Fejlesztés, értékelés és minősítés az alsó tagozaton a 2010/ 2011. tanév második felétől
A 2010. évi törvénymódosítás értelmében 2. osztálytól változik az értékelés módja az alsó tagozaton.
A 2003-ban általunk kidolgozott Fejlesztési és értékelési szempontrendszerből kiindulva összeállítjuk az 1–4. évfolyamra vonatkozó teljes követelményrendszert.
E követelményrendszer tartalmazni fogja a magatartás, a szorgalom és munkakultúra, a tanuláshoz szükséges általános képességek, és a tantárgyi területek értékelési szempontjait, valamint a minősítést lehetővé tevő szinteket. Így a 2. osztály második felétől magyarból és matematikából, a 3. osztálytól környezetismeretből, a 3. osztály második felétől idegen nyelvből is egyértelműen kiolvasható lesz, hogy a gyermek, teljesítményei alapján milyen osztályzatot kaphat.
A továbbhaladás feltétele mindenkor az aktuális követelményeknek való legalább minimális megfelelés.
A részletes Követelményrendszert a szülők számára is elérhetővé tesszük legkésőbb 2011 áprilisában.
Az értékelés tehát a következőképpen alakul:
Az első évfolyamon és a második évfolyam első félévében nem minősítünk, a gyerekek csak szöveges értékelést kapnak év közben és a félévek lezárásakor is. Ezekből a szöveges értékelésekből elsősorban az olvasható ki, hogy a gyermek önmagához képest hogyan fejlődik.
Megtartjuk a szöveges értékelést a művészeti tárgyakból (ének-zene, furulyázás, néptánc, vizuális kultúra, technika, bábozás), testnevelésből és emberismeretből a negyedik év végéig, minősítés nélkül.
Szövegesen értékelünk környezetismeretből a 2. osztály végéig, minősítés nélkül.
Csak szöveges értékelést adunk a belépő idegen nyelvből a 3. osztály első félévében.
Változás tehát csak a második osztály év végétől lesz az alábbiak szerint:
1. Osztályzattal minősítünk a második év végétől magyarból és matematikából.
2. Osztályzatot kapnak a gyerekek környezetismeretből a harmadik tanév első félévétől.
3. Szövegesen és osztályzattal (is) minősítünk idegen nyelvből a harmadik osztály végén. A negyedik osztálytól csak osztályzatot adunk félévkor és év végén is.
4. Osztályzattal minősítjük a gyermek magatartását (példás, jó, változó, rossz), és munkakultúráját (szorgalmát) a második év végétől az alábbiak szerint: példás, jó, változó, hanyag.
5. Év közben is kapnak a gyerekek érdemjegyet a második osztály második felétől magyarból és matematikából, a harmadik év elejétől környezetismeretből, a harmadik év második felétől idegen nyelvből, de esetenként továbbra is élünk az eredmények százalékos és/vagy rövid szöveges közlésével is. (Szöveges értékelésnek számít minden feladatlapon, füzetben és az értékelőfüzetben megjelenő tanítói szöveges közlés, útmutatás, dicséret, és utasítás a hibák kijavítására stb.)
6. A félévi és év végi osztályzatok az év közben kapott érdemjegyek, az egyéb módon kapott értékelések, a fejlődési tempó és irány, valamint a gyermek tantárgyhoz való viszonyulása („szorgalma”) alapján alakulnak ki, nem számíthatók ki egyértelműen a számszerű jegyekből. Annál is inkább, mivel a minősítő, lezáró osztályzat kialakításában nagyobb súllyal szerepelnek az egyes részterületeken (pl. szövegértés, szövegalkotás, szám- és mennyiségfogalom, műveletvégzés stb.) kapott időszakos (pl. negyedéves) összefoglaló értékelések, minősítések, valamint a különböző szintű és tartalmú mérési eredmények, mint az egyes alkalmi érdemjegyek.
A várható esetleges elégtelen minősítésről és az évismétlésre utasítás lehetőségéről a tanító legkésőbb két hónappal a tanév vége előtt írásban is tájékoztatja a gyermeket és a szülőt.
7. Az év közi érdemjegyek, százalékos teljesítmények, egyes rövid szöveges értékelések elektronikusan is elérhetők lesznek, de továbbra is megtartjuk a papír alapú Értékelőfüzetet, és természetesen az Üzenőfüzetet is. Ezek nagyon fontos funkciót töltenek be a mindennapok során, dokumentumnak tekintendők. A jó kapcsolattartás érdekében szükséges, hogy a szülők ezeket a füzeteket naponta megnézzék és a bejegyzéseket aláírják. Az Értékelőfüzetben továbbra is van lehetőségük a szülőknek a beírt értékeléssel kapcsolatban örömüket, tetszésüket vagy egyéb észrevételeiket megfogalmazni. Az Üzenőfüzet a napi egyéb információáramlást szolgálja.
Együttműködésükre továbbra is számítunk.
Budapest, 2011. március