Reál Károlyi pályázat 2013/2014
Biológia
///10. évfolyamosoknak
//////I. A szervezetünk csodálatos világa
/////////1. Mit lehet tudni a DNS-ről?
/////////2. A víz jelentősége és funkciói a szervezetben
/////////3. Energia hasznosítás és termelés a szervezetekben
/////////4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások
//////II. Egészség és életmód
/////////1. Vitaminok és jelentőségük
/////////2. A „füvezés” veszélyei
/////////3. Edzett vagyok-e?
/////////4. Túlsúlyos vagyok-e?
/////////5. Evolúciós versenyben a kórokozókkal Egy-egy fertőző betegség járványtana.
//////III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
/////////Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei
/////////Jelentősége a hétköznapokban. Miről kell tájékoztatni a vásárlót?
/////////A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel
/////////meg az előírásoknak?
//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
/////////kifejtése
/////////Az abortusz jogi keretei. Mikor kérheti valaki a terhesség megszakítását a
/////////Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Miért nyilvánította
/////////alkotmányellenesnek az Alkotmánybíróság az előbbi törvény egyes
/////////paragrafusait? Az alkotmánybíróság 48/1998. (XI. 23.) AB határozata…
///11. évfolyamosoknak
//////I. Gének és az öröklődés
/////////1. Mi az a klónozás? Nevezetes klónozási kísérletek. Dilemmák a klónozással
/////////kapcsolatban.
/////////2. Mik azok a GM-növények? Kell-e Magyarországon GM-kukoricát
/////////termeszteni?
/////////3. Genetika és történelem. Híres betegségek, híres családfák.
//////II. Megújuló energiaforrások
/////////1. Problémák és előnyök a biodízel és a bioetanol felhasználása körül.
//////III. Ember és természet
/////////1. Mi az ökológiai lábnyom?
////////////Különbségek a Földön, okok, következmények. Gilly Zsolt: Ökológiai lábnyom
////////////http://www.c3.hu/
/////////2.Fenntartható fejlődés
////////////Meskó Attila: A földi élet fenntarthatóságának kérdései.
////////////Mindentudás Egyeteme: 2004. szept. 20.
////////////Somlyódy László: Az értől az óceánig - A víz: a jövő kihívása.
////////////Mindentudás Egyeteme: 2003. febr. 3.
//////IV. Egy dokumentum ismertetése
/////////Javasolt témák, források pl.: A természet védelméről szóló 1996. évi LIII.
/////////törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége. Az élőhely és az élővilág
/////////védelmének fokozatai.
//////V. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
/////////1. Mit lehet tenni az erdőink védelmében?
Földrajz
///9. évfolyam
//////• Lakossági fogyasztás növekedésének jellemzői, hatásuk a környezetre
//////• A „nagy bumm” modern értelmezése
//////• A vörös óriások életútja ppt
//////• Az űrfelvételek gyakorlati alkalmazásának lehetőségei
//////• Egy geológiai érdekesség bemutatása ppt
///10. évfolyam
//////• A pénz hatalma, a monetáris világ árnyoldalai
//////• Virtuális világ - esélyegyenlőség mindenkinek?
//////• 1929-1932-es világválság és napjaink gazdasági válságának összehasonlítása
///Beadási határidő: 2014. február 5.
Kémia
///9. évfolyam
//////1. Atomenergia felhasználási területei
//////2. A kémia néhány nagy pillanata, és azok következményei
///Beadási határidő: 2014.február 10.
///10. évfolyam
//////1. A műanyagok csodás világa
/////////több téma választható: pl.: Műanyagok újrahasznosítási lehetőségei
/////////Miből lesz a pulóver?
//////2. Az alkohol varázsa (pptx)
/////////a téma többféle szemszögből is megközelíthető
//////3. Keresztrejtvény a szénhidrogének témaköréből (legalább 20x20-as)
///Beadási határidő: 2014. február 15.
Fizika
///Téma megtekinthatő: itt
///Beadási határidő: 2014.február 10.