Reál károlyi pályázat 2012/2013
Biológia pályázati témák 9. évfolyamosoknak
I. Változatos élővilág
///1. Egy szabadon választott rendszertani csoport bemutatása
///2. Egy nemzeti parkunk digitális prezentációja
///3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok
///4. Klímaváltozás hatása az élővilágra
II. Ember és a növényvilág kapcsolata
///1. Italkultúra és a növények
/// 2. Korszerű táplálkozás és a növények
/// 3. Misztikus, legendás növények
/// 4. Ipari növények stb.
/// 5. Növények a gimnáziumunk környezetében
III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
///1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)
///2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége
IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
///1. Verespatak és a cianidos technológiával végzett bányászat. Mennyit ér 300 tonna
//////arany?
///2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari szempontok
//////ütközésére.
Beadási határidő: 2013. március 20.
Biológia pályázati témák 10. évfolyamosoknak
I. A szervezetünk csodálatos világa
///1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
///2. Izmaink felépítése és működése.
///3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.
///4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások
II. Egészség és életmód
///1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.
///2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
///3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
///4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal
/// 5. Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.
III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
///Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei
///Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a
///vásárlót?
///A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az
///előírásoknak?
IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
///Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a
///terhesség megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint?
///Az Alkotmánybíróság 48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította
///alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes paragrafusait?
///Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények.
///Megelőzés lehetőségei.
Beadási határidő: 2013. március 20.
Biológia 11. évfolyam
• XXI. század- Élelmezési válság és a génmanipulált élelmiszerek
• Génkutatás szerepe a mindennapi életben
• Juhász Nagy Pál élete és munkásságának jelentősége
Beadási határidő: 2013. március 20.
Fizika 10-12.évfolyam
• Misztikus fényjelenségek a természetben: a sarki fény
//////Mi az oka, hogy jön létre, hiedelmek?
//////Készíts kiselőadást prezentációval!
• „Eötvös Lóránd 165 éve született”
//////Milyen a világ a talpunk alatt avagy felszín alatti térképészet
//////Eötvös Lóránd munkássága, az Eötvös-inga működése és használata
• Bolygónk mérete
//////Hogyan mérte meg Eratoszthenész a Föld kerületét?
//////Írd le, hogy neked ma milyen lehetőségeid lennének a mérés elvégzéséhez!
Beadási határidő: 2013. március 20.
Földrajz 10. évfolyam
• A pénz hatalma, a monetáris világ árnyoldalai
• Egy szabadon választott multinacionális vállalat működésének bemutatása
• 1929-1932-es világválság és napjaink gazdasági válságának összehasonlítása
• Szabadon választott téma: A világ egy globális problémája
Beadási határidő: 2013. március 20.
Földrajz 9. évfolyam
• Harc az energiáért
• Népesedési folyamatok és a Föld eltartó képessége
• Lakossági fogyasztás növekedésének jellemzői, hatásuk a környezetre
• A „nagy bumm” modern értelmezése
• Egy nagytáj természetföldrajzi jellemzése-ppt
Beadási határidő: 2013. március 20.
Kémia 9.évfolyam
A jövő útja: Atomenergia vagy alternatív energiaforrások?
Az emberiség energia felhasználása folyamatosan növekszik a fosszilis energiaforrások drasztikusan csökkennek.
Az energia termelésre milyen reális lehetőségünk van, ezek előnyei hátrányai. Te miyen megoldást válsztanál? Mit tehet az egyes ember az emberiségért?
Beadási határidő: 2013.március 20.
Kémia 10. évfolyam
Az alkohol varázsa
Közelítsd ezt a témát a kémia szemszögéből is! (előállítás, hatásmechanizmus stb. válassz!!)
ppt vagy hagyományos forma
A műanyagok sokszínű világa
A pályázónak a sok műanyag féleség közül kell választania legalább 3-4 félét és be kell mutatnia azok ipari előállítását, előnyös és hátrányos tulajdonságait. A dolgozat mutassa be a választott műanyagok gyakorlati jelentőségét.
A műanyagok esetleges veszélyeit is mutassa be. Például a biszfenol A (BpA) összetevő kocázatait.
Nevezetes karbonsavak a sejtlégzésben.
A leghíresebb vegyületek a hétköznapi életben is sokféle formában kerülnek felhasználásra. A dolgozatban erre is ki kell térni. A citromsavciklus és Szent-Györgyi Albert munkássága közötti összefüggésre is rá kell világítania a pályázónak.
A nitrogéntartalmú heterociklusos vegyületek előfordulása és jelentősége a természetben. Jól ismert anyagok pl. koffein, teobromin stb. anyagok felépítését és biológiai hatását kell jellemezni kicsit kémikusabb megközelítésben.
Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
1. A koleszterin probléma. Mi a blöff és mi a valóságos veszély?
2. Transzzsírsavak és az egészség.
3. Szabadon választott téma.
Beadási határidő: 2013.március 20.