2016. október 17.
Károlyi pályázat gimnázium reál 206/2017. tanév

 

Biológia: 

///10. évfolyam:

//////Ø  Leghírhedtebb kórokozók-

/////////o   Készíts bemutatót a súlyos, pusztító járványokat okozó kórokozókról! Mely okok

////////////vezettek a járványok kialakulásához, és milyen történelmi következményeik voltak?

//////Ø  Híres természettudós voltam

/////////o   Készíts naplót valamely híres természettudós élettörténetének felhasználásával, E/1. személyben!

////////////Munkádat rajzzal is illusztrálhatod! mutasd be az adott személy tudományos munkásságát is!

//////Ø  Vírusok

/////////o   Jelenítsd meg a vírusfertőzés folyamatát! –Készíts filmet, mesekönyvet, vagy ppt-t a folyamat

////////////ábrázolásáról! Engedd el a fantáziád!

///Beadási határidő: december 2.

 

///11. évfolyam:

//////I. A szervezetünk csodálatos világa

            1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.

            2. A fénymikroszkóp működése. Metszetek készítése és szövetek leírása, jellemzése.

            3. Energiatermelés és hasznosítás a szervezetünkben.

            4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások

 

//////II. Egészség és életmód

/////////1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.

/////////2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.

/////////3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.

/////////4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal.  Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.

 

//////III.  Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése

/////////Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei Jelentősége a

/////////hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni januártól a vásárlót? 

/////////A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?

 

//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése

/////////1.      Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség

/////////megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság

/////////48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes

/////////paragrafusait? Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban.

/////////Vélemények.  Megelőzés lehetőségei.

/////////2.      Oltásellenes cikkek, szövegek az Interneten. A valóságos helyzet feltárása.

////////////Oltások jelentősége és az elenyésző kockázat vállalása.

 

 

12. évfolyam:

//////I.  Gének és az öröklődés

/////////1. Géntechnológia az iparban

/////////2. Állatok és az ember klónozásásával kapcsolatos problémák és dilemmák

/////////3. Mire jók az őssejtek?

/////////4. Egy-egy érdekes humángenetikai esettanulmány, esetleg családfaelemzés.

 

//////II. Megújuló energiaforrások

/////////Pl. a Mindentudás Egyeteme előadásai vagy a következő forrásokra támaszkodva:

/////////1. Kovács Kornél: Tiszta, megújuló energia: a hidrogén alapú gazdaság kihívása az emberiség és a biotechnológia számára

/////////2. Emőd István - Füle Miklós - Tánczos Katalin - Zöldy Máté: A bioetanol magyarországi bevezetésének műszaki, gazdasági és környezetvédelmi feltételei Magyar Tudomány 2005. március

 

//////III. Ember és természet

/////////Javasolt témák, források pl.:

/////////1. Mi az ökológiai lábnyom?

////////////Különbség, okok, következmények. Gilly Zsolt: Ökológiai lábnyom http://www.c3.hu/

 

//////2.Fenntartható fejlődés

//////Meskó Attila: A földi élet fenntarthatóságának kérdései. Mindentudás Egyeteme: 2004. szept. 20.

//////Somlyódy László: Az értől az óceánig - A víz: a jövő kihívása. Mindentudás Egyeteme: 2003. febr. 3.

 

//////3. Ember hatása a természetre

/////////Charles C. Mann: Új világ a régi Amerika helyén  National Geographic 2007. június

 

//////IV. Egy dokumentum ismertetése

/////////Javasolt témák, források pl.:

/////////1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége.

/////////Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.

/////////2. A párizsi klímacsúcs jelentősége és dokumentumai. ENSZ és a fenntartható fejlődés.

 

//////V. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény

/////////Javasolt témák:

////////////1. Mézhamisítás

////////////2. Tévhitek, vaklármák, kuruzslás vagyis ellenőrizetlen  információk az Interneten.

///////////////A pályázatban indokolni kell a hír téves voltát és ki kéne térni a veszélyeire is.

///////////////3. Mi lesz a magyar borral?

///////////////4. Termesszünk-e GM- növényeket?

///Szaktanár: Katona András

 

Beadási határidő:2016.december 2.

 

 

Fizika:

    1.   Fizika az otthonunkban

            Készítsd el kedvenc ételed! Mutasd be (videó, fotósorozat), milyen fizikai folyamatok mennek végbe

            a főzés során!

    2.   Energiatermelés Magyarországon

            Készíts plakátot, amelyen bemutatod az elektromos áram előállításának módozatait!

            Plakátodon szemléltesd, hol és milyen arányban termelnek Magyarországon energiát!

    3.   A radioaktivitás alkalmazási területei

            Csoportmunkában mutasd be milyen alkalmazási területei vannak a radioaktivitásnak

            és képekkel, feladatokkal részletezd egyik alkalmazást!

    4.   Energiatakarékosság otthonunkban

 

    Mutasd be néhány példán keresztül, hogy a háztartások energiafelhasználását milyen hétköznapi,

    pénzbe nem kerülő vagy viszonylag olcsó módszerekkel csökkenthetjük!

    Végezz egyszerű számításokat, becsléseket!

 

 

Kémia:

///9. évfolyam:

//////1.      Marie Curie munkájának jelentősége a kémiában
////////////Képzeljen el egy időutazást és készítsen interjút Marie Curie-vel

//////2.      Atomenergia- Hőerőmű
////////////Hasonlítsa össze a két erőmű működtetésének előnyeit, hátrányait

//////3.      Projekt munka (videó készítése egy témában vagy kísérletek bemutatása és magyarázata)

 

///10. évfolyam:

//////1.      Műanyagok szerepe napjainkban, Élhettünk nélkülük?
////////////Érveljen a műanyagok használata mellett és ellen! Jó-e ?

//////2.      Energiaforrások napjainkban és új lehetőségek

//////3.      Tudatmódosító szerek kémiája
////////////Mutassa be a tudatmódosító szereket és veszélyeit!

 

Beadási határidő:2016. december 2.

 

 

Földrajz:

///9. évfolyam:

//////Ø  Távcsövektől- a nemzetközi űrállomásig

/////////Pályamunkájában kövesse nyomon az űrkutatás fejlődését, térjen ki a korszakalkotó ötletek

/////////megvalósulására és azok gyakorlati hasznosítására.

 

//////Ø  Mit bizonyít a kísérlet?

/////////Aki ezt a témát választja: Tóth Aurél 200 egyszerű földrajzi kísérlet című könyvéből tetszés

/////////szerint kiválaszt 3 kísérletet, azt elvégzi, tapasztalatait összegzi és ezeket megfelelő színvonalon

/////////prezentálja.

 

//////Ø  A gazdasági érdek legyőzte a természetet!

/////////Ebben a témában azokat a nagyszabású természetátalakító tevékenységeket és azok következményeit

/////////kell bemutatni, véleményezni, amelyeket a különböző gazdasági érdekek motiváltak, nem törődve azok

/////////hosszútávú következményeivel.

 

///10. évfolyam:

//////Ø  A pénzügyek őrei- IMF és az IBRD

/////////Aki ezt a pályamunkát választja, arra vállalkozik, hogy bemutatja a két meghatározó pénzintézet

/////////tevékenységeit.

//////Ø  Gazdasági menekültek a világban

/////////Aki ezt a témát választja, járjon utána a legnagyobb népességmozgásoknak az utóbbi 20 évben.

/////////Mutassa be az okokat a következményeket és a befogadó országokra tett hatásaikat.

//////Ø  Hazánk infrastruktúrájának értékelése

/////////Aki ezt a témát választja, bemutatja a 3. szektor legfontosabb gazdaságot meghatározó tényezőjét,

/////////az infrastruktúrát. Vállalkozik arra is, hogy a legfrissebb statisztikai mutatók alapján elhelyezi a

/////////magyar gazdaságot Európa országai között.