2014. április 07.
Élménybeszámoló az OSZK-ban tartott foglalkozásról

ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ AZ OSZK-BAN TARTOTT MÚZEUMPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSRÓL

„HOGYAN MOSHATÓ A PAPÍR?” című 180 perces múzeumpedagógiai foglalkozás alatt a könyvtár kedvcsináló összefoglalója ezt ígérte:

Mit tudunk meg?

Kiderítjük, miként készíthetjük el saját kiskönyvünket! Mi fán terem a könyvrestaurátor? Miből készültek régen a papírok és a könyvek? Mi is az a pergamen? Miért jobb állapotú egy 300–700 éves papír az 50–100 évesnél? Mit tehetünk egy poros, sáros, gyűrött, hiányos, egérrágta térképpel, vagy könyvvel? Hogyan mosható a papír? Miért felejtsük el a celluxot?

Mit nézünk meg?

Megnézzük többek között, hogyan dolgoznak a könyvdoktorok, milyen eszközöket használnak például az újságkötéshez, milyen anyagok szükségesek a papír restaurálásához és hogyan igyekeznek megóvni a régi könyveket.

Mi történik a foglalkozás alatt?

A 180 perces foglalkozáson ellátogatunk a restaurátor műhelyekbe, ahol megismerkedhetünk a könyvkötés és restaurálás szakmai titkaival. Látványos, kézzel fogható bemutatókon keresztül szerezhetünk tapasztalatokat a felhasznált anyagokról, a különféle érdekes könyvkötésekről, restaurálási esetekről.
Végül a restaurátorok segítségével régi kézműves technikák felhasználásával elkészíthetjük saját hazavihető kis könyvecskénket.

ÉS AHOGY A TANULÓINK MINDEZT ÁTÉLTÉK:

2014. március 20-án az OSZK-ban jártunk, ahol egy rövid könyvtár- és gyűjtemény bemutató után megismertük a könyvrestaurálás rejtelmeit. A legérdekesebb rész az volt, amikor egy nagyon régi énekeskönyvet néztünk meg. A könyv borítója fából volt, erre a fára volt rányomva bőrből a minta. A könyv négy sarkát vasból készült díszek fedték. A díszeknek eredetileg félgömb alakjuk volt, de a legtöbb már annyira lekopott, hogy kilyukadt. A könyv lapjait a tulajdonosa kódexdarabokkal és egyéb papírdarabokkal pótolta ki. Az egyik ilyen pótlás kódex darab igazi arannyal volt díszítve.
A restaurálás során a könyveket különböző radírokkal és ecsetekkel tisztítják meg, utána kimossák azokat, végül kipótolják a hiányzó részeket. A pótlás történhet kézzel vagy géppel.
Régi leveleket is megtekinthettünk, ezeket gyönyörű kézírás és díszes pecsét díszítette.
A foglalkozás végén három különböző könyvecskét is készítettünk.
Nagyon jól éreztük magunkat, rengeteg érdekes dolgot tanultunk, köszönjük a tartalmas foglalkozást.

Szigeti Panka és Kele Nóra 7.b osztályos tanulók