Újpesti Károlyi István
Általános Iskola és Gimnázium
2016. Erasmus+ Projekt
Navigare Necesse Est
Alapinformációk:
///projekt futamideje: 2016. június 1- 2017. május 31.
///elnyert összeg: 30.986,-EUR a benyújtott pályázat szerinti, 100% támogatás
///tartalma: 12 mobilitás
///tevékenységek: tanártovábbképzés és job-shadowing tevékenység
///tevékenységek részletezve:
- ///9 külföldi tanártovábbképzés:
- ///2 Németországban,
- ///7 Angliában,
- ///3 szakmai látogatás céljával Dániában
///projekt szakmai felelősei, döntéshozók:
- ///Hirmann László intézményvezető
- ///Szentiványi-Szeles Beáta projekt koordinátor
///az EU képviseletében eljáró intézmény: Tempus Közalapítvány
///ellenőrzés, jogi felügyelet: Tempus Közalapítvány
///pénzügyi végrehajtás, felügyelet, dokumentáció:
//////KLIK IV. kerület Tankerülete, Pénzügyi osztály
A "NAVIGARE NECESSE EST" projekt összefoglalása:
///A pályázati munkacsoport a pályázatírás szakaszában határozta meg az egész szervezetre jellemző intézményi
///szükségleteket. A szükségletek―tevékenységek―eredmények―hatások meghatározásánál egy koherens
///rendszer kialakítására törekedtünk.
I., SZÜKSÉGLETEINK 4 fő területe:
///1. Helyzet-meghatározás és önazonosság az európaizálódó köznevelési rendszerben a következők
///feltérképezésével:
//////a, harmonizál-e jövőképünk, küldetésünk, és ha igen, milyen mértékben egy jellemzően európai
/////////intézményével,
//////b, milyen szervezeti kultúra illeszkedik a sikeres európai polgárok neveléséhez leginkább,
//////c, hol tartunk az „európaizálódás” folyamatában.
///2. Szakmai együttműködés a tanulási esélyek, tanulási stratégiák sikeréért az idegen nyelv
///elsajátítása terén a következők révén:
//////a, az egyéni tanulási stratégiák támogatása;
//////b, mentorálási tevékenység;
//////c, a méltányosság szempontjának érvényre juttatása;
//////d, játékos, vidám, alternatív tanulásszervezési módszerek alkalmazása;
//////e, a papír-alapú tankönyv mellett a diákokat jobban inspiráló, korszerű eszközök, például drámapedagógia
/////////alkalmazása;
//////f, a tantárgyi koncentráció erősítése.
///3., Méltányosság és egyenlőség elvén alapuló tanulási környezet megteremtése, azáltal, hogy
//////ismereteinket és módszereinket gazdagítjuk a teljes értékű európai polgárok neveléséhez
//////az egyéni versus közösségi tanulás relációjában
///4., Pedagógusszerepek változásának megsegítése a család és az iskola vonatkozásában a
//////következők feltérképezésével:
//////a, a nyitott intézménnyé válás folyamata;
//////b, hogyan táplálhatja a tanulási folyamatot a szülők―diák―pedagógus kapcsolati háromszög érzelmi
/////////dinamikája;
//////c, az iskola alapértékei és a család elvárásai rajzolta függvények metszéspontja hol található a hazai és az
/////////európiai koordinátarendszerben.
II., A célokat kétfajta TEVÉKENYSÉG révén szándékozunk elérni:
///1., Tanártovábbképzés:
//////A 14 tagú nyelvi munkaközösség 7 tagjának, a humán és reál munkaközösségek 1-1 tagjának 2-hetes
//////tanártovábbképzése révén Angliában, és Németországban. A mobilitásokban résztvevők oktatási
//////tevékenysége és a kurzustematikák tartalma által a programnak az intézmény minden tagozata
//////haszonélvezője. A kiválasztott kurzusok tematikái teljes mértékben harmonizál az egyes kollégák
//////szakmai céljával, az intézményi célokkal és egymással is komplementer viszonyban állnak.
//////A mobilitások 2016 júliusában és augusztusában valósulnak meg.
///2., Job-shadowing tevékenység:
//////Mivel a szükségleteinkként definiált négy terület mindegyikéhez választ nyerünk egy partnerintézményben
//////realizálandó iskolalátogatás tevékenységtől. Iskolánk háromtagú köznevelési szakértőkből és
//////szaktanácsadóból álló delegációja job-shadowing szándékával a Nykoebing Katedralskolet keresi fel
//////2016. októberében. A szakmai látogatás során óramegfigyelések, interjúk és kérdőívek segítségével
//////gyűjtünk a nyelvoktatásra, az egyéni és közösségi tanulásra, a méltányosság érvényesülésére,
//////a tanár―diák―szülő kapcsolatrendszerre vonatkozó információt.
III. A mobilitások EREDMÉNYE:
///A résztvevők szerzett kompetenciája és a megszerzett európai értékek révén megvalósulnak:
//////1., szakmai fejlődés: új, alternatív módszerek és ismeretek bevezetése;
//////2., előrelépés az adaptív és inkluzív szemléletben minden tagozaton;
//////3., az egyéni tanulási stratégiák kialakítása a szülők és diákok bevonásával;
//////4., hatékony szakmai együttműködés a nyitott intézménnyé válásért;
//////5., szakmai ismeret a brit, német és dán oktatási rendszerekről;
//////7., inter-, és multikulturális szakmai kapcsolatok kiépítése;
//////8., nemzetközi együttműködések megalapozása.
IV. A folyamat intézményre gyakorolt HATÁSAI:
//////1., előrelépés az adaptív, inkluzív pedagógiában mellett,
//////2., a méltányosság és esélyegyenlőség szempontjainak napi szinten megvalósuló érvényre juttatása,
//////3., minőségi előrelépés a nyelvoktatásban,
//////4., a korszerű pedagógiai módszerek iránti fokozott érdeklődés tantestületi szinten,
//////5., a tanulmányi eredmények mérhető javulása az egyéni tanulási stratégiák alkalmazása révén,
//////6., az Europass önéletrajz és az európai tanúsítványok megismerése és alkalmazása a gimnazisták körében,
//////7., nagyobb nyitottság a korszerű pedagógia iránt tantestületi szinten.
///A disszeminációs tevékenység révén a tanulási eredmények, hatásaik és a pályázati program népszerűsége
///széles körű terjesztése garantált.
ANGOL NYELVŰ ÖSSZEFOGLALÓ
SUMMARY
///The following chapter entails a brief summary of 2016 Erasmus+ project entitled "NAVIGARE NECESSE EST”
///to be realized by the project team of Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium.
///Our institutional needs were derived from the force-field of the theoretical triangle of:
//////a, the European educational policies,
//////b, the objectives of newly reformed Hungarian education system,
//////c, and the institutional pattern of our organization.
///We sketched the chain of OBJECTIVES-ACTIVITIES-EFFECTS-IMPACT, in harmony with the logical framework
///system, to gain a COHERENT MODEL for our project.
The quintessence of the project:
I., The 4 areas of institutional OBJECTIVES include
///1. Defining our position in the process of meeting the European educational standards by
///answering the following interrogatives:
//////a, Where are we located in the process?
//////b, Raising successful European citizens: What kind of vision/ organizational culture serves this purpose
/////////the most?
//////c, To what extent are our vision and mission similar to those of European institution?
///2. Creating professional cooperation among staff to improve learning strategies, learning success
///in the field of foreign language acquisition, by aiming at
//////a, supporting individual learning strategies,
//////b, providing teacher mentoring,
//////c, ensuring equity,
//////d, creating a playful, motivating learning environment,
//////e, exploring and using new teaching methods, eg. drama pedagogy, versus books,
//////f, enhancing the importance of the epochal mission of multicultural education.
///3., Finding the ways of creating equity in the learning environment by investigating the aspects of
//////individual versus community learning in relation to equity.
///4., Exploring the new teacher roles and challenges in the dimension of school-society, by carefully
///examining
//////a, the process of becoming an open institution,
//////b, the ways the teacher-student-parent relationship defines and influences the learning process,
//////c, the intersections of school values and social expectations in Hungary and Europe.
II., The organizational needs can be reached by the following ACTIVITIES:
///1., Teacher Training
//////7 members of the 14-member panel of foreign language teachers, 1-1 member of the panel of humanities
//////and sciences were selected by consensus to attend teacher training courses taking place in England and
//////Germany. Since the range of affected students include students from every single grade, the entire
//////organization is sure to benefit from the process. The course syllabi and the organizational needs interrelate.
//////The selected courses are as follows:
/////////*Auffrischungskurs: Methoden und Sprache
/////////*Better English For Teachers
/////////*Drama in the Secondary Classroom and Theatre Studies
/////////*Expert Teaching
/////////*How to be a Teacher Trainer
/////////*More English for Teachers
/////////*Methodology and English Language for Primary Teacher
///The mobilities take place in July and August, 2016.
///2., Job-shadowing activity
//////Evidently, a school visit at Nykoebing Katedralskole in Denmark will provide answers to our inquiries in the
//////four fields of our needs. A 3-member delegation of our institution-comprising of school inspectors and
//////advisors visist the institution in autumn, 2016. A series of pre-planned class observation, job-shadowing
//////activities, interviews and the data collecting with the use of questionnaires will be executed at the
//////institution in which 720 students enjoy the support of 85 teachers.
III., The IMPACT of the mobilities:
///1. professional development,
///2. improvement in adaptive, inclusive educational approach,
///3. successful individual learning strategies,
///4. new perspectives on teaching,
///5. more effective teaching,
///6. new inspiration and enthusiasm for teaching,
///7. greater knowledge of British, German and Danish Education Systems,
///8. greater inter-cultural awareness.
IV.. The expected EFFECTS of the project on the institution are:
///1. devotion to acquiring an adaptive, inclusive school environment,
///2. ensuring equity in our classrooms,
///3. better results in language acquisition,
///4. the quality improvement of language teaching,
///5. successful individual and community learning,
///6. more extensive use of Europass CV and European certificates among our secondary department pupils,
///7., open-mindedness.
//////The circle of organizational needs and the related activities are in harmony, they ensure the success of the
//////project. By the wide range of dissemination the effects of the project are multiplied. The positive outcomes
//////do not only affect the organization and the quality of the education of 867 students by our 72 devoted
//////colleagues, but by the participation of our school inspectors and the planned publication in a national journal
//////a wider audience counting thousands of the educational profession is to benefit.
Szakmai beszámolók
I., Szakmai Továbbképzés Cambridgeben:
Résztvevő neve: | Szentiványi-Szeles Beáta |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 3.-16., 14 nap |
Helyszíne: | Cambridge, Nagy-Britannia, BELL―Homerton College |
Továbbképzés címe: | Expert Teaching, azaz Professzionális tanítás |
///A nagy múltú BELL tanártovábbképző intézmény két hetes kurzusán vehettem részt. A továbbképzés
///helyszíne a Cambridge University Homerton College volt. A kint tartózkodásom időpontjában mindösszesen
///5 tanártovábbképzés zajlott, 17 ország 55 résztvevőjével. Az Expert Teaching kurzuson 4 pedagógus vett
///részt: egy olasz intézményvezető, egy argentin intézményvezető, egy argentin vezető tanár és jómagam.
///A csekély létszám mindvégig biztosította a kurzustematika nagyon alapos teljesítését és személyre szabott
///értelmezését. Jacquieline Douglas vezette a képzést.
///A továbbképzés tematikáját Hattie professzor kutatási eredményeire alapozták. Az ausztrál származású
///John Hattie oktatáskutató professzor bizonyítékon alapuló kvantitatív kutatási módszerekkel 15 év, 80 millió
///diákot érintő kutatási eredmény meta-analízisét végezte el, több mint 500.000 adat feldolgozásával. Arra a
///kérdésre kereste a választ, milyen eszközök és módszerek a leghatékonyabbnak a tanulói teljesítmény
///növelésében. A képzésen a Visible Learning, a Látható Tanulás című művével foglalkoztunk mélyrehatóan.
///Az első héten meghatároztuk, mi a különbség a több éves rutinnal rendelkező pedagógusok és a professzionális
///pedagógusok között. Foglalkoztunk azzal, mérhető-e, igazolható-e, hogy a tanulás folyamata megvalósul egy
///tanórán, s milyen módszerekkel növelhető a tanulás hatékonysága. Hattie professzor 500.000 tanulmányt
///vetett össze a tanulás támogatás lehetséges módjainak elemzésére. A leghatékonyabbnak bizonyuló 90
///módszert érintőlegesen megismertük. A második héten a brit oktatási rendszerben alkalmazott, Hattie
///rangsorában igen magas hatékonysági index-szel megkülönböztetett módszereket vettük sorra.
///Örömmel éltem meg, hogy lehetőségünk nyílt kipróbálni az elméletben megismerteket, ún. mikro tanítási
///helyzetekben. Az alapképzést kiegészítendő két délelőtti vendégelőadó is gazdagította a programot.
///Emellett minden délután lehetőségünk volt módszertani workshopok, előadások látogatására is.
///A BELL képzőintézmény több ingyenes és számos önköltséges kulturális programot szervezett a résztvevők
///számára. A kirándulásokon és közös programokon örömmel vettem részt. Úgy érzem szakmailag és emberileg
///is gazdagodtam a cambridgeben töltött kép hét által. Nagyon hálás vagyok az Erasmus programnak, hogy
///olyan pályázati lehetőséget biztosít, amelynek elsődleges haszonélvezője a pályázó pedagógus és a minőségi
///szakmai képzés gyümölcseit a tanteremben is „szüretelhetjük”.
II., Szakmai Továbbképzés Southamptonban:
Résztvevő neve: | Piczil Enikő |
Mobilitás időpontja: | 2016.07.03.-07.16. |
Helyszíne: | Southampton |
Továbbképzés címe: | Drama in the Classroom |
///A kurzus a drámapedagógia fontosságát mutatta be mint a személyiség fejlesztés egyik hatékony eszközét,
///valamint az idegen nyelvi órák kommunikációjának eredményességéhez adott új szemléletet és sok ötletet.
///A képzés gyakorlati jellegű volt, nem előadások sorozata volt, hanem a feladatokat együtt oldottuk meg, és
///mutattuk be az eredményt a többieknek, megosztottuk egymással a véleményünket és tapasztalatainkat.
///Ez számomra kivételesen érdekes volt, hiszen a csoport sok nemzetiségből tevődött össze.
///Betekintést kaptunk az éppen aktuális színházi trendekről, ennek keretén belül 3 színházlátogatás is szerepelt
///a programban, kiemelném Emma Rise rendezésében a Macbeth előadást a Globe színházban.
///A dráma, mint tantárgy helyet kap több középiskola tanmenetében. Egy iskolalátogatás alkalmával órákon
///vehettünk részt, ahol a diákok a színjátszás fortélyait és az irodalmi művek elemzését tanulták éppen.
///Az eltérő kulturális közeg és a szemlélet, ahogyan az irodalmat interaktív módszerekkel tapasztalják meg a
///diákok nagyon újszerű volt számomra.
III., Szakmai Továbbképzés Regensburgban:
Résztvevő neve: | BOÉR BOGLÁRKA ENIKŐ |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 17.-30., 14 nap |
Helyszíne: | Regensburg, Németország ― Horizonte Tanártovábbképző Intézmény |
Továbbképzés címe: | Auffrischungskurs: Methoden und Sprache (Nyelvi és módszertani tanfolyam) |
///A regensburgi Horizonte nyelvtudományi intézetben vettem részt képzésen 2 hétig. Párhuzamos több
///nyelvtanfolyam zajlott az intézményben valamint egy kifejezetten némettanároknak szóló továbbképzés,
///melyen én is részt vettem. Összesen 10 fő volt a csoportban, a magyar résztvevőkön kívül cseh, bolgár
///és olasz társaink voltak. Ez a létszám ideálisnak bizonyult, hogy a tevékenységek kommunikatívak
///legyenek ugyanakkor egyéni igényekhez is igazodjanak. A foglalkozások családias felszabadult légkörben
///zajlottak.
///A kurzus a következő képpen épült fel:
///Délelőtt 9- 12.30 között nyelvi fejlesztés zajlott és mindig ugyanaz a tanár vezette. Délután 13.30-tól 15.30-ig
///módszertani workshopok voltak minden nap egy-egy újabb oktatóval, akik területeiknek elismert szakemberei.
///A délelőtti foglalkozásoknak az elsődleges célja volt, a résztvevők nyelvtudását aktualizálja és gazdagítsa,
///de ez összekapcsolódott az aktuális társadalmi jelenségek megismerésével és az a különböző országokban
///tapasztalható hasonló folyamatok megvitatásával. A napi sajtóban megjelenő írások kapcsán bővítettük a
///szókincsünket és megvizsgáltuk a nyelvtani jelenségeket, amelyeket aztán külön is gyakoroltunk.
///Ugyanakkor ezek a szövegek vitaindítóak is voltak, alkalmat adva a párbeszédre német nyelven. A témák
///között szerepelt a menekültválság, a nők helyzete, oktatási rendszer, a menekült gyerekek integrálása az
///iskolai rendszerben, az újraegyesített Németországban az ’régi’ és az ’új’ tartományok közötti különbségekről
///társadalmi és kulturális szempontból, a fiatalok körében tapasztalható trendekről, könyv- és filmajánlókról.
///A délutáni módszertani foglalkozások is jól tervezettek és hasznosak voltak. Különösen tetszett, hogy minden
///foglalkozást külön oktatók tartottak, akik a témájuk szakértői voltak. Praktikus, a mindennapi oktató
///munkába jól hasznosítható módszereket és gyakorlatokat ismertünk meg. Különösen érdekesnek találtam
///a ’Mozgásos tevékenységek a tanításban’, illetve a ’Zene a tanításban’ és az ifjúsági slang-el kapcsolatos
///foglalkozásokat. Mindenhez sok nyomtatott anyagot és internetes linkeket kaptunk.
Résztvevő neve: | Friczné Rausch Katalin |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 17-30. 14 nap |
Helyszíne: | Regensburg, Németország ― Horizonte Tanártovábbképző Intézmény |
Továbbképzés címe: | Auffrischungskurs: Methoden und Sprache Módszertani és nyelvi ismeretek felfrissítése, megújítása |
///Németország déli régiójának egyik ún. „ékszerdobozában”, a Világörökség részeként ismert Regensburgban
///vettem részt egy kéthetes nyelvi és módszertani továbbképzésen 2016. július 17-től 30-ig. A Horizonte
///Nyelviskola, mely a hangulatos óváros centrumában volt, nem csak a képzést, hanem a szállást is biztosította
///ugyanabban az épületben, mely ezáltal nagyon kényelmes volt számunkra. A város történelmi szépsége,
///állandó pezsgése a több tízezer egyetemistával rögtön magával ragadott, kitűnő hátteret biztosítva a
///tanuláshoz.
///A képzés optimális, 10 fős nemzetközi csoportban zajlott, melyben az 5 magyar anyanyelvű tanáron kívül
///3 cseh, 1 olasz és 1 bolgár résztvevő volt. Már az első órákon zajló beszélgetések során nemzetközi
///összehasonlítást végeztünk az iskolarendszer és az érettségik tekintetében.
///A kurzus tematikája jól felépített, logikus tervezésen alapult. A délelőtti órákon szókincsbővítésre,
///beszédkészség fejlesztésre, nehezebb nyelvtani feladatok megoldása került sor. Az általunk választott
///beszédtémákat különböző módszerekkel, változatos formában dolgoztuk fel, prezentációkat,
///élménybeszámolókat is tartottunk. A délutáni órák kimondottan érdekesek voltak, foglalkoztunk
///ország-ismerettel, kreatív írással, módszertani változatos gyakorlatokkal, példákat kaptunk arra, hogy
///lehet megfelelően motiválni a diákokat. Különösen tetszett a zene és a mozgás alkalmazása az
///órákon, mint motiváló tényezők.
///Megismerkedtünk a legnépszerűbb német termékekkel, specialitásokkal (kóstolót is kaptunk belőlük).
///A német fiatalok leggyakrabban használt trendi kifejezéseit saját magunknak kellett az utcán összegyűjtenünk,
///kisebb interjúk formájában. Kommunikációorientált, kellemes légkörben zajló órák részesei lehettünk.
///Szabad időnkben feltérképeztük a várost, látogatást tettünk a BMW-gyárban, a Kneitinger sörfőzdében,
///megnéztük Bamberget és a híres Weltenburgi kolostort, hajóztunk a Duna szurdok által övezett részén és
///összehasonlítottuk a bajor kocsmákat is, ahol a leghatékonyabb közösségépítésre, szókincsbővítésre és
///beszédkészség fejlesztésre került sor.
///Az autentikus nyelvi eszközök révén a képzés során azt kaptam, amit vártam, országismereti,
///módszertani és nyelvi felfrissítést, megújulást, kiegészítve nemzetközi tapasztalatszerzéssel.
IV.,Nyelvtanfolyamok Pedagógusoknak Exeterben:
Résztvevő neve: | Gombos Tünde |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 24. - augusztus 6. |
Helyszíne: | Exeter, Nagy Britannia |
Továbbképzés címe: | Better English For Teachers |
///Exeterben, az International Projects Centre Better English for Teachers kurzusán vettem részt.
///Az IPC angol nyelvi képzéseket indít a nyelvet legalább alapszinten beszélő pedagógusok számára.
///A kurzus célja a már meglévő angol nyelvi ismeretek mozgósítása és azok gyakolati alkalmazása
///a mindennapi kommunikáció során, a különböző élethelyzetekben való nyelvi megnyilvánulások fejlesztése,
///a passzív szókincs aktiválása, a globális szövegértés fejlesztése, illetve szókincsbővítés volt.
///A kurzus sokrétű és szerteágazó tartalma lehetőséget biztosított a különböző programok során és különféle
///szituációkban új és praktikus ismereteket szerezni. A csoportban 11 kollégával dolgoztunk-tanultunk
///együtt, akik Lengyelországból, Olaszországból, Németországból érkeztek. A csoport trénere Doug Pollock volt,
///aki nagy gyakorlattal rendelkezett a külföldi diákok képzésének terén. A 2 hét tematikájában, amely 50
///órányi külső és belső helyszínen történő képzés volt, a tantermi csoportmunka mellett közös szabadidős
///programok és kirándulások is szerepeltek, amelyek lehetőséget biztosítottak nemcsak a nyelvgyakorlásra,
///hanem a kulturális ismeretszerzésre is. A tantermi munka során nagy hangsúlyt fektetett az oktató az
///interaktivitásra, a csoporton belüli kooperációra, így az egymástól való tanulás is kiemelt szerepet
///kapott a két hét folyamán. A képzés során a grammatikai ismeretek mellett a kiejtés, a különböző
///élethelyzetekben használható szerkezetek, fordulatok alkalmazására, az előadókészség fejlesztésére is
///sor került. A kurzuszáró prezentáción önálló előadásban kellett összefoglalni az Angliában és a
///kurzuson szerzett tapasztalatainkat angol nyelven, amelyre személyre szóló értékelést is kaptunk.
Résztvevő neve: | Ollé Tamás |
Mobilitás időpontja: | 2016. 07. 11.-2016. 07. 22. |
Helyszíne: | Exeter, Nagy-Britannia |
Továbbképzés címe: | Better English for Teachers |
///Továbbképzésem az exeteri IPC (International Projects Centre, 7 Colleton Crescent, Exeter,) szervezésében
///valósult meg. A kurzus két hete alatt egy nemzetközi (lengyel, török, görög, magyar, francia) tanárokból
///álló csoport tagjaként fejleszthettem angol nyelvi tudásomat. A tanfolyam alatt a tantermi órák mellett szinte
///minden nap részt vehettünk különböző, az iskola által szervezett programokon. Így ismerkedhettünk a város
///történelmével, nevezetességeivel, közös felfedezhettük a környező településeket illetve részt vehettük egy
///kiránduláson is. A szervezők esti közös programokat – ételkóstolás, pub látogatás is szerveztek.
Résztvevő neve: | TAKÁCS JUDIT |
Mobilitás időpontja: | 2016.07.24-07.31 7 NAP |
Helyszíne: | IPC EXETER |
Továbbképzés címe: | BETTER ENGLISH FOR TEACHERS |
///A fent nevezett továbbképzés olyan tanárok számára került meghirdetésre, akik legalább A2-B1-es szinten
///beszélik az angol nyelvet, ezért nyilvánvalóan nem angol tanárok, de valamilyen szinten használják
///nyelvtudásukat az oktatásban. Rám ez a profil több szempontból is illett, mivel közepes szinten értek és
///beszélek angolul, német nyelvtanár vagyok és szakértőként képes vagyok angol nyelvű portfóliót is értékelni
///tanfelügyelet vagy minősítés céljából. Emellett fontossá vált számomra, hogy az írásbeliség és az olvasott
///szöveg értése mellett szóbeli kifejezőkészségemet javítsam, hiszen intézménylátogatási projektben is
///részt vettem Dániában, ahol az általam beszélt német nyelv mellett fontosnak találtam a mindenki által
///beszélt angol nyelv erősítését a jobb kommunikáció érdekében. A tanfolyam az elvárásaimnak
///megfelelő volt. 14 fős pedagógus csoportban, kellemes hangulatban, változatos körülmények között
///tanultunk Exeterben, a Homestay elhelyezésnek köszönhetően reggeltől estig az angol nyelvet használva
///tölthettem 7 napot.
///A tanfolyam egésze a pozitív megerősítésről szólt. A passzív szókincsünk aktiválása ,nyelvtani ismereteink
///kommunikáció központú felelevenítése mellett szervezett kulturális esteken és kirándulásokon
///vehettünk részt, ahol természetesen a program egésze angol nyelven zajlott.
///Nyelvtanárként külön figyelemmel kísértem oktatónk módszereit, hiszen kezdettől láttam, hogy ezt
///a saját tanítási gyakorlatomba is át tudom ültetni. Második idegen nyelvet tanító középiskolai (német)
///tanárként egyébként is ideje volt átértékelnem az általunk használt módszereket, hiszen egyre nehezebb
///velük motiválni a mai, kizárólag az angol nyelv iránt érdeklődő tanulókat.
///Elmondhatom, hogy új módszertani ismereteim birtokában játékosabb, kommunikatívabb módszereket
///kezdtem el alkalmazni, jobban tudok ösztönözni a megszólalásra, kommunikativitásra az óráimon és
///diákjaimtól több alkalommal hallottam óráim végén, hogy „ de jó volt ez az óra, de gyorsan elröpült az idő” .
///Már ennyi pozitív hozadékkal is elégedett lennék, de saját nyelvismeretem mélyítése nagyban megkönnyítette
///a novemberi job shadowing során a vendéglátó intézmény életébe való betekintést és a dán
///kollégákkal való együttműködést.
Résztvevő neve: | Várhalmi Márta |
Mobilitás időpontja: | 2016.július 17-30. |
Helyszíne: | Canterbury- Nagy Britannia |
Továbbképzés címe: | Methodology and English for Primary Teachers Módszertani és nyelvi képzés általános iskolásoknak |
///2016 nyarán Canterburybe utaztam azzal a céllal, hogy a jelenleg tanított alsós korosztály számára
///újszerű tanítási módszerekkel gazdagodjak, illetve azért is, hogy angol nyelv használatában magabiztosabban
///mozogjak a jövőben.
///Canterbury város egyetemén működő Pilgrims tanárképző csapatának Methodology and English Language
///for Primary teachers képzése ezt a célt hivatott megcélozni. Trénerünk Somogyi-Tóth Katalin egyetemi
///tanárnő volt, aki vitalitásával, rugalmasságával pezsgővé tette a nemzetközi tanárképzésben töltött
///két hetünket. A csapatban holland, német, olasz, orosz és szlovák kolléganőkkel együtt osztoztam
///az ott hallottakon, látottakon.
///A képzés menetrendje akképp alakult, hogy az első héten a kisebb, 7-9 éves korosztály, majd pedig
///a nagyobb, 10-12 évesek tanítását célzó feladatokra fektettük a hangsúlyt. A mottónk az volt, hogy már
///egész kicsi kortól beszéltessük a gyerekeket, legyenek azok aktív részvevői az óráknak. Ennek jegyében
///számos mondókát, dalt, ritmusgyakorlatot, mozgásformákra épülő gyakorlatot próbálhattunk ki.
///A hallás, beszéd, olvasás, írás tanítását szolgáló jó ötletekből is csemegézhettünk.
///A zene, s annak számos műfaja ugyancsak behálózta a kint töltött időszakot. Nemcsak kisgyermekkori
///dalokat hallhattunk és dolgozhattunk fel, hanem a klasszikus zenére építve a fantázia világán át a
///behívott szavak, szószerkezetek, mondatok, és majd a szöveg szintjén is remek feladatok kipróbálására
///nyílt lehetőségünk, mely feladattípus szintén használható kisebb és nagyobb korosztállyal is.
///A napi 3*2 óra mind szellemi, mind fizikai aktivitást igényelt részünkről, hiszen ez az apró vagy viszonylag
///fiatal korosztály igényli és szereti a mozgással, játékkal egybekötött tanulási formákat.
///Az időjárás a szabadtéri fogalakozásainknak is kedvezett. Több kisgyermekkori játékot próbálhattunk ki
///az egyetem füves parkjában.
///A programunkat színesítő apróbb mikrotanítások alatt mindenki megoszthatta a számára kedves,
///hasznos, jól bevált módszereit. Ennek keretében a nemzetközi csapat több hasznos weboldallal is
///segítette a magunk és kollégáink jövőbeli ötlettárát.
///Többünk külön kérése volt, hogy valódi, nem kizárólag a tankönyv feladataihoz kapcsolódó instrukciók
///birtokában legyünk, majdani óravezetéseink a tanított célnyelven folyjanak. Ehhez is kaptunk számos
///használható segítséget.
///A délutáni foglalkozásokon több kitűnő tanártrénert ismerhettünk meg. Többek között Peter Dyert,
///Mark Almondot, Magda Zamorskát, akik drámapedagógiai elemek segítségével nemcsak a saját magunk,
///hanem a későbbiekben gyerekközösségek önismeretét is fejleszthetik, illetve a fantázia világával összekötve
///nyelvi klíséket, szerkezeteket is tanulhattunk, és mindezeket majd átadhatjuk tanulóink számára is.
///Szabadidőnkben a gyönyörű időjárásnak köszönhetően, illetve Pilgrims ajánlásra, fel lehetett fedezni a
///környező tengerparti településeket, melyeken az állandó látnivalókon túl, időszakos fesztiválok is zajlottak.
///Így láthattuk például a híres Oyster-fesztivált megannyi színével a szomszéd Whitstable településen,
///mely csodás képet rajzolt a környék hangulatáról.
///Köszönöm a részvételi lehetőséget a programban elsősorban kolléganőmnek, Szentiványi –Szeles Beátának,
///illetve a Hungary Expert csapatának is.
Résztvevő neve: | Kerekesné Pálmai Ágota |
Mobilitás időpontja: | 2016. július 31. – augusztus 13. |
Helyszíne: | Canterbury, UK |
Továbbképzés címe: | How to be a teacher trainer |
///A továbbképzés a Pilgrims tanártovábbképző iskola által került meghirdetésre és lebonyolításra. A továbbképzés
///helyszíne a Canterbury városában található Kent University területén zajlott. a képzés idején egyszerre 12
///különböző képzés zajlott körülbelül 140 tanár részvételével a világ 22 országából. A részvevők az egyetem
///kollégiumaiban és apartmanjaiban lettek elszállásolva. Ez a fajta elhelyezés lehetőséget adott arra,
///hogy közeli barátságokat, későbbi szakmai kapcsolatokat tudtunk kialakítani más kurzuson részt vevő
///kollégákkal.
///A képzés színvonalas volt és a szakmai fejlődést biztosította. Csoportomban 10 résztvevő volt, Szlovákiából,
///Új-Zélandról, Izlandról, Skóciából, Ausztriából, Dániából, Magyarországról, valamint Skóciából érkezett
///trénerünk, aki tanártovábbképzéseket tart és tankönyveket ír.
///A kéthetes kurzus napirendje a következők szerint alakult. Délelőtt 9.00 órától délután 15.30 óráig
///naponta három szemináriumon vettem részt. Délután és este lehetőség volt további szakmai fejlődést
///biztosító, valamint kulturális programokon részt venni. ezekre a programokra bárki jelentkezhetett, így
///lehetőségünk volt még több tanárral megismerkedni, kapcsolatot építeni. A szakmai programok elsősorban
///módszertani fejlődést biztosítottak, a kulturális programok egyrészt Canterbury városát mutatták be, másrészt
///ország-ismereti és brit hagyományokat felidéző programok voltak. Canterbury városát felfedeztük
///idegenvezető segítségével, valamint bepillantást nyerhettünk Skócia világába, a tea fogyasztás kultúrájába,
///valamint a Brexit, és annak következményéről.
///A kurzus tematikája lehetőséget adott arra, hogy bepillantást nyerjünk arra vonatkozóan, hogy milyen
///ismeretekre, tudásra, személyiségjegyekre van szükség ahhoz, hogy valaki tanártovábbképző legyen.
///Lévén én elvégeztem egy mentortanár- tanártovábbképző tanfolyamot az előző tanévben, a kurzus során
///előjött témák sokban segítettek korábbi tanulmányaim elmélyítésében, és újabb tapasztalatok
///megszerzésében.