2013. február 28.
Károlyi pályázati témák 2010/2011

Károlyi pályázatok témái, tantárgyakként, évfolyamonként

iskolánk 10 éves fennállásának

alkalmából


INFORMATIKA

8. ÉVFOLYAM


Prezentáció (power point)

Téma: Károlyi életrajz

Elvárások:
 Tartalmi és formai megfelelés,
 animációk,
 képek beszúrása
 áttűnések, mozgóképek,
 hangok alkalmazása.
Leadás: cd formátumban
A kutatáshoz anyag az iskolai könyvtárban és interneten található
A diák darabszáma szabadon választott.
Leadási határidő: 2011. január 3.

Irodalom

5-6. évfolyam

Vers, mese, monda szabadon választott témában.

Képregény mai gyerekeknek

Képes mesekönyv mai gyerekeknek (Verses szöveg vagy próza egyaránt lehet a saját színes, bármilyen technikával készített képeiddel.)

Könyvajánlás a mai gyermek és ifjúsági irodalomból (Miért ez a kedvenc könyved? Mutasd be a szereplőket! Színes illusztrációddal is segítsd a figyelem felkeltését!)

Portfólió a meseirodalomból (anyaggyűjtés és saját munka,; minden, ami a kiválasztott mesékhez kapcsolható)

7-8. évfolyam

Vers, elbeszélés, riport szabadon választott témában

Képregény mai gyerekeknek vagy fiataloknak

Képes mesekönyv mai gyerekeknek (Verses szöveg vagy próza egyaránt lehet a saját színes, bármilyen technikával készített képeiddel.)

Könyvajánlás a mai gyermek és ifjúsági irodalomból (Miért ez a kedvenc könyved? Mutasd be a szereplőket! Színes illusztrációddal is segítsd a figyelem felkeltését!)

vagy

Tanulmány (esszé) a következő témák valamelyike alapján:

1. Hétköznapok bánata és öröme a mai magyar irodalomban
2. Múzsák és szerelmes versek a magyar irodalomban


Minden fenti pályázatra vonatkozik:
A szabadon választható témákban törekedjetek:
- a Károlyiak történetének megjelenítésére versben, mondában, elbeszélésben, riportban;
- birtokaik, váraik vagy kastélyaik bemutatására;
- iskolánk 10 éves történetének felvillantására!


Írásaitok ne haladják meg az 5-6 oldal terjedelmet!
A felhasznált szakirodalmi forrásokat pontosan tüntessétek fel!


Leadási határidő: 2011. január 5.


Történelem

5. évfolyam

• Az ókori Egyiptom művészete

• Az olimpiai játékok története

6. évfolyam

• Szerzetesi élet, szerzetesrendek Magyarországon

• Egy magyar végvár története

• A Károlyi huszárok és dicső tetteik

7. évfolyam

• Kossuth Lajos és a reformkor

• 1848- as hősök Újpesten

8. évfolyam

• Ez történt 50 éve… (1961)

• Egy diktatúra jellemrajza az 1984 című mű alapján

A gimnázium tanulóinak november elsejétől hirdetünk pályázati témákat!

A dolgozatok terjedelme: 5-7 oldal képekkel, irodalom jegyzékkel.
Beadási határidő: 2010. december 20.
Bővebb felvilágosításért forduljatok szaktanáraitokhoz!
Jó munkát kívánunk!

Fizika

7.-8. évfolyam

• Találmányok, feltalálók névadónk, Károlyi István korából.

Természetismeret

5. évfolyam

• „Az én tanyám!” A vidéki, tanyavilág életének bemutatása. Egyéni gazdálkodás a szántóföldön, a konyhakertben, a gyümölcsösben. A feladat a tervek leírásán túl az, hogy rajzzal, makettel, vagy egyéb ötlettel színesítve mutasd be az elképzeléseidet.

6. évfolyam

• A Balaton-felvidéki Nemzeti Park sokoldalú (növény-és állatvilága, geológiai különlegességei, néprajzi, művészeti, stb.) bemutatása.

Földrajz

7. évfolyam

• Egy magyar utazó útja, és kalandjai Afrikában

• Egy világvallás bemutatása (elterjedése, hitvilága, szimbólumai, ünnepei)

• A települések változása a XX. Században

8. évfolyam

• Magyarország egy tájának komplex földrajzi bemutatása

• Agglomerációs folyamatok bemutatása Budapest példáján


Technika

6. évfolyam

• Az erdők pusztulásának a következménye, hatása a környezetre

• Egy szabadon választott épület makettjének elkészítése

7. évfolyam

• Megújuló energiák a XXI. Században

• Olaj és földgázkészletek Magyarországon

• Egy szabadon választott épület makettjének elkészítése

8. évfolyam

• A fosszilis energiahordozók hatása a környezetre

• Egy XX. Századi feltaláló élete, és munkássága

• Egy magyarországi vár, kastély makettjének elkészítése

Biológia – Kémia

7. – 8. évfolyam

• A levegő összetétele és környezetvédelmi problémái
A budapesti levegőszennyezettség mutatók feljegyzése egy rövidebb időszakban, ábrázolása és magyarázata.

• Esőerdők pusztulása és következményei

• Egy-egy veszélyeztetett faj ismertetése és védelme

• Mi az a Greenpeace- mozgalom?

• Megemlékezések, nevezetes napok és évfordulók az egészséggel, a természetvédelemmel kapcsolatosan.

• Sikerek a környezetvédelem, és természetvédelem területéről.


Biológia pályázat témái 10-11. évfolyamosoknak

1. A szervezetünk csodálatos világa
1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
2. Izmaink felépítése és működése.
3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.
4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások
II. Egészség és életmód
1. A koleszterin probléma. Mi a blöff és mi a valóságos veszély?
2. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.
4. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
5. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
6. Evolúciós versenyben a kórokozókkal
Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.
III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei
Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a vásárlót?
A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?

IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság 48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes paragrafusait?
Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények. Megelőzés lehetőségei.

Biológia pályázat témái 11-12. évfolyamosoknak

1. Gének és az öröklődés

1. Géntechnológia az iparban és a mezőgazdaságban.
2. Klónozás és dilemmák
3. Mire jók az őssejtek?
4. Gének és az evolúció

3. Megújuló energiaforrások
1. Kovács Kornél: Tiszta, megújuló energia: a hidrogén alapú gazdaság kihívása az emberiség és a biotechnológia számára
2. Emőd István - Füle Miklós - Tánczos Katalin - Zöldy Máté: A bioetanol magyarországi bevezetésének műszaki, gazdasági és környezetvédelmi feltételei Magyar Tudomány 2005. március

4. Ember és természet
Javasolt témák, források pl.:
1. Mi az ökológiai lábnyom?
Különbség, okok, következmények. Gilly Zsolt: Ökológiai lábnyom http://www.c3.hu/
2.Fenntartható fejlődés
Meskó Attila: A földi élet fenntarthatóságának kérdései. Mindentudás Egyeteme: 2004. szept. 20.
Somlyódy László: Az értől az óceánig - A víz: a jövő kihívása. Mindentudás Egyeteme: 2003. febr. 3.
3. Ember hatása a természetre
Charles C. Mann: Új világ a régi Amerika helyén National Geographic 2007. június

5. Egy dokumentum ismertetése
Javasolt témák, források pl.:
1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége. Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.
2. A 92-es Riói Föld csúcs jelentősége és dokumentumai. ENSZ és a fenntartható fejlődés.

6. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
Javasolt témák:
1. Mézhamisítás
2. Veszélyek vagy csak hisztéria az oltóanyagok körül.
3. Mi lesz a magyar borral?

Angol nyelv

7. évfolyam

• Jane Austen: Emma
Műfordítás, a pályamunkákat a jadviga68@freemail.hu címre küldjétek
december 20. határidővel!

8. évfolyam

• O. Henry: Ikey schoestein’s love- potion

Műfordítás,
december 20. határidővel Boér Boglárka tanárnőnek kell leadni!

A gimnázium tanulóinak november elsejétől hirdetünk pályázati témákat!


I