2014. október 17.
Károlyi-pályázatok a reál tárgyakból 2014/2015


Biológia

///10. évfolyam

//////I. Változatos élővilág

/////////1. Egy szabadon választott rendszertani csoport hazai képviselőinek
////////////a bemutatása
/////////2. Egy természetvédelmi terület digitális prezentációja
/////////3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok
/////////4. Klímaváltozás hatása hazánk élővilágára

//////II. Ember és a növényvilág kapcsolata

/////////1. Italkultúra és a növények
/////////2. Táplálkozás és élővilág pl. mikróbák és a tejipar
/////////3. Misztikus, legendás növények pl. költészet, szerelem és a növények
/////////4. Öltözködés és élővilág pl. pamut, bőr
/////////5. Növények a gimnáziumunk környezetében

//////III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

/////////1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)
/////////2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége

//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang,
/////////önálló vélemény kifejtése

/////////1. Atomerőmű kontra megújuló energiaforrások.
/////////2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari
/////////szempontok ütközésére.


///11. évfolyam

//////1. A szervezetünk csodálatos világa

/////////1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
/////////2. Izmaink felépítése és működése.
/////////3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.
/////////4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások

//////II. Egészség és életmód

/////////1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos
////////////problémák.
/////////2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
/////////3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
/////////4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal
///////// Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.

//////III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása,
/////////elemzése

/////////Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei,
/////////főbb egységei
/////////Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok?
/////////Miről kell tájékoztatni a vásárlót?
/////////A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain,
/////////amely nem felel meg az előírásoknak?

//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang,
/////////önálló vélemény kifejtése

/////////Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése.
/////////Mikor kérheti valaki a terhesség megszakítását a Magzat védelméről
/////////szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság 48/1998.
/////////(XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az
/////////előbbi törvény egyes paragrafusait?
/////////Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban.
/////////Vélemények. Megelőzés lehetőségei.



Fizika

///9-12. évfolyam

//////1. A telefonálás 138 éve

/////////Több lehetőségből választhatsz a pályázat elkészítésére. Pár példát említve:

////////////• Riport készítése családtagokkal (újságcikk, fénykép, videó…)
////////////• Telefon múzeum meglátogatása után a látott érdekességek
///////////////bemutatása.
////////////• A telefonálás magyar vonatkozásai.
////////////• Mi a telefonkártya?
////////////• A telefon működési elve

//////2. A fény

////// ( 2015 A fény nemzetközi éve)
//////Mutassa be a fényt egy kutatódiák, alkotó diák szemüvegén keresztül.
//////Közelítse meg bármilyen oldalról.

////////////„Billió mérföldekről jött e fény,
////////////Jött a jeges, fekete és kopár
////////////Terek sötétjén lankadatlanul,
////////////S ki tudja, mennyi ezredéve már.

////////////Egy égi üzenet, mely végre most
////////////Hozzám talált, s szememben célhoz ért,
////////////S boldogan hal meg, amíg rácsukom
////////////Fáradt pillám koporsófödelét.”

///Tóth Árpád:
///Lélektől lélekig
///részlet

//////3. Történelmi és természettudományos idővonal feltérképezése

/////////Készíts idővonalat, amelyben a fontosabb történelmi,
/////////természettudományos személyek, felfedezések szerepelnek,
/////////a felsoroltak rövid, lényegretörő bemutatásával!

/////////19 század 2. fele – 20. század 1. fele

Beadási határidő: 2014 december 05.



Földrajz

///9. évfolyam

//////• ///Lakossági fogyasztás növekedésének jellemzői, hatásuk a környezetre
//////• ///A „nagy bumm” modern értelmezése
//////• ///A vörös óriások életútja ppt
//////• ///Az űrfelvételek gyakorlati alkalmazásának lehetőségei
//////• ///Egy geológiai érdekesség bemutatása ppt


///10. évfolyam

//////• ///A pénz hatalma, a monetáris világ árnyoldalai
//////• ///Egy szabadon választott multinacionális vállalat működésének
////////////bemutatása
//////• ///Szociális háló jelentősége napjainkban
//////• ///Szabadon választott téma: A világ egy globális problémája

Beadási határidő: 2015 január utolsó hete



Kémia

///9. évfolyam

//////• ///Konyhában elvégezhető kísérletek (leírása, tapasztalat, magyarázat
////////////esetleg videó)
//////• ///Izotópok a mindennapokban (izotópok jelentősége,
////////////felhasználása különböző területeken esetleg ppt.)
//////• ///Az elektrokémia jelentősége napjainkban


///10. évfolyam

//////• ///Keresztrejtvény a szénhidrogének témaköréből (20x20-as méretben)
//////• ///Az alkohol varázsa (ppt is lehet)
//////• ///„Áldás és átok”: a klór (ppt is lehet)

Beadási határidő: 2014. december 20.