Károlyi - pályázat: bilológia
9. évfolyam
Témák:
1.Biológiai fegyverek
2.Baktériumok gyakorlati felhasználásának lehetőségei napjainkban
3.Az élőlények tudományos rendszerezésének története
10-11. évfolyam
Témák:
I. A szervezetünk csodálatos világa
1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
2. Izmaink felépítése és működése.
3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.
4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások
II. Egészség és életmód
1. A koleszterin probléma. Mi a blöff és mi a valóságos veszély?
2. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.
3. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
4. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
5. Evolúciós versenyben a kórokozókkal
Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.
III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei
Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a vásárlót?
A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?
IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság 48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes paragrafusait?
Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények. Megelőzés lehetőségei.
11-12. évfolyam
Témák:
I. Gének és az öröklődés
1. Géntechnológia az iparban és a mezőgazdaságban.
2. Klónozás és dilemmák
3. Mire jók az őssejtek?
4. Gének és az evolúció
II. Megújuló energiaforrások
1. Kovács Kornél: Tiszta, megújuló energia: a hidrogén alapú gazdaság kihívása az emberiség és a biotechnológia számára
2. Emőd István - Füle Miklós - Tánczos Katalin - Zöldy Máté: A bioetanol magyarországi bevezetésének műszaki, gazdasági és környezetvédelmi feltételei Magyar Tudomány 2005. március
III. Ember és természet
Javasolt források pl.:
1. Mi az ökológiai lábnyom?
Különbség, okok, következmények. Gilly Zsolt: Ökológiai lábnyom http://www.c3.hu/
2.Fenntartható fejlődés
Meskó Attila: A földi élet fenntarthatóságának kérdései. Mindentudás Egyeteme: 2004. szept. 20.
Somlyódy László: Az értől az óceánig - A víz: a jövő kihívása. Mindentudás Egyeteme: 2003. febr. 3.
3. Ember hatása a természetre
Charles C. Mann: Új világ a régi Amerika helyén National Geographic 2007. június
IV. Egy dokumentum ismertetése
Javasolt témák, források pl.:
1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége. Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.
2. A 92-es Riói Föld csúcs jelentősége és dokumentumai. ENSZ és a fenntartható fejlődés.
V. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
Javasolt témák:
1. Mézhamisítás
2. Veszélyek vagy csak hisztéria az oltóanyagok körül.
3. Mi lesz a magyar borral?