁGI MENEKÜLTEK A VILÁGBAN

/////////Aki ezt a témát választja, járjon utána a legnagyobb népességmozgásoknak az utóbbi 20 évben.

/////////Mutassa be az okokat, a következményeket és a befogadó országokra tett hatásaikat.

 

//////3. HAZÁNK INFRASTRUKTÚRÁJÁNAK ÉRTÉKELÉSE

/////////Aki ezt a témát választja, bemutatja a 3. szektor legfontosabb gazdaságot meghatározó tényezőjét,

/////////az infrastruktúrát. Vállalkozik arra is, hogy a legfrissebb statisztikai mutatók alapján elhelyezi a magyar

/////////gazdaságot Európa országai között.

 

 

Kémia:

///9. évfolyam: 

//////„Nők a tudományban” Marie Curie élete és munkássága

/////////Ajánlott irodalom:

/////////·         Eve Curie: Madame Curie  (Gondolat kiadó)

/////////·         Francioise Giroud: Egy tiszteletre méltó asszony  (Európa kiadó)

/////////Egy olvasmányos esszében mutassa be a tudós asszonyt a fenti művek alapján!

 

//////Atomerőművek és hőerőművek működésének előnyei és hátrányai

/////////Készítsen egy szemléletes diasort, melyben hasonlítsa össze a termelékenység, a gazdaságosság és

/////////a környezeti hatások szempontjából a fenti energiatermelő lehetőségeket.

 

 

///10. évfolyam: 

//////„Áldás és átok” a klór és felhasználási területei

/////////Készítsen egy színes izgalmas diasort a klór és az emberiség viszonyáról

 

//////„Savak hierarchiája” sósav, kénsav, salétromsav, foszforsav és szénsav

/////////Mutassa be a fenti savakat és hasonlítsa össze a viselkedésüket különböző fémekkel szemben.

/////////A diasor tartalmazzon videó illusztrációkat!

 

Beadási határidő: 2017.november 10.