2015. október 21.
Reál károlyi pályázat gimnázium 2015/2016. tanév

 

Biológia


10. évfolyamon

///I. Változatos élővilág

//////1. Egy szabadon választott rendszertani csoport hazai képviselőinek a bemutatása

//////2. Egy természetvédelmi terület digitális prezentációja

//////3. Változó élővilág: Bevándorló és kipusztuló fajok 

//////4. Klímaváltozás hatása hazánk élővilágára

 

///II. Ember és a növényvilág kapcsolata

//////1. Italkultúra és a növények

            //////2. Táplálkozás és élővilág pl. mikróbák és a tejipar

            //////3. Misztikus, legendás növények pl. költészet, szerelem és a növények

            //////4. Öltözködés és élővilág pl. pamut, bőr

            //////5. Növények a gimnáziumunk környezetében

 

///III. Egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

//////1. Mi a Nemzeti Erdőstratégia Program (NEP)

//////2. A nemzeti Vörös könyv jelentősége

 

///IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

//////1. Atomerőmű kontra megújuló energiaforrások.

//////2. Szabadon választott konfliktus a környezetvédelmi és az ipari szempontok ütközésére.

 

11. évfolyamon

///1. A szervezetünk csodálatos világa

          //////  1.  A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.

           ////// 2. Izmaink felépítése és működése.

            //////3. Energia termelés és hasznosítás a szervezetünkben.

            //////4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások

 

///II. Egészség és életmód

//////1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.

//////2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.

//////3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.

//////4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal

//////5.  Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.

 

///III.  Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

//////Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei

//////Jelentősége a hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni a vásárlót?

//////A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?

 

///IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

//////Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség

//////megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság

//////48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény

//////egyes paragrafusait?

//////Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban. Vélemények.  Megelőzés lehetőségei.

 

Határidő december 20.

 

Fizika

///1.      Tükrök és lencsék a tudományban és a művészetben

//////„Tudomány művészet gyökere egy.

//////Mindegyik a világot tükrözi a maga módján.

//////S a tudományos és művészi nagyság alapja is

//////ugyanaz: az igaz ember, a vir justis.”

       ////////////                                  Kodály Zoltán

//////Mutasd be tudományos szemmel a tükröket és a lencséket. Pályázatban térj ki arra, hogyan

//////használjuk őket mindennapjainkban. Keress olyan művészeti alkotásokat, amelyeken megjelennek

//////ilyen eszközök és mutasd be őket!

 

///2.      Radioaktivitás az életünkben

//////Mutasd be Marie Curie életén és munkásságán keresztül milyen radioaktív sugárzásokkal találkozhatunk,

//////és milyen hatásai vannak ránk és jövőnkre!

 

///3.      Látványos fizika

//////Ha szeretsz kísérletezni, megfigyelni a környezetedben lejátszódó jelenségeket, akkor videózd vagy

//////fényképezd le az általad kiválasztott kísérletet a testek mozgása vagy dinamika témaköréből.

//////Fűzz hozzá magyarázatot szóban vagy írásban!

 

Tanárok: Schmerczné Kormos Nóra, Harmatiné Kamocsai Anikó

 

 

Kémia

9. osztály:

///·        Marie Curie munkájának jelentősége a kémiában

///·        Atomenergia felhasználási területei

///·        Gázok előállítási módszerei

///·        Klór-áldás vagy átok

///·        Projekt munka (Előre egyeztetett videó készítése egy témában vagy kísérletek bemutatása-és magyarázata)

 

10. osztály:

///·        Műanyagok szerepe napjainkban, Élhettünk nélkülük?

///·        Fémgyártási technológiák bemutatása, szerepük napjainkban

///·        Energiaforrások napjainkban és új lehetőségek

///·        Tudatmódosító szerek kémiája

///·        Projekt munka (Előre egyeztetett videó készítése egy témában vagy kísérletek bemutatása-és magyarázata)

 

Beadási határidő: 2015. december 31.

 

Informatika

 

·         Védekezés a számítógépes vírusok ellen

·         Tömörítés, avagy hogy fér el sok adat kis helyen

·         Internetes keresési technikák 

·         Kommunikáció a XXI. században, avagy hogyan kommunikál egy mai fiatal

E-mail cím: tamas_olle@yahoo.com