2011. december 16.
Reál károlyi pályázat 2012/2013

Biológia pályázati témák 9. évfolyamosoknak


I. Változatos élővilág

///1. Egy szabadon választott rendszertani csoport bemutatása

///2. Egy nemzeti parkunk digitális prezentációja

///3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok

///4. Klímaváltozás hatása az élővilágra

II. Ember és a növényvilág kapcsolata

///1. Italkultúra és a növények

/// 2. Korszerű táplálkozás és a növények

/// 3. Misztikus, legendás növények

/// 4. Ipari növények stb.

/// 5. Növények a gimnáziumunk környezetében

III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

///1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)

///2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége

IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

///1. Verespatak és a cianidos technológiával végzett bányászat. Mennyit ér 300 tonna
//////arany?

///2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari szempontok
//////ütközésére.


Beadási határidő: 2013. március 20.



Biológia pályázati témák 10. évfolyamosoknak



I. A szervezetünk csodálatos világa

///1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.

///2. Izmaink felépítése és működése.

///3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.

///4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások

II. Egészség és életmód

///1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.

///2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.

///3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.

///4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal

/// 5. Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.

III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

///Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei

///Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a
///vásárlót?

///A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az
///előírásoknak?

IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése


///Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a
///terhesség megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint?
///Az Alkotmánybíróság 48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította
///alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes paragrafusait?

///Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények.
///Megelőzés lehetőségei.


Beadási határidő: 2013. március 20.




Biológia 11. évfolyam



• XXI. század- Élelmezési válság és a génmanipulált élelmiszerek

• Génkutatás szerepe a mindennapi életben

• Juhász Nagy Pál élete és munkásságának jelentősége


Beadási határidő: 2013. március 20.



Fizika 10-12.évfolyam


• Misztikus fényjelenségek a természetben: a sarki fény

//////Mi az oka, hogy jön létre, hiedelmek?

//////Készíts kiselőadást prezentációval!

• „Eötvös Lóránd 165 éve született”

//////Milyen a világ a talpunk alatt avagy felszín alatti térképészet

//////Eötvös Lóránd munkássága, az Eötvös-inga működése és használata

• Bolygónk mérete

//////Hogyan mérte meg Eratoszthenész a Föld kerületét?

//////Írd le, hogy neked ma milyen lehetőségeid lennének a mérés elvégzéséhez!


Beadási határidő: 2013. március 20.




Földrajz 10. évfolyam



• A pénz hatalma, a monetáris világ árnyoldalai

• Egy szabadon választott multinacionális vállalat működésének bemutatása

• 1929-1932-es világválság és napjaink gazdasági válságának összehasonlítása

• Szabadon választott téma: A világ egy globális problémája



Beadási határidő: 2013. március 20.



Földrajz 9. évfolyam



• Harc az energiáért

• Népesedési folyamatok és a Föld eltartó képessége

• Lakossági fogyasztás növekedésének jellemzői, hatásuk a környezetre

• A „nagy bumm” modern értelmezése

• Egy nagytáj természetföldrajzi jellemzése-ppt


Beadási határidő:
2013. március 20.




Kémia 9.évfolyam


A jövő útja: Atomenergia vagy alternatív energiaforrások?

Az emberiség energia felhasználása folyamatosan növekszik a fosszilis energiaforrások drasztikusan csökkennek.

Az energia termelésre milyen reális lehetőségünk van, ezek előnyei hátrányai. Te miyen megoldást válsztanál? Mit tehet az egyes ember az emberiségért?

Beadási határidő: 2013.március 20.


Kémia 10. évfolyam


Az alkohol varázsa

Közelítsd ezt a témát a kémia szemszögéből is! (előállítás, hatásmechanizmus stb. válassz!!)

ppt vagy hagyományos forma

A műanyagok sokszínű világa

A pályázónak a sok műanyag féleség közül kell választania legalább 3-4 félét és be kell mutatnia azok ipari előállítását, előnyös és hátrányos tulajdonságait. A dolgozat mutassa be a választott műanyagok gyakorlati jelentőségét.

A műanyagok esetleges veszélyeit is mutassa be. Például a biszfenol A (BpA) összetevő kocázatait.

Nevezetes karbonsavak a sejtlégzésben.

A leghíresebb vegyületek a hétköznapi életben is sokféle formában kerülnek felhasználásra. A dolgozatban erre is ki kell térni. A citromsavciklus és Szent-Györgyi Albert munkássága közötti összefüggésre is rá kell világítania a pályázónak.

A nitrogéntartalmú heterociklusos vegyületek előfordulása és jelentősége a természetben. Jól ismert anyagok pl. koffein, teobromin stb. anyagok felépítését és biológiai hatását kell jellemezni kicsit kémikusabb megközelítésben.

Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

1. A koleszterin probléma. Mi a blöff és mi a valóságos veszély?

2. Transzzsírsavak és az egészség.

3. Szabadon választott téma.

Beadási határidő: 2013.március 20.