Biológia:
///10. évfolyam:
//////I. Változatos élővilág
////////////1. Egy szabadon választott rendszertani csoport bemutatása
////////////2. Egy nemzeti parkunk digitális prezentációja
////////////3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok
////////////4. Klímaváltozás hatása az élővilágra
////////////5. A kerületi Lepke Múzeum gyűjteményének bemutatása
//////II. Ember és a növényvilág kapcsolata
////////////1. Italkultúra és a növények
////////////2. Korszerű táplálkozás és a növények
////////////3. Misztikus, legendás növények
////////////4. Ipari növények stb.
////////////5. Növények a gimnáziumunk környezetében
//////III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
////////////1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)
////////////2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége
//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
////////////1. Verespatak és a cianidos technológiával végzett bányászat. Mennyit ér 300 tonna arany?
////////////2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari szempontok ütközésére.
////////////3. Az ajkai vörösiszap-katasztrófa
///11. évfolyam:
//////1. Szerkesszetek SEJTVILÁG címmel sejthírlapot!
/////////- Legyen benne reklám, sport, belpolitika, külpolitika, rendőrségi hírek és közlekedési információi is.
/////////- Ne feledkezzetek meg arról sem, hogy az olvasókat érdeklik az életmód, divat és a környezetvédelmi
/////////információk is!
/////////- Apróhirdetések bevételeiből tartja fent magát a vállalkozás, ahol a társkeresők és az álláshirdetések
/////////a legkellendőbbek. Az idős sejtalkotók szívesen olvassák a halálozási és a születési információkat is!
/////////- Ha elfáradtál volna a nagy lapszerkesztésben, tudasd már a sejtalkotókkal hová érdemes kirándulni
/////////belföldön és külföldön?
//////- Fontos lehet a Képes sejtvilág , mert a magazinolvasók a képeket is értékelik, valamint a
//////szakmaiság, a szaktudás és a hitelesség is fontos szempont!
///2. A DNS titkai
/////////- Készíts ppt bemutatót a DNS szerkezetének felfedezéséről, Watson és Crick munkájáról. Hogyan,
/////////mely kísérletekkel bizonyították a DNS szerepét az öröklődésben? Mutasd be a kísérleteket!
///3. Biokémia a kozmetikában
/////////Micellák, liposzómák.. divatos kifejezések a nőknek szóló reklámokban. De vajon mit is jelentenek,
/////////mi a felhasználásuk tudományos alapja?
///12. évfolyam:
///1. Gének és az öröklődés
//////Javasolt témák:
/////////1. Géntechnológia az iparban
/////////2. Klónozás és dilemmák
/////////3. Mire jók az őssejtek?
/////////4. Gének és az evolúció
///2. Ember és természet
//////Javasolt témák, források pl.:
/////////1.Fenntartható fejlődés
/////////2. Megemlékezések, nevezetes napok és évfordulók az egészséggel, a természetvédelemmel
/////////kapcsolatosan.
///3. Egy dokumentum ismertetése
//////Javasolt témák, források pl.:
/////////1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége.
/////////Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.
///4. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
//////Javasolt témák:
/////////1. Genetikailag módosított növények körüli viták.
/////////2. Veszélyes információk, tévhitek az interneten.
/////////3. Mi lesz a magyar borral?
Fizika:
//////1. Érdekel a fizika? Szereted a rejtvényeket? Ötvözd a kettőt!
//////Készíts rejtvényt, ahol a meghatározások a fizikával kapcsolatosak, de a rejtvény megfejtése más témájú
//////is lehet !
//////2. Ha szereted az irodalmat és elég kreatív vagy ahhoz, hogy verset írj, akkor készíts egy általad
//////választott fizikai fogalomról vagy jelenségről egy „remekművet”! A vers lehet humoros, tudományos,
//////de ne feledkezz meg arról, hogy a versírásnak is vannak szabályai! Munkádat saját készítésű rajzzal
//////vagy fényképpel is színesítheted.
//////3. Korunk fizikája
//////A relativitás furcsa következményei közül a legismertebb és leglátványosabb az ikerparadoxon nevet
//////kapta. Ez egy haszontalan irodalom áradatát indította el, bár ténylegesen nem volt szó paradoxonról.
//////Einstein egy 1919–es kötetlen népszerűsítő cikkében írta le először: „Párbeszéd a relativitáselmélet
//////elleni kifogásokkal kapcsolatban" Ebben beszámolt a relativitáselméletnek mindazon furcsa
//////következményeiről, amin az úgynevezett „józan ész" fönnakadhat. Ebben a „paradoxonokat"
//////– Ő úgy hitte – teljesen megoldotta. Nem nehéz megérteni, hogy miért melegítették föl újra és újra
//////ezt a történetet a különböző magazinokban. Azért, mert a probléma bizarr, látszólag egyszerű, és
//////azt az érzetet kelti, hogy logikailag megoldható.
/////////A gondolatkísérlet így szól:
//////„Él két ikertestvér itt Földön. Az egyiket kilövik egy majdnem fénysebességű rakétával a
//////Szíriusz csillag felé. Nyolc év múlva a rakéta célba ér. Ekkor visszalövik a Földre, ismét
//////gyakorlatilag fénysebességgel. Mint tudjuk a fény sebesség környékén az óra nagyon
//////lelassul, szinte megáll. Ez azt jelenti, hogy az utasnak – saját óráján mérve – csak néhány
//////másodpercig tartott elérni a Szíriuszt, és ismét néhány másodpercig, amíg visszatért a
//////Földre. Más szóval gyakorlatilag ugyanolyan fiatal lesz, mint amikor elment. Ugyanakkor a
//////Földön maradt ikertestvére 16 évvel lesz öregebb. Amikor találkoznak, összehasonlítják
//////az óráikat. Hogyan lehetséges eltérés, amikor mind a ketten azonos formában írják le a
//////történteket?”
///2. Készíts egy fogalom térképet a XX. század nagy fizikusairól, felfedezéseikről!
Földrajz:
///9. évfolyam:
//////- Izland, a tűz és a jég országa (természetföldrajzi bemutatás)
//////- A geotermikus energiahasznosítási lehetőségei hazánkban
//////- Az árvizi védekezés területei és lehetséges módjai Magyarországon
//////- Az ásványvizek jellemzői, fogyasztásuk előnyei és hátrányai
///10. évfolyam:
//////1. PÉNZÜGYEK ŐREI
/////////IMF és az IBRD
/////////Aki ezt a pályamunkát választja, arra vállalkozik, hogy bemutatja a két meghatározó pénzintézet
/////////tevékenységeit.
//////2. GAZDASÁGI MENEKÜLTEK A VILÁGBAN
/////////Aki ezt a témát választja, járjon utána a legnagyobb népességmozgásoknak az utóbbi 20 évben.
/////////Mutassa be az okokat, a következményeket és a befogadó országokra tett hatásaikat.
//////3. HAZÁNK INFRASTRUKTÚRÁJÁNAK ÉRTÉKELÉSE
/////////Aki ezt a témát választja, bemutatja a 3. szektor legfontosabb gazdaságot meghatározó tényezőjét,
/////////az infrastruktúrát. Vállalkozik arra is, hogy a legfrissebb statisztikai mutatók alapján elhelyezi a magyar
/////////gazdaságot Európa országai között.
Kémia:
///9. évfolyam:
//////„Nők a tudományban” Marie Curie élete és munkássága
/////////Ajánlott irodalom:
/////////· Eve Curie: Madame Curie (Gondolat kiadó)
/////////· Francioise Giroud: Egy tiszteletre méltó asszony (Európa kiadó)
/////////Egy olvasmányos esszében mutassa be a tudós asszonyt a fenti művek alapján!
//////Atomerőművek és hőerőművek működésének előnyei és hátrányai
/////////Készítsen egy szemléletes diasort, melyben hasonlítsa össze a termelékenység, a gazdaságosság és
/////////a környezeti hatások szempontjából a fenti energiatermelő lehetőségeket.
///10. évfolyam:
//////„Áldás és átok” a klór és felhasználási területei
/////////Készítsen egy színes izgalmas diasort a klór és az emberiség viszonyáról
//////„Savak hierarchiája” sósav, kénsav, salétromsav, foszforsav és szénsav
/////////Mutassa be a fenti savakat és hasonlítsa össze a viselkedésüket különböző fémekkel szemben.
/////////A diasor tartalmazzon videó illusztrációkat!
Beadási határidő: 2017.november 10.