2015. október 21.
Reál károlyi pályázat felső 2015/2016. tanév

 

Biológia

 

7. évfolyam

///Ø  Egyhangú, hatalmas forró tájak élővilága            ppt készítése

///Ø  Fűszernövények a világ minden tájáról                bemutató

///Ø  Az erdő projekt téma

///Ø  Védett tájak

///Ø  Szabadon választott Nemzeti Park átfogó bemutatása

///Ø  Szabadon választott téma

 

Beadási határidő: 2016. JANUÁR ELSŐ HETE

 

8. évfolyam

///Ø  A kenyér

///Ø  Menzaminta-Készíts egy hetes egészséges étrendet diáktársaidnak!

///Egészséges étkezés- felmérés, elemzés osztálytársaid körében

///Ø  Leonardo Anatómiai atlasza: Mit rejtenek a feliratok?

 

Beadási határidő: 2016. Január 1.hete

 

Fizika

7. évfolyam:

///1.      Tükrök és lencsék a tudományban és a művészetben

//////„Tudomány művészet gyökere egy.

//////Mindegyik a világot tükrözi a maga módján.

//////S a tudományos és művészi nagyság alapja is

//////ugyanaz: az igaz ember, a vir justis.”

       ///////////////                                  Kodály Zoltán

Mutasd be tudományos szemmel a tükröket és a lencséket. Pályázatban térj ki arra, hogyan használjuk őket mindennapjainkban. Keress olyan művészeti alkotásokat, amelyeken megjelennek ilyen eszközök és mutasd be őket!

 

///2.      Látványos fizika

//////Ha szeretsz kísérletezni, megfigyelni a környezetedben lejátszódó jelenségeket, akkor videózd vagy fényképezd le az általad kiválasztott kísérletet a testek mozgása vagy dinamika témaköréből. Fűzz hozzá magyarázatot szóban vagy írásban!

Tanárok: Csernyánszkyné Nagy Tünde, Szegedi Vargháné Bednay Györgyi

 

8. évfolyam:

///1.      Tükrök és lencsék a tudományban és a művészetben

//////„Tudomány művészet gyökere egy.

//////Mindegyik a világot tükrözi a maga módján.

//////S a tudományos és művészi nagyság alapja is

//////ugyanaz: az igaz ember, a vir justis.”

                                 ////////////        Kodály Zoltán

Mutasd be tudományos szemmel a tükröket és a lencséket. Pályázatban térj ki arra, hogyan használjuk őket mindennapjainkban. Keress olyan művészeti alkotásokat, amelyeken megjelennek ilyen eszközök és mutasd be őket!

 

///2.      Látványos fizika

//////Ha szeretsz kísérletezni, megfigyelni a környezetedben lejátszódó jelenségeket, akkor videózd vagy fényképezd le az általad kiválasztott kísérletet a testek mozgása vagy dinamika témaköréből. Fűzz hozzá magyarázatot szóban vagy írásban!

Tanárok: Szegedi Vargháné Bednay Györgyi, Schmerczné Kormos Nóra

 

 

Földrajz

7. évfolyam:

///Ø  Egy világváros hétköznapjai (közlekedése, szerkezete, az itt élő emberek lehetőségei,

//////gazdasági tevékenysége)

///Ø  „Kistigrisek” bemutatása ppt

///Ø  Egy szabadon választott természetföldrajzi jelenség bemutatása

BEADÁSI HATÁRIDŐ: 2016. JANUÁR ELSŐ HETE

 

8. évfolyam:

///Ø  Idegenforgalmi programfelelős túrakínálata egy francia előkelőségnek és egy holland 3 gyermekes

//////családnak hazánkban

///Ø  Utóvulkáni tevékenység gazdasági haszna napjainkban- termék bemutató készítése, ppt

///Ø  „Gyógyfürdő nagyhatalommá” válhatunk. A hazai gyógyfürdők bemutatása.

///Ø  A bevásárló központok terjeszkedésének az okai.

BEADÁSI HATÁRIDŐ: 2016. JANUÁR ELSŐ HETE

 

 

Kémia

7. Évfolyamon

I. A levegő összetétele és környezetvédelmi problémái

///A budapesti levegőszennyezettségi mutatók feljegyzése egy rövidebb időszakban, ábrázolása és  magyarázata.

///Az adatokat 10 napon át kell rögzíteni táblázatosan és grafikusan. Az adatokat az Országos Légszennyezettségi 

///Mérőhálózat  Automata mérőhálózatáról lehet elérni. Ki kell választani a megfelelő mérőállomást.

///Az egyik legyen Káposztásmegyer, a másik pont lehet szabadon választott.

II. Egy kísérlet elemzése, vizsgálata és értelmezése

      Egy előre egyeztetett kísérlet pontos előkészítése, elvégzése és értelmezése.

 

    8. Évfolyamon

1. Fertőtlenítő szerek a háztartásban

///A fertőtlenítő szerek szükségességének az ismertetése. A leggyakoribb típusai és hatásuk,

///szakszerű felhasználásuk ismertetése. Sebfertőtlenítők pl. jódtinktúra, alkohol, kálium- permanganát

///stb. és szakszerű felhasználásuk. Tisztítószerek: pl Hypo összetétele és hatása, szakszerű felhasználása.

///Újabb tisztítók összetétele és termékismertetése.

 

2. A szén-monoxid veszélyei és keletkezésének lehetőségei a háztartásban.

///A szén-monoxid élettani, mérgező hatásának a bemutatása. Milyen égési folyamatokban keletkezhet,

///milyen tényezők idézhetik elő a keletkezését, nem csak kémiai, hanem technológiai szempontból.

///Egy-egy médiából ismert tragikus példán mutassa be a tragédia okát. Hogyan lehet a háztartásban

///megelőzni a hasonló eseteket?

 

3. Építő- és burkolóanyagok a lakás felújításakor.

///Legfontosabb kötőanyagok ismertetése: oltott mész, cement, gipsz ismertetése. Előállításuk és a

///hatásuk ismertetése. Felhasználásuk területei. A vakolatok típusai: vizes és száraz körülmények között,

///jól és rosszul szigetelő anyagok.

///Néhány csempe, padlólap típusának ismertetése és egy képzeletbeli fürdőszoba teljes csempézésének

///egészen konkrét költségeinek a kiszámítása. A munkadíjat is beszámítva.

 

4. Ékszerek és a kémia.

///Miből készülnek a különleges nemesacél fém ékszerek pl. titánium gyűrű, pandora ékszer,

///wolfram gyűrű, nemesacél karikagyűrűk stb.

///Arany és ezüst ékszerek típusai, a karát jelentése.

///Egy kiválasztott –akár köves – gyűrű jellemzése és árának megadása.

 

5. A vízkő keletkezése és megszüntetése.

///A vízkeménység típusai, kialakulásának okai. Milyen vízlágyítási eljárásokat ismer?

///A vízkő keletkezés okai, előfordulása a háztartásban. Mit lehet tenni ellene? Milyen vízkőoldókat ismer?

///Egy kávéfőző szakszerű vízkőoldásának folyamatát le kell írni és a tapasztalatokról feljegyzést kell készíteni.

 

6. Szenvedélybetegségek és a kémia.

///Miből állnak, honnan származnak a füves cigik és az ún. dizájner drogok? Miért veszélyes a kipróbálásuk?

 

7. Porcelánok titkai és nevezetes magyar termékek.
 

///Hogyan készülnek a porcelán tárgyak? Néhány világhírű hazai porcelán manufaktúra ismertetése. Mutassa be a ///jellegzetességeiket, különleges értéküket!

///Képzeletben válogasson össze egy 12 személyes étkészletet a teljességre törekedve, nevezze meg és számítsa ki az árát is!

 

 

Informatika

5. évfolyam

///Ø  Paint kategória: 

///A Paint program segítségével készíts minimum 6 „képkockából” álló képregényt! 

///Valamint használd fel a Paint program eszköztárában található lehetőségeket.

 

///Ø  Word kategória: Írj mesét!

//////Követelmények: 

///a)    A terjedelme 2 oldal legyen, amin a pályázatod címét és nevedet is feltüntete

///b)    Szerepeljenek benne képek, illetve egy saját készítésű rajz

///c)    Munkád során alkalmazd a szöveg formázási lehetőségeit

 

6. évfolyam:

///Ø Paint kategória: 

//////Tervezd meg álmaid iskoláját amin tüntesd fel az általad készített iskolalogót is!  

//////Valamint használd fel a másolás, kicsinyítés, nagyítás, tükrözés, forgatás transzformációkat is!

 

///Ø     PowerPoint kategória: Mutasd be a kedvenc könyvedet, vagy filmed!

//////Követelmények: 

//////a) A terjedelme minimum 10 dia legyen, amin a pályázatod címét és  nevedet is feltünteted

//////b) Szerepeljenek benne képek, illetve egy saját készítésű rajz

//////c) Munkád során alkalmazd a program lehetőségeit

 

7. évfolyam:

///Ø word kategória: Erdei iskola szervezése

//////Követelmények: 

//////a)    minimum 2 oldalban mutasd be azt a helyet, vagy helyeket, ahova szívesen elvinnéd az osztálytársaidat egy 5 napos kirándulásra

//////b)    A felmerülő költségeket is tüntesd fel!

//////c) Legyenek benne képek, illetve saját készítésű rajz valamint táblázat is. 

//////d) Használd ki minél jobban a program lehetőségeit!

 

///Ø  PowerPoint kategória: A számítógép veszélyei

//////Követelmények:

//////a) A terjedelme minimum 10 dia legyen, amin a pályázatod címét és nevedet is feltünteted

//////b) a bemutató minél többfajta veszélyre terjedjen ki

//////c) Szerepeljenek benne képek, illetve két saját készítésű paint programmal készített rajz

/////d) Munkád során alkalmazd a program lehetőségeit

 

8. évfolyam:

///Ø PowerPoint kategória:

//////Követelmények:

//////a) 10 –1 5 oldalban mutasd be a legújabb elektronikai eszközöket illetve  fejlődésüket,

/////////mi az amiben megváltoztatták/megkönnyítették az életünket.

//////b) Legyenek benne képek, illetve saját készítésű rajz valamint táblázat is. 

//////c) Használd ki minél jobban a program lehetőségeit!

 

E-mail cím:virga.mariann@gmail.com

Beadási határidő: 2016. január 15.

 

·         Védekezés a számítógépes vírusok ellen

·         Tömörítés, avagy hogy fér el sok adat kis helyen

·         Internetes keresési technikák

·         Kommunikáció a XXI. században, avagy hogyan kommunikál egy mai fiatal

E-mail cím: tamas_olle@yahoo.com

 


Technika

6. ÉVFOLYAM

///1.     Az erdők pusztulásának következménye, hatása a környezetre.

///2.     Egy szabadon választott épület makettjének elkészítése

 

7. ÉVFOLYAM

///1.  Egy magyar Nobel-díjas élete és munkássága

///2.  A technika fejlődése a XX, században

///3. Egy közismert épület makettjének elkészítése.

 

8. ÉVFOLYAM

///1.     A fosszilis energiahordozók felhasználása és hatásuk a környezetre

///2.     Megújuló energiák a XXI. században.

///3.     Egy magyarországi vár vagy kastély makettjének elkészítése.

 

Leadási határidő:2015. január 10.

 

Természetismeret

5.évfolyam

///A pályázat témája: (Bio) Kertész leszek…

 

///A pályázat kivitelezése:

 //////Word, PDF, Power Point formátumú dokumentumban.

//////8- 10 oldalon, Times New Roman betűtípus, 12 méretben, nyomtatva!

 

Leadási határidő:2016.január 1. hete.

 

A pályázati munka tartalmazza:

///·         a kert tervrajzát, talaj előkészületet, vetésforgót

///·         ültetési tervet (növénytársítás, fűszer- és gyógynövény sarok, díszvirágok)

///·         tennivalókat a kertben (évszakonként, hetente)

///·         öntözés, gyomlálás, komposztálás

///·         betegségek, kártevők elleni védekezés („biokertész” rovarok) természetes anyagok felhasználásával

///·         madarak a kertben, házi kedvencek a kertben

///·         a termesztett növények felhasználása (étkezés, befőzés, tárolás, stb.)

 

 6. évfolyamon

 

///A pályázat kivitelezése:

//////Word, PDF, Power Point formátumú dokumentumban.

 //////8- 10 oldalon, Times New Roman betűtípus, 12 méretben, nyomtatva!

 

Leadási határidő:2016. december 20.

 

A pályázat választható témái:

///Ø  „Élje át a magyarok ősi életét” A Hortobágyi Nemzeti Park bemutatása egy idegenforgalmi

//////menedzser szerepében!

///Ø  Az erdők titokzatos világának bemutatása. Az évszakok varázsa.

///Ø  Balaton projekt

///Ø  Kalandozások a Naprendszeren belül

 

Leadási határidő:2016. december 20.