Károlyi pályázati témák 2010/2011
Károlyi pályázatok témái, tantárgyakként, évfolyamonként
iskolánk 10 éves fennállásának
alkalmából
INFORMATIKA
8. ÉVFOLYAM
Prezentáció (power point)
Téma: Károlyi életrajz
Elvárások:
Tartalmi és formai megfelelés,
animációk,
képek beszúrása
áttűnések, mozgóképek,
hangok alkalmazása.
Leadás: cd formátumban
A kutatáshoz anyag az iskolai könyvtárban és interneten található
A diák darabszáma szabadon választott.
Leadási határidő: 2011. január 3.
Irodalom
5-6. évfolyam
Vers, mese, monda szabadon választott témában.
Képregény mai gyerekeknek
Képes mesekönyv mai gyerekeknek (Verses szöveg vagy próza egyaránt lehet a saját színes, bármilyen technikával készített képeiddel.)
Könyvajánlás a mai gyermek és ifjúsági irodalomból (Miért ez a kedvenc könyved? Mutasd be a szereplőket! Színes illusztrációddal is segítsd a figyelem felkeltését!)
Portfólió a meseirodalomból (anyaggyűjtés és saját munka,; minden, ami a kiválasztott mesékhez kapcsolható)
7-8. évfolyam
Vers, elbeszélés, riport szabadon választott témában
Képregény mai gyerekeknek vagy fiataloknak
Képes mesekönyv mai gyerekeknek (Verses szöveg vagy próza egyaránt lehet a saját színes, bármilyen technikával készített képeiddel.)
Könyvajánlás a mai gyermek és ifjúsági irodalomból (Miért ez a kedvenc könyved? Mutasd be a szereplőket! Színes illusztrációddal is segítsd a figyelem felkeltését!)
vagy
Tanulmány (esszé) a következő témák valamelyike alapján:
1. Hétköznapok bánata és öröme a mai magyar irodalomban
2. Múzsák és szerelmes versek a magyar irodalomban
Minden fenti pályázatra vonatkozik:
A szabadon választható témákban törekedjetek:
- a Károlyiak történetének megjelenítésére versben, mondában, elbeszélésben, riportban;
- birtokaik, váraik vagy kastélyaik bemutatására;
- iskolánk 10 éves történetének felvillantására!
Írásaitok ne haladják meg az 5-6 oldal terjedelmet!
A felhasznált szakirodalmi forrásokat pontosan tüntessétek fel!
Leadási határidő: 2011. január 5.
Történelem
5. évfolyam
• Az ókori Egyiptom művészete
• Az olimpiai játékok története
6. évfolyam
• Szerzetesi élet, szerzetesrendek Magyarországon
• Egy magyar végvár története
• A Károlyi huszárok és dicső tetteik
7. évfolyam
• Kossuth Lajos és a reformkor
• 1848- as hősök Újpesten
8. évfolyam
• Ez történt 50 éve… (1961)
• Egy diktatúra jellemrajza az 1984 című mű alapján
A gimnázium tanulóinak november elsejétől hirdetünk pályázati témákat!
A dolgozatok terjedelme: 5-7 oldal képekkel, irodalom jegyzékkel.
Beadási határidő: 2010. december 20.
Bővebb felvilágosításért forduljatok szaktanáraitokhoz!
Jó munkát kívánunk!
Fizika
7.-8. évfolyam
• Találmányok, feltalálók névadónk, Károlyi István korából.
Természetismeret
5. évfolyam
• „Az én tanyám!” A vidéki, tanyavilág életének bemutatása. Egyéni gazdálkodás a szántóföldön, a konyhakertben, a gyümölcsösben. A feladat a tervek leírásán túl az, hogy rajzzal, makettel, vagy egyéb ötlettel színesítve mutasd be az elképzeléseidet.
6. évfolyam
• A Balaton-felvidéki Nemzeti Park sokoldalú (növény-és állatvilága, geológiai különlegességei, néprajzi, művészeti, stb.) bemutatása.
Földrajz
7. évfolyam
• Egy magyar utazó útja, és kalandjai Afrikában
• Egy világvallás bemutatása (elterjedése, hitvilága, szimbólumai, ünnepei)
• A települések változása a XX. Században
8. évfolyam
• Magyarország egy tájának komplex földrajzi bemutatása
• Agglomerációs folyamatok bemutatása Budapest példáján
Technika
6. évfolyam
• Az erdők pusztulásának a következménye, hatása a környezetre
• Egy szabadon választott épület makettjének elkészítése
7. évfolyam
• Megújuló energiák a XXI. Században
• Olaj és földgázkészletek Magyarországon
• Egy szabadon választott épület makettjének elkészítése
8. évfolyam
• A fosszilis energiahordozók hatása a környezetre
• Egy XX. Századi feltaláló élete, és munkássága
• Egy magyarországi vár, kastély makettjének elkészítése
Biológia – Kémia
7. – 8. évfolyam
• A levegő összetétele és környezetvédelmi problémái
A budapesti levegőszennyezettség mutatók feljegyzése egy rövidebb időszakban, ábrázolása és magyarázata.
• Esőerdők pusztulása és következményei
• Egy-egy veszélyeztetett faj ismertetése és védelme
• Mi az a Greenpeace- mozgalom?
• Megemlékezések, nevezetes napok és évfordulók az egészséggel, a természetvédelemmel kapcsolatosan.
• Sikerek a környezetvédelem, és természetvédelem területéről.
Biológia pályázat témái 10-11. évfolyamosoknak
1. A szervezetünk csodálatos világa
1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
2. Izmaink felépítése és működése.
3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.
4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások
II. Egészség és életmód
1. A koleszterin probléma. Mi a blöff és mi a valóságos veszély?
2. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.
4. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
5. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
6. Evolúciós versenyben a kórokozókkal
Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.
III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei
Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a vásárlót?
A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?
IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság 48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes paragrafusait?
Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények. Megelőzés lehetőségei.
Biológia pályázat témái 11-12. évfolyamosoknak
1. Gének és az öröklődés
1. Géntechnológia az iparban és a mezőgazdaságban.
2. Klónozás és dilemmák
3. Mire jók az őssejtek?
4. Gének és az evolúció
3. Megújuló energiaforrások
1. Kovács Kornél: Tiszta, megújuló energia: a hidrogén alapú gazdaság kihívása az emberiség és a biotechnológia számára
2. Emőd István - Füle Miklós - Tánczos Katalin - Zöldy Máté: A bioetanol magyarországi bevezetésének műszaki, gazdasági és környezetvédelmi feltételei Magyar Tudomány 2005. március
4. Ember és természet
Javasolt témák, források pl.:
1. Mi az ökológiai lábnyom?
Különbség, okok, következmények. Gilly Zsolt: Ökológiai lábnyom http://www.c3.hu/
2.Fenntartható fejlődés
Meskó Attila: A földi élet fenntarthatóságának kérdései. Mindentudás Egyeteme: 2004. szept. 20.
Somlyódy László: Az értől az óceánig - A víz: a jövő kihívása. Mindentudás Egyeteme: 2003. febr. 3.
3. Ember hatása a természetre
Charles C. Mann: Új világ a régi Amerika helyén National Geographic 2007. június
5. Egy dokumentum ismertetése
Javasolt témák, források pl.:
1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége. Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.
2. A 92-es Riói Föld csúcs jelentősége és dokumentumai. ENSZ és a fenntartható fejlődés.
6. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
Javasolt témák:
1. Mézhamisítás
2. Veszélyek vagy csak hisztéria az oltóanyagok körül.
3. Mi lesz a magyar borral?
Angol nyelv
7. évfolyam
• Jane Austen: Emma
Műfordítás, a pályamunkákat a jadviga68@freemail.hu címre küldjétek december 20. határidővel!
8. évfolyam
• O. Henry: Ikey schoestein’s love- potion
Műfordítás, december 20. határidővel Boér Boglárka tanárnőnek kell leadni!
A gimnázium tanulóinak november elsejétől hirdetünk pályázati témákat!
I