Általános tájékoztató az alsó tagozatról
Tájékoztató az alsó tagozatról – a 2012/2013. tanévre
Bevezető
Alsós osztályaink nem tagozatosak. Évfolyamonként mindhárom osztályban egységes a követelményrendszer és a tantárgyi struktúra is. Az ismert tantárgyakon kívül a gyerekek tanulnak furulyázni és néptáncolni. A délelőtti kötelező tanulás után sokféle szakkör áll rendelkezésükre az érdeklődőknek. Idegen nyelvet (angolt vagy németet) harmadik osztálytól tanulnak a gyerekek.
Mindhárom első osztályban alapvetően azonos módszerekkel tanítjuk az olvasást, írást, a matematikát és a szóbeli kommunikációt.
Az olvasásról
Nem szótagolva tanulnak a gyerekek olvasni, de az olvasástanulástól függetlenül gyakorolják a szótagolást. A szótagoló olvasást elsősorban azért nem erőltetjük, mert az elvonja a gyermek figyelmét a szó jelentéséről, és így nem segíti a szövegértés, valamint a kifejező olvasás megalapozását.
Nem szóképek alapján történik az olvasástanítás, de a tanév elején és menet közben is ismerkednek a szóképes (globális) olvasás technikájával, hiszen az a vizuális memória, a megfigyelés, a hangokra, a szótőre és toldalékra, valamint a szótagokra bontás képességének fejlesztését szolgálja.
Maga az olvasástanulás elemző – összetevő (analitikus – szintetikus) módszerrel történik, azaz az egyes betűk összekapcsolása útján, a gyermek egyéni képességeinek megfelelő tempóban, differenciáltan.
De mit is jelent a differenciált olvasástanítás?
A gyakorlatban a gyermek az eléje kerülő szóból annyi betűt olvas el egy rápillantással, amennyit éppen sikerül neki, és egyre inkább törekszik arra, hogy az egész szót ki tudja olvasni.
Az összeolvasás technikájának elsajátításához éppen annyi segítséget kap a tanítótól, amennyit igényel, és úgy kapja a segítséget, ahogy neki az a legmegfelelőbb. Így a gyerekek különböző tempóban, különböző idő alatt jutnak el a folyamatos olvasás szintjéig, de ez természetes. Sem siettetni, sem fékezni nem érdemes őket, fontosabb, hogy pozitív viszonyulás alakuljon ki bennük az olvasási tevékenységhez.
A már „olvasni tudó” gyerekek különböző feladattípusok önálló elvégzését gyakorolják, amelyek egyre jobban ráirányítják figyelmüket a szöveg jelentéstartalmára.
Az olvasástanulásban lassabban haladók időt és több segítséget kapnak, adott esetben a szótagoló olvasást is gyakorolják, ha ez nekik elősegíti a haladást.
Fontos nevelési alapelv az olvasással kapcsolatban
Az értő, értelmező olvasástanulás igazából akkor kezdődik, amikor a gyermek a technikát már elsajátította. Azután dől el, hogy az olvasást élvező, jól használó, önálló tanulásra, művelődésre képes felnőtt lesz-e belőle. Ezt a tényt nem szabad elfelejteni. Ezért fontos, hogy a gyermek először is SZERESSEN OLVASNI, SOKAT OLVASSON és SOKFÉLE SZÖVEGET OLVASSON. Otthon is.
A legcélravezetőbb motiváció ehhez a példaadás. Általános tapasztalat, hogy azok a gyerekek olvasnak szívesen, akiket szívesen olvasó felnőttek vesznek körül, és akik nekik megfelelő olvasnivalót kapnak gyakran a felnőttektől.
Nagyon komoly jelentősége van a kisgyermekkori mesehallgatásnak is. Ne hagyjuk abba a meseolvasást akkor sem, amikor a gyermek már „tud olvasni”! Beszélgetni is nagyon jó az olvasottakról, és a gyereknek nagyon fontos. Nemcsak a szövegértés érdekében, hanem a szeretett felnőttel való közös élmény megéléséért is. Mindezeket az iskolában is igyekszünk számára biztosítani.
A szóbeli kommunikációról
A sikeres iskolakezdés és a későbbi tanulás egyik alapfeltétele a fejlett, figyelmes beszédértés és a szóbeli kifejezés képessége. Ezért nagyon fontos, hogy a gyerekek tudjanak kitartóan figyelni arra, aki hozzájuk beszél, értsék meg az elhangzó szöveget, és képesek legyenek annak lényegét megjegyezni. Ehhez többféle dolog is segítheti őket, amiket már az óvodás korban gyakorolni lehet, otthon is: a kitartó figyelem elvárása, a szókincs bővítése meseolvasással, beszélgetéssel, élménybeszámolóik, gondolataik, kérdéseik türelmes meghallgatásával, az általa látott TV-műsorok okos korlátozásával, illetve közös megbeszélésével stb.
A tanítók az iskolában kifejlesztik a tanórai szövegek megértéséhez szükséges képességeket, de ez sokkal hamarabb lesz eredményes azoknál a gyerekeknél, akik már otthon megszokták, hogy figyelni kell egymásra beszélgetés közben.
.
A házi feladatról
Házi feladatot mindennap kapnak a gyerekek, az életkoruknak megfelelő mennyiségben. Ezt a délutáni időszakban közösen végzik el 15-16 óra között, amikor az önálló tanulás technikáit gyakorolják tanítói irányítással. A megfelelő munkatempóban dolgozni tudó gyerekeknek nem szükséges, hogy otthon is gyakoroljanak, hacsak nem volt más elfoglaltságuk aznap délután ebben az időszakban. A lassabban haladók esetleg nem készülnek el mindennel, ezért szükséges az otthoni ellenőrzés. Szükséges lehet esetleg a megtanulandó szövegek otthoni átismétlése például környezetismeretből, vagy verstanuláskor.
A pénteki önálló feladatot kell csak otthon elkészíteni mindenkinek. Ezek a feladatok azt a célt szolgálják, hogy az önálló tanulási képességek és szokások rögzülését, fejlődését a szülők is nyomon követhessék, és szükség esetén az általuk észlelt problémákat jelezhessék a tanítóknak. Az önálló tanulási képesség kulcskérdés a továbbhaladás szempontjából, hiszen arra egy egész életen át nagyon nagy szüksége lesz a gyermeknek. Amennyiben otthon is szükség van külön gyakorlásra, azt a tanító jelzi, és útmutatást is ad ahhoz.
A tanítók feladatmegosztásáról
Minden osztályt legalább két tanító vezet, úgy, hogy a tantárgyakat és a szabadidős tevékenységeket is megosztják egymás között. Ennek következtében a szülők mindkét tanítóval találkozhatnak személyesen egy héten belül, amikor délután jönnek gyermekükért. Néhány osztályban a speciális művészeti tárgyakat más tanító tanítja.
Az értékelésről
A gyerekek képességeik alakulásáról, teljesítményükről, a tanuláshoz való viszonyukról folyamatosan kapnak valamilyen visszajelzést, értékelést, szóban és írásban egyaránt. Ez az értékelés megjelenik az Értékelőfüzetben, és/ vagy a Tájékoztató füzetben(ellenőrzőben), de a füzetekben, a munkafüzetekben, a feladatlapokon is. Feltétlenül szükséges, hogy a szülők ezeket a visszajelzéseket nyomon kövessék év közben is. Nagyon fontos, hogy szignójukkal jelezzék is, hogyha a gyermek munkáját látták és értékelését elolvasták.
A gyermek értékelésének alapját, szempontjait nyomon követhetik az alsós követelményrendszerből. Ennek részletezését megtalálhatják a honlapon (www.kig.hu), az iskolai dokumentumok között.
Ennek elérési módja: A főoldal bal oldali oszlopában kattintsanak az Iskolai dokumentumok címre, majd a Mellékletek közül a Károlyi szempontrendszer –re!
Az egyéb lehetőségekről
Iskolánkban nagyon sok program (verseny, vetélkedő, pályázat, szereplés, kirándulás stb.) zajlik, ezeken elvárjuk az aktív részvételt, és szívesen látjuk a szülőket is. Tehetséggondozó és egyéb szakköreinkről honlapunkon (www.kig.hu) és kifüggesztett hirdetményeinken adunk tájékoztatást Tanórán kívüli tevékenységek címmel. A szakkörökön való rendszeres részvétel alapvetően elvárt azoktól, akik azokra jelentkeztek. Ezzel általában nem is szokott gond lenni. Ha a külön foglalkozás a délutáni tanulási időt is érinti, akkor a gyermeknek és a szülőnek vállalnia kell, hogy a másnapra való felkészülést biztosítja otthon.
A továbbhaladásról
A továbbhaladás feltétele az egyes évfolyamokra alapjában véve az, hogy a gyermek az adott tanév követelményeit legalább minimálisan teljesíteni tudja. Ha ez veszélyben van, a tanító azt időben jelzi. Ilyen esetekben a felzárkózás lehetőségeit vagy esetleg az évismétlés szükségességét érdemes a tanítókkal fogadóórákon megbeszélni, tanácsát kikérni. A követelményekről a tanítóktól, valamint a honlapon is megjelenő dokumentumból tájékozódhatnak.
Ennek elérési módja: A főoldal bal oldali oszlopában kattintsanak az Iskolai dokumentumok címre, majd a Mellékletek közül a Károlyi szempontrendszer –re!
--------------------------------------------------------------------------
Felhívjuk figyelmüket a Főoldal jobb szélén látható tagozati bontásra. Az Alsó tagozat címke megnyitásával bővebben betekinthetnek iskolai életünkbe, és ha lejjebb gördítenek, már archívált de még érdekes régebbi anyagot is találhatnak.
A Főoldalról egyébként elérhetőek régebbi honlapunk tartalmai is(korábbi honlapunk archívumként látogatható címmel!), gazdag kép- és hanganyaggal, az Asszem.hu weblapon pedig iskolánk tanulóinak és pedagógusainak közreműködésével készült film-és hanganyagok szerepelnek, valamint a filmek forgatókönyveinek szövege. Jó böngészést kíánunk!