Biológia:
///10. évfolyam:
//////Ø Leghírhedtebb kórokozók-
/////////o Készíts bemutatót a súlyos, pusztító járványokat okozó kórokozókról! Mely okok
////////////vezettek a járványok kialakulásához, és milyen történelmi következményeik voltak?
//////Ø Híres természettudós voltam
/////////o Készíts naplót valamely híres természettudós élettörténetének felhasználásával, E/1. személyben!
////////////Munkádat rajzzal is illusztrálhatod! mutasd be az adott személy tudományos munkásságát is!
//////Ø Vírusok
/////////o Jelenítsd meg a vírusfertőzés folyamatát! –Készíts filmet, mesekönyvet, vagy ppt-t a folyamat
////////////ábrázolásáról! Engedd el a fantáziád!
///Beadási határidő: december 2.
///11. évfolyam:
//////I. A szervezetünk csodálatos világa
1. A DNS felfedezése és szerkezete. Funkciója mai szemmel.
2. A fénymikroszkóp működése. Metszetek készítése és szövetek leírása, jellemzése.
3. Energiatermelés és hasznosítás a szervezetünkben.
4. Korszerű képalkotó diagnosztikai eljárások
//////II. Egészség és életmód
/////////1. A „füvezés” veszélyei és általában a drogokkal kapcsolatos problémák.
/////////2. Edzett vagyok-e? Mérés, vizsgálat és annak elemzése.
/////////3. Túlsúlyos vagyok-e? Az elhízás kialakulása és szövődményei.
/////////4. Evolúciós versenyben a kórokozókkal. Egy-egy fertőző betegség leírása és járványtana.
//////III. Tudomány és társadalom: egy dokumentum tanulmányozása, elemzése
/////////Az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény célja, alapelvei, főbb egységei Jelentősége a
/////////hétköznapokban. Mik azok az E-számok? Miről kell tájékoztatni januártól a vásárlót?
/////////A pályázat készítője felfedez-e olyan terméket boltok polcain, amely nem felel meg az előírásoknak?
//////IV. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény kifejtése
/////////1. Az abortusszal kapcsolatos jogi és erkölcsi kérdések elemzése. Mikor kérheti valaki a terhesség
/////////megszakítását a Magzat védelméről szóló 1992. évi LXXIX törvény szerint? Az Alkotmánybíróság
/////////48/1998. (XI. 23.) AB határozata miért nyilvánította alkotmányellenesnek az előbbi törvény egyes
/////////paragrafusait? Magyarországi abortusz helyzetkép nemzetközi összehasonlításban.
/////////Vélemények. Megelőzés lehetőségei.
/////////2. Oltásellenes cikkek, szövegek az Interneten. A valóságos helyzet feltárása.
////////////Oltások jelentősége és az elenyésző kockázat vállalása.
12. évfolyam:
//////I. Gének és az öröklődés
/////////1. Géntechnológia az iparban
/////////2. Állatok és az ember klónozásásával kapcsolatos problémák és dilemmák
/////////3. Mire jók az őssejtek?
/////////4. Egy-egy érdekes humángenetikai esettanulmány, esetleg családfaelemzés.
//////II. Megújuló energiaforrások
/////////Pl. a Mindentudás Egyeteme előadásai vagy a következő forrásokra támaszkodva:
/////////2. Emőd István - Füle Miklós - Tánczos Katalin - Zöldy Máté: A bioetanol magyarországi bevezetésének műszaki, gazdasági és környezetvédelmi feltételei Magyar Tudomány 2005. március
//////III. Ember és természet
/////////Javasolt témák, források pl.:
/////////1. Mi az ökológiai lábnyom?
////////////Különbség, okok, következmények. Gilly Zsolt: Ökológiai lábnyom http://www.c3.hu/
//////2.Fenntartható fejlődés
//////Meskó Attila: A földi élet fenntarthatóságának kérdései. Mindentudás Egyeteme: 2004. szept. 20.
//////Somlyódy László: Az értől az óceánig - A víz: a jövő kihívása. Mindentudás Egyeteme: 2003. febr. 3.
//////3. Ember hatása a természetre
/////////Charles C. Mann: Új világ a régi Amerika helyén National Geographic 2007. június
//////IV. Egy dokumentum ismertetése
/////////Javasolt témák, források pl.:
/////////1. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény célja, alapelvei, főbb egységei és jelentősége.
/////////Az élőhely és az élővilág védelmének fokozatai.
/////////2. A párizsi klímacsúcs jelentősége és dokumentumai. ENSZ és a fenntartható fejlődés.
//////V. Vélemények ütközése, nézőpontok bemutatása, sajtóvisszhang, önálló vélemény
/////////Javasolt témák:
////////////1. Mézhamisítás
////////////2. Tévhitek, vaklármák, kuruzslás vagyis ellenőrizetlen információk az Interneten.
///////////////A pályázatban indokolni kell a hír téves voltát és ki kéne térni a veszélyeire is.
///////////////3. Mi lesz a magyar borral?
///////////////4. Termesszünk-e GM- növényeket?
///Szaktanár: Katona András
Beadási határidő:2016.december 2.
Fizika:
1. Fizika az otthonunkban
Készítsd el kedvenc ételed! Mutasd be (videó, fotósorozat), milyen fizikai folyamatok mennek végbe
a főzés során!
2. Energiatermelés Magyarországon
Készíts plakátot, amelyen bemutatod az elektromos áram előállításának módozatait!
Plakátodon szemléltesd, hol és milyen arányban termelnek Magyarországon energiát!
3. A radioaktivitás alkalmazási területei
Csoportmunkában mutasd be milyen alkalmazási területei vannak a radioaktivitásnak
és képekkel, feladatokkal részletezd egyik alkalmazást!
4. Energiatakarékosság otthonunkban
Mutasd be néhány példán keresztül, hogy a háztartások energiafelhasználását milyen hétköznapi,
pénzbe nem kerülő vagy viszonylag olcsó módszerekkel csökkenthetjük!
Végezz egyszerű számításokat, becsléseket!
Kémia:
///9. évfolyam:
//////1. Marie Curie munkájának jelentősége a kémiában
////////////Képzeljen el egy időutazást és készítsen interjút Marie Curie-vel
//////2. Atomenergia- Hőerőmű
////////////Hasonlítsa össze a két erőmű működtetésének előnyeit, hátrányait
//////3. Projekt munka (videó készítése egy témában vagy kísérletek bemutatása és magyarázata)
///10. évfolyam:
//////1. Műanyagok szerepe napjainkban, Élhettünk nélkülük?
////////////Érveljen a műanyagok használata mellett és ellen! Jó-e ?
//////2. Energiaforrások napjainkban és új lehetőségek
//////3. Tudatmódosító szerek kémiája
////////////Mutassa be a tudatmódosító szereket és veszélyeit!
Beadási határidő:2016. december 2.
Földrajz:
///9. évfolyam:
//////Ø Távcsövektől- a nemzetközi űrállomásig
/////////Pályamunkájában kövesse nyomon az űrkutatás fejlődését, térjen ki a korszakalkotó ötletek
/////////megvalósulására és azok gyakorlati hasznosítására.
//////Ø Mit bizonyít a kísérlet?
/////////Aki ezt a témát választja: Tóth Aurél 200 egyszerű földrajzi kísérlet című könyvéből tetszés
/////////szerint kiválaszt 3 kísérletet, azt elvégzi, tapasztalatait összegzi és ezeket megfelelő színvonalon
/////////prezentálja.
//////Ø A gazdasági érdek legyőzte a természetet!
/////////Ebben a témában azokat a nagyszabású természetátalakító tevékenységeket és azok következményeit
/////////kell bemutatni, véleményezni, amelyeket a különböző gazdasági érdekek motiváltak, nem törődve azok
/////////hosszútávú következményeivel.
///10. évfolyam:
//////Ø A pénzügyek őrei- IMF és az IBRD
/////////Aki ezt a pályamunkát választja, arra vállalkozik, hogy bemutatja a két meghatározó pénzintézet
/////////tevékenységeit.
//////Ø Gazdasági menekültek a világban
/////////Aki ezt a témát választja, járjon utána a legnagyobb népességmozgásoknak az utóbbi 20 évben.
/////////Mutassa be az okokat a következményeket és a befogadó országokra tett hatásaikat.
//////Ø Hazánk infrastruktúrájának értékelése
/////////Aki ezt a témát választja, bemutatja a 3. szektor legfontosabb gazdaságot meghatározó tényezőjét,
/////////az infrastruktúrát. Vállalkozik arra is, hogy a legfrissebb statisztikai mutatók alapján elhelyezi a
/////////magyar gazdaságot Európa országai között.