2017. február 20.
ERASMUS+ program

 

Újpesti Károlyi István

Általános Iskola és Gimnázium

2016. Erasmus+ Projekt

Navigare Necesse Est

 

Alapinformációk:

///projekt futamideje: 2016. június 1- 2017. május 31. 

///elnyert összeg: 30.986,-EUR a benyújtott pályázat szerinti, 100% támogatás

///tartalma: 12 mobilitás

///tevékenységek: tanártovábbképzés és job-shadowing tevékenység

///tevékenységek részletezve:

  • ///9 külföldi tanártovábbképzés:
  • ///2 Németországban,
  • ///7 Angliában,
  • ///3 szakmai látogatás céljával Dániában

///projekt szakmai felelősei, döntéshozók:

  • ///Hirmann László intézményvezető
  • ///Szentiványi-Szeles Beáta projekt koordinátor

///az EU képviseletében eljáró intézmény: Tempus Közalapítvány

///ellenőrzés, jogi felügyelet: Tempus Közalapítvány

///pénzügyi végrehajtás, felügyelet, dokumentáció:

//////KLIK IV. kerület Tankerülete, Pénzügyi osztály

 

 

 

A "NAVIGARE NECESSE EST" projekt összefoglalása:

 

///A pályázati munkacsoport a pályázatírás szakaszában határozta meg az egész szervezetre jellemző intézményi

///szükségleteket. A szükségletek―tevékenységek―eredmények―hatások meghatározásánál egy koherens

///rendszer kialakítására törekedtünk.

 

I., SZÜKSÉGLETEINK 4 fő területe:

///1. Helyzet-meghatározás és önazonosság az európaizálódó köznevelési rendszerben a következők

///feltérképezésével:

//////a, harmonizál-e jövőképünk, küldetésünk, és ha igen, milyen mértékben egy jellemzően európai

/////////intézményével,

//////b, milyen szervezeti kultúra illeszkedik a sikeres európai polgárok neveléséhez leginkább,

//////c, hol tartunk az „európaizálódás” folyamatában.

 

///2. Szakmai együttműködés a tanulási esélyek, tanulási stratégiák sikeréért az idegen nyelv

///elsajátítása terén a következők révén:

//////a, az egyéni tanulási stratégiák támogatása;

//////b, mentorálási tevékenység;

//////c, a méltányosság szempontjának érvényre juttatása;

//////d, játékos, vidám, alternatív tanulásszervezési módszerek alkalmazása;

//////e, a papír-alapú tankönyv mellett a diákokat jobban inspiráló, korszerű eszközök, például drámapedagógia

/////////alkalmazása;

//////f, a tantárgyi koncentráció erősítése.

 

///3., Méltányosság és egyenlőség elvén alapuló tanulási környezet megteremtése, azáltal, hogy

//////ismereteinket és módszereinket gazdagítjuk a teljes értékű európai polgárok neveléséhez

//////az egyéni versus közösségi tanulás relációjában

 

///4., Pedagógusszerepek változásának megsegítése a család és az iskola vonatkozásában a

//////következők feltérképezésével:

//////a, a nyitott intézménnyé válás folyamata;

//////b, hogyan táplálhatja a tanulási folyamatot a szülők―diák―pedagógus kapcsolati háromszög érzelmi

/////////dinamikája;

//////c, az iskola alapértékei és a család elvárásai rajzolta függvények metszéspontja hol található a hazai és az

/////////európiai koordinátarendszerben.

 

 

II., A célokat kétfajta TEVÉKENYSÉG révén szándékozunk elérni:

///1., Tanártovábbképzés:

//////A 14 tagú nyelvi munkaközösség 7 tagjának, a humán és reál munkaközösségek 1-1 tagjának 2-hetes

//////tanártovábbképzése révén Angliában, és Németországban. A mobilitásokban résztvevők oktatási

//////tevékenysége és a kurzustematikák tartalma által a programnak az intézmény minden tagozata

//////haszonélvezője. A kiválasztott kurzusok tematikái teljes mértékben harmonizál az egyes kollégák

//////szakmai céljával, az intézményi célokkal és egymással is komplementer viszonyban állnak.

//////A mobilitások 2016 júliusában és augusztusában valósulnak meg.

 

///2., Job-shadowing tevékenység:

//////Mivel a szükségleteinkként definiált négy terület mindegyikéhez választ nyerünk egy partnerintézményben

//////realizálandó iskolalátogatás tevékenységtől. Iskolánk háromtagú köznevelési szakértőkből és

//////szaktanácsadóból álló delegációja job-shadowing szándékával a Nykoebing Katedralskolet keresi fel

//////2016. októberében.  A szakmai látogatás során óramegfigyelések, interjúk és kérdőívek segítségével

//////gyűjtünk a nyelvoktatásra, az egyéni és közösségi tanulásra, a méltányosság érvényesülésére,

//////a tanár―diák―szülő kapcsolatrendszerre vonatkozó információt.

 

III. A mobilitások EREDMÉNYE:

///A résztvevők szerzett kompetenciája és a megszerzett európai értékek révén megvalósulnak:

//////1., szakmai fejlődés: új, alternatív módszerek és ismeretek bevezetése;

//////2., előrelépés az adaptív és inkluzív szemléletben minden tagozaton;

//////3., az egyéni tanulási stratégiák kialakítása a szülők és diákok bevonásával;

//////4., hatékony szakmai együttműködés a nyitott intézménnyé válásért;

//////5., szakmai ismeret a brit, német és dán oktatási rendszerekről;

//////7., inter-, és multikulturális szakmai kapcsolatok kiépítése;

//////8., nemzetközi együttműködések megalapozása.

 

IV. A folyamat intézményre gyakorolt HATÁSAI:

//////1., előrelépés az adaptív, inkluzív pedagógiában mellett,

//////2., a méltányosság és esélyegyenlőség szempontjainak napi szinten megvalósuló érvényre juttatása,

//////3., minőségi előrelépés a nyelvoktatásban,

//////4., a korszerű pedagógiai módszerek iránti fokozott érdeklődés tantestületi szinten,

//////5., a tanulmányi eredmények mérhető javulása az egyéni tanulási stratégiák alkalmazása révén,

//////6., az Europass önéletrajz és az európai tanúsítványok megismerése és alkalmazása a gimnazisták körében,

//////7., nagyobb nyitottság a korszerű pedagógia iránt tantestületi szinten.

 

///A disszeminációs tevékenység révén a tanulási eredmények, hatásaik és a pályázati program népszerűsége

///széles körű terjesztése garantált.

 

 

ANGOL NYELVŰ ÖSSZEFOGLALÓ

 

SUMMARY

///The following chapter entails a brief summary of 2016 Erasmus+ project entitled "NAVIGARE NECESSE EST”

///to be realized by the project team of Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium.

 

///Our institutional needs were derived from the force-field of the theoretical triangle of:

//////a, the European educational policies,

//////b, the objectives of newly reformed Hungarian education system,

//////c, and the institutional pattern of our organization.

 

///We sketched the chain of OBJECTIVES-ACTIVITIES-EFFECTS-IMPACT, in harmony with the logical framework

///system, to gain a COHERENT MODEL for our project.

 

The quintessence of the project:

I., The 4 areas of institutional OBJECTIVES include

///1. Defining our position in the process of meeting the European educational standards by

///answering the following interrogatives:

//////a,  Where are we located in the process?

//////b, Raising successful European citizens: What kind of vision/ organizational culture serves this purpose

/////////the most?

//////c, To what extent are our vision and mission similar to those of European institution?

 

///2. Creating professional cooperation among staff to improve learning strategies, learning success

///in the field of foreign language acquisition, by aiming at

//////a, supporting individual learning strategies,

//////b, providing teacher mentoring,

//////c, ensuring equity,

//////d, creating a playful, motivating learning environment,

//////e, exploring and using new teaching methods, eg. drama pedagogy, versus books,

//////f, enhancing the importance of the epochal mission of multicultural education.

 

///3., Finding the ways of creating equity in the learning environment by investigating the aspects of

//////individual versus community learning in relation to equity.

 

///4., Exploring the new teacher roles and challenges in the dimension of school-society, by carefully

///examining

//////a, the process of becoming an open institution,

//////b, the ways the teacher-student-parent relationship defines and influences the learning process,

//////c, the intersections of school values and social expectations in Hungary and Europe.

 

 

II., The organizational needs can be reached by the following ACTIVITIES:

///1., Teacher Training

//////7 members of the 14-member panel of foreign language teachers, 1-1 member of the panel of humanities

//////and sciences were selected by consensus to attend teacher training courses taking place in England and

//////Germany. Since the range of affected students include students from every single grade, the entire

//////organization is sure to benefit from the process. The course syllabi and the organizational needs interrelate.

//////The selected courses are as follows:

/////////*Auffrischungskurs: Methoden und Sprache

/////////*Better English For Teachers

/////////*Drama in the Secondary Classroom and Theatre Studies

/////////*Expert Teaching

/////////*How to be a Teacher Trainer

/////////*More English for Teachers

/////////*Methodology and English Language for Primary Teacher

///The mobilities take place in July and August, 2016.

///2., Job-shadowing activity

//////Evidently,  a school visit at Nykoebing Katedralskole in Denmark will provide answers to our inquiries in the

//////four fields of our needs. A 3-member delegation of our institution-comprising of school inspectors and

//////advisors visist the institution in autumn, 2016. A series of pre-planned class observation, job-shadowing

//////activities, interviews and the data collecting with the use of questionnaires will be executed at the

//////institution in which 720 students enjoy the support of 85 teachers.

 

III., The IMPACT of the mobilities:

///1. professional development,

///2. improvement in adaptive, inclusive educational approach,

///3. successful individual learning strategies,

///4. new perspectives on teaching,

///5. more effective teaching,

///6. new inspiration and enthusiasm for teaching,

///7. greater knowledge of British, German and Danish Education Systems,

///8. greater inter-cultural awareness.

 

IV.. The expected EFFECTS of the project on the institution are:

///1. devotion to acquiring an adaptive, inclusive school environment,

///2. ensuring equity in our classrooms,

///3.  better results in language acquisition,

///4. the quality improvement of language teaching,

///5. successful individual and community learning,

///6. more extensive use of Europass CV and  European certificates among our secondary department pupils,

///7., open-mindedness.

 

//////The circle of organizational needs and the related activities are in harmony, they ensure the success of the

//////project. By the wide range of dissemination the effects of the project are multiplied. The positive outcomes

//////do not only affect the organization and the quality of the education of 867 students by our 72 devoted

//////colleagues, but by the participation of our school inspectors and the planned publication in a national journal

//////a wider audience counting thousands of the educational profession is to benefit.

 

///Kurzusok ismertető I.

///Kurzusok ismertető II.

 

Szakmai beszámolók

I., Szakmai Továbbképzés Cambridgeben:

Résztvevő neve:

Szentiványi-Szeles Beáta

Mobilitás időpontja:

2016. július 3.-16., 14 nap

Helyszíne:

Cambridge, Nagy-Britannia, BELL―Homerton College

Továbbképzés címe:

Expert Teaching, azaz Professzionális tanítás

 

///A nagy múltú BELL tanártovábbképző intézmény két hetes kurzusán vehettem részt. A továbbképzés

///helyszíne a Cambridge University Homerton College volt. A kint tartózkodásom időpontjában mindösszesen

///5 tanártovábbképzés zajlott, 17 ország 55 résztvevőjével. Az Expert Teaching kurzuson 4 pedagógus vett

///részt: egy olasz intézményvezető, egy argentin intézményvezető, egy argentin vezető tanár és jómagam.

///A csekély létszám mindvégig biztosította a kurzustematika nagyon alapos teljesítését és személyre szabott

///értelmezését. Jacquieline Douglas vezette a képzést.

///A továbbképzés  tematikáját Hattie professzor kutatási eredményeire alapozták. Az ausztrál származású

///John Hattie oktatáskutató professzor bizonyítékon alapuló kvantitatív kutatási módszerekkel 15 év, 80 millió

///diákot érintő kutatási eredmény meta-analízisét végezte el, több mint 500.000 adat feldolgozásával. Arra a

///kérdésre kereste a választ, milyen eszközök és módszerek a leghatékonyabbnak a tanulói teljesítmény

///növelésében. A képzésen a Visible Learning, a Látható Tanulás című művével foglalkoztunk mélyrehatóan.

///Az első héten meghatároztuk, mi a különbség a több éves rutinnal rendelkező pedagógusok és a professzionális

///pedagógusok között. Foglalkoztunk azzal, mérhető-e, igazolható-e, hogy a tanulás folyamata megvalósul egy

///tanórán, s milyen módszerekkel növelhető a tanulás hatékonysága. Hattie professzor 500.000 tanulmányt

///vetett össze a tanulás támogatás lehetséges módjainak elemzésére. A leghatékonyabbnak bizonyuló 90

///módszert érintőlegesen megismertük. A második héten a brit oktatási rendszerben alkalmazott, Hattie

///rangsorában igen magas hatékonysági index-szel megkülönböztetett módszereket vettük sorra.

///Örömmel éltem meg, hogy lehetőségünk nyílt kipróbálni az elméletben megismerteket, ún. mikro tanítási

///helyzetekben. Az alapképzést kiegészítendő két délelőtti vendégelőadó is gazdagította a programot.

///Emellett minden délután lehetőségünk volt módszertani workshopok, előadások látogatására is.

 

///A BELL képzőintézmény több ingyenes és számos önköltséges kulturális programot szervezett a résztvevők

///számára. A kirándulásokon és közös programokon örömmel vettem részt. Úgy érzem szakmailag és emberileg

///is gazdagodtam a cambridgeben töltött kép hét által. Nagyon hálás vagyok az Erasmus programnak, hogy

///olyan pályázati lehetőséget biztosít, amelynek elsődleges haszonélvezője a pályázó pedagógus és a minőségi

///szakmai képzés gyümölcseit a tanteremben is „szüretelhetjük”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II., Szakmai Továbbképzés Southamptonban:

Résztvevő neve:

Piczil Enikő

Mobilitás időpontja:

2016.07.03.-07.16.

Helyszíne:

Southampton

Továbbképzés címe:

Drama in the Classroom

 

///A kurzus a drámapedagógia fontosságát mutatta be mint a személyiség fejlesztés egyik hatékony eszközét,

///valamint az idegen nyelvi órák kommunikációjának eredményességéhez adott új szemléletet és sok ötletet.

///A képzés gyakorlati jellegű volt, nem előadások sorozata volt, hanem a feladatokat együtt oldottuk meg, és

///mutattuk be az eredményt a többieknek, megosztottuk egymással a véleményünket és tapasztalatainkat.

///Ez számomra kivételesen érdekes volt, hiszen a csoport sok nemzetiségből tevődött össze.

///Betekintést kaptunk az éppen aktuális színházi trendekről, ennek keretén belül 3 színházlátogatás is szerepelt

///a programban, kiemelném Emma Rise rendezésében a Macbeth előadást a Globe színházban.

 

///A dráma, mint tantárgy helyet kap több középiskola tanmenetében. Egy iskolalátogatás alkalmával órákon

///vehettünk részt, ahol a diákok a színjátszás fortélyait és az irodalmi művek elemzését tanulták éppen.

///Az eltérő kulturális közeg és a szemlélet, ahogyan az irodalmat interaktív módszerekkel tapasztalják meg a

///diákok nagyon újszerű volt számomra.

 

 

III., Szakmai Továbbképzés Regensburgban:

Résztvevő neve:

BOÉR BOGLÁRKA ENIKŐ

Mobilitás időpontja:

2016. július 17.-30., 14 nap

Helyszíne:

Regensburg, Németország ― Horizonte Tanártovábbképző Intézmény

Továbbképzés címe:

Auffrischungskurs: Methoden und Sprache (Nyelvi és módszertani tanfolyam)

 

///A regensburgi Horizonte nyelvtudományi intézetben vettem részt képzésen 2 hétig. Párhuzamos több

///nyelvtanfolyam zajlott az intézményben valamint egy kifejezetten némettanároknak szóló továbbképzés,

///melyen én is részt vettem. Összesen 10 fő volt a csoportban, a magyar résztvevőkön kívül cseh, bolgár

///és olasz társaink voltak. Ez a létszám ideálisnak bizonyult, hogy a tevékenységek kommunikatívak

///legyenek ugyanakkor egyéni igényekhez is igazodjanak. A foglalkozások családias felszabadult légkörben

///zajlottak.

 

///A kurzus a következő képpen épült fel:

///Délelőtt 9- 12.30 között nyelvi fejlesztés zajlott és mindig ugyanaz a tanár vezette. Délután 13.30-tól 15.30-ig

///módszertani workshopok voltak minden nap egy-egy újabb oktatóval, akik területeiknek elismert szakemberei.

///A délelőtti foglalkozásoknak az elsődleges célja volt, a résztvevők nyelvtudását aktualizálja és gazdagítsa,

///de ez összekapcsolódott az aktuális társadalmi jelenségek megismerésével és az a különböző országokban

///tapasztalható hasonló folyamatok megvitatásával. A napi sajtóban megjelenő írások kapcsán bővítettük a

///szókincsünket és megvizsgáltuk a nyelvtani jelenségeket, amelyeket aztán külön is gyakoroltunk.

///Ugyanakkor ezek a szövegek vitaindítóak is voltak, alkalmat adva a párbeszédre német nyelven. A témák

///között szerepelt a menekültválság, a nők helyzete, oktatási rendszer, a menekült gyerekek integrálása az

///iskolai rendszerben, az újraegyesített Németországban az ’régi’ és az ’új’ tartományok közötti különbségekről

///társadalmi és kulturális szempontból, a fiatalok körében tapasztalható trendekről, könyv- és filmajánlókról.

 

///A délutáni módszertani foglalkozások is jól tervezettek és hasznosak voltak. Különösen tetszett, hogy minden

///foglalkozást külön oktatók tartottak, akik a témájuk szakértői voltak. Praktikus, a mindennapi oktató

///munkába jól hasznosítható módszereket és gyakorlatokat ismertünk meg. Különösen érdekesnek találtam

///a ’Mozgásos tevékenységek a tanításban’, illetve a ’Zene a tanításban’ és az ifjúsági slang-el kapcsolatos

///foglalkozásokat. Mindenhez sok nyomtatott anyagot és internetes linkeket kaptunk.

 

               

Résztvevő neve:

Friczné Rausch Katalin

Mobilitás időpontja:

2016. július 17-30.   14 nap

Helyszíne:

Regensburg, Németország ― Horizonte Tanártovábbképző Intézmény

Továbbképzés címe:

Auffrischungskurs: Methoden und Sprache

Módszertani és nyelvi ismeretek felfrissítése, megújítása

 

///Németország déli régiójának egyik ún. „ékszerdobozában”, a Világörökség részeként ismert Regensburgban

///vettem részt egy kéthetes nyelvi és módszertani továbbképzésen 2016. július 17-től 30-ig. A Horizonte

///Nyelviskola, mely a hangulatos óváros centrumában volt, nem csak a képzést, hanem a szállást is biztosította

///ugyanabban az épületben, mely ezáltal nagyon kényelmes volt számunkra. A város történelmi szépsége,

///állandó pezsgése a több tízezer egyetemistával rögtön magával ragadott, kitűnő hátteret biztosítva a

///tanuláshoz. 

///A képzés optimális, 10 fős nemzetközi csoportban zajlott, melyben az 5 magyar anyanyelvű tanáron kívül

///3 cseh, 1 olasz és 1 bolgár résztvevő volt. Már az első órákon zajló beszélgetések során nemzetközi

///összehasonlítást végeztünk az iskolarendszer és az érettségik tekintetében.

///A kurzus tematikája jól felépített, logikus tervezésen alapult. A délelőtti órákon szókincsbővítésre,

///beszédkészség fejlesztésre, nehezebb nyelvtani feladatok megoldása került sor. Az általunk választott

///beszédtémákat különböző módszerekkel, változatos formában dolgoztuk fel, prezentációkat,

///élménybeszámolókat is tartottunk. A délutáni órák kimondottan érdekesek voltak, foglalkoztunk

///ország-ismerettel, kreatív írással, módszertani változatos gyakorlatokkal, példákat kaptunk arra, hogy

///lehet megfelelően motiválni a diákokat. Különösen tetszett a zene és a mozgás alkalmazása az

///órákon, mint motiváló tényezők.

///Megismerkedtünk a legnépszerűbb német termékekkel, specialitásokkal (kóstolót is kaptunk belőlük).

///A német fiatalok leggyakrabban használt trendi kifejezéseit saját magunknak kellett az utcán összegyűjtenünk,

///kisebb interjúk formájában. Kommunikációorientált, kellemes légkörben zajló órák részesei lehettünk.

///Szabad időnkben feltérképeztük a várost, látogatást tettünk a BMW-gyárban, a Kneitinger sörfőzdében,

///megnéztük Bamberget és a híres Weltenburgi kolostort, hajóztunk a Duna szurdok által övezett részén és

///összehasonlítottuk a bajor kocsmákat is, ahol a leghatékonyabb közösségépítésre, szókincsbővítésre és

///beszédkészség fejlesztésre került sor.

///Az autentikus nyelvi eszközök révén a képzés során azt kaptam, amit vártam, országismereti,

///módszertani és nyelvi felfrissítést, megújulást, kiegészítve nemzetközi tapasztalatszerzéssel.

 

Galéria

 

IV.,Nyelvtanfolyamok Pedagógusoknak Exeterben:

Résztvevő neve:

Gombos Tünde

Mobilitás időpontja:

2016. július 24. - augusztus 6.

Helyszíne:

Exeter, Nagy Britannia

Továbbképzés címe:

Better English For Teachers

 

///Exeterben, az International Projects Centre Better English for Teachers kurzusán vettem részt.

///Az IPC angol nyelvi képzéseket indít a nyelvet legalább alapszinten beszélő pedagógusok számára.

///A kurzus célja a már meglévő angol nyelvi ismeretek mozgósítása és azok gyakolati alkalmazása

///a mindennapi kommunikáció során, a különböző élethelyzetekben való nyelvi megnyilvánulások fejlesztése,

///a passzív szókincs aktiválása, a globális szövegértés fejlesztése, illetve szókincsbővítés volt.

///A kurzus sokrétű és szerteágazó tartalma lehetőséget biztosított a különböző programok során és különféle

///szituációkban új és praktikus ismereteket szerezni. A csoportban 11 kollégával dolgoztunk-tanultunk

///együtt, akik Lengyelországból, Olaszországból, Németországból érkeztek. A csoport trénere Doug Pollock volt,

///aki nagy gyakorlattal rendelkezett a külföldi diákok képzésének terén. A 2 hét tematikájában, amely 50

///órányi külső és belső helyszínen történő képzés volt,  a tantermi csoportmunka mellett közös szabadidős

///programok és kirándulások is szerepeltek, amelyek lehetőséget biztosítottak nemcsak a nyelvgyakorlásra,

///hanem a kulturális ismeretszerzésre is. A tantermi munka során nagy hangsúlyt fektetett az oktató az

///interaktivitásra, a csoporton belüli kooperációra, így az egymástól való tanulás is kiemelt szerepet  

///kapott a két hét folyamán. A képzés során a grammatikai ismeretek mellett a kiejtés, a különböző

///élethelyzetekben használható szerkezetek, fordulatok alkalmazására, az előadókészség fejlesztésére is

///sor került. A kurzuszáró prezentáción önálló előadásban kellett összefoglalni az Angliában és a

///kurzuson szerzett tapasztalatainkat angol nyelven, amelyre személyre szóló értékelést is kaptunk.

 

 

Résztvevő neve:

Ollé Tamás

Mobilitás időpontja:

2016. 07. 11.-2016. 07. 22.

Helyszíne:

Exeter, Nagy-Britannia

Továbbképzés címe:

Better English for Teachers

 

///Továbbképzésem az exeteri IPC (International Projects Centre, 7 Colleton Crescent, Exeter,) szervezésében

///valósult meg. A kurzus két hete alatt egy nemzetközi (lengyel, török, görög, magyar, francia) tanárokból

///álló csoport tagjaként fejleszthettem angol nyelvi tudásomat. A tanfolyam alatt a tantermi órák mellett szinte

///minden nap részt vehettünk különböző, az iskola által szervezett programokon. Így ismerkedhettünk a város

///történelmével, nevezetességeivel, közös felfedezhettük a környező településeket illetve részt vehettük egy

///kiránduláson is. A szervezők esti közös programokat – ételkóstolás, pub látogatás is szerveztek.

 

Résztvevő neve:

TAKÁCS JUDIT

Mobilitás időpontja:

2016.07.24-07.31  7 NAP

Helyszíne:

IPC EXETER

Továbbképzés címe:

BETTER ENGLISH FOR TEACHERS

 

///A fent nevezett továbbképzés olyan tanárok számára került meghirdetésre, akik legalább A2-B1-es szinten

///beszélik az angol nyelvet, ezért nyilvánvalóan nem angol tanárok, de valamilyen szinten használják

///nyelvtudásukat az oktatásban. Rám ez a profil több szempontból  is illett, mivel közepes szinten értek és

///beszélek angolul, német nyelvtanár vagyok és szakértőként képes vagyok angol nyelvű portfóliót is értékelni

///tanfelügyelet vagy minősítés céljából. Emellett fontossá vált számomra, hogy az írásbeliség és az olvasott

///szöveg értése mellett szóbeli kifejezőkészségemet javítsam, hiszen intézménylátogatási projektben is

///részt vettem Dániában, ahol az általam beszélt német nyelv mellett fontosnak találtam a mindenki által

///beszélt angol nyelv erősítését a jobb kommunikáció érdekében. A tanfolyam az elvárásaimnak

///megfelelő volt. 14 fős pedagógus csoportban, kellemes hangulatban, változatos körülmények között

///tanultunk Exeterben, a Homestay elhelyezésnek köszönhetően reggeltől estig az angol nyelvet használva

///tölthettem 7 napot.

///A tanfolyam egésze a pozitív megerősítésről szólt. A passzív szókincsünk aktiválása ,nyelvtani ismereteink

///kommunikáció központú felelevenítése mellett szervezett kulturális esteken és kirándulásokon

///vehettünk részt, ahol természetesen a  program egésze angol nyelven zajlott.

///Nyelvtanárként külön figyelemmel kísértem oktatónk módszereit, hiszen kezdettől láttam, hogy ezt

///a saját tanítási gyakorlatomba is át tudom ültetni. Második idegen nyelvet tanító középiskolai (német)

///tanárként egyébként is ideje volt átértékelnem az általunk használt módszereket, hiszen egyre nehezebb

///velük motiválni a mai, kizárólag az angol nyelv iránt érdeklődő tanulókat.

///Elmondhatom, hogy új módszertani ismereteim birtokában játékosabb, kommunikatívabb módszereket

///kezdtem el alkalmazni, jobban tudok ösztönözni a megszólalásra, kommunikativitásra az óráimon és

///diákjaimtól több alkalommal hallottam óráim végén, hogy „ de jó volt ez az óra, de gyorsan elröpült az idő” .

///Már ennyi pozitív hozadékkal is elégedett lennék, de saját nyelvismeretem mélyítése nagyban megkönnyítette

///a novemberi job shadowing során a vendéglátó intézmény életébe való betekintést és a dán

///kollégákkal való együttműködést.

 

                                                            

Résztvevő neve:

Várhalmi Márta

Mobilitás időpontja:

2016.július 17-30.

Helyszíne:

Canterbury- Nagy Britannia

Továbbképzés címe:

Methodology and English for Primary Teachers

Módszertani és nyelvi képzés általános iskolásoknak

 

///2016 nyarán Canterburybe utaztam azzal a céllal, hogy a jelenleg tanított alsós korosztály számára

///újszerű tanítási módszerekkel gazdagodjak, illetve azért is, hogy angol nyelv használatában magabiztosabban

///mozogjak a jövőben.

///Canterbury város egyetemén működő Pilgrims tanárképző csapatának Methodology and English Language

///for Primary teachers képzése ezt a célt hivatott megcélozni. Trénerünk Somogyi-Tóth Katalin egyetemi

///tanárnő volt, aki vitalitásával, rugalmasságával pezsgővé tette a nemzetközi tanárképzésben töltött

///két hetünket. A csapatban holland, német, olasz, orosz és szlovák kolléganőkkel együtt osztoztam

///az ott hallottakon, látottakon.

///A képzés menetrendje akképp alakult, hogy az első héten a kisebb, 7-9 éves korosztály, majd pedig

///a nagyobb, 10-12 évesek tanítását célzó feladatokra fektettük a hangsúlyt. A mottónk az volt, hogy már

///egész kicsi kortól beszéltessük a gyerekeket, legyenek azok aktív részvevői az óráknak. Ennek jegyében

///számos mondókát, dalt, ritmusgyakorlatot, mozgásformákra épülő gyakorlatot próbálhattunk ki.

///A hallás, beszéd, olvasás, írás tanítását szolgáló jó ötletekből is csemegézhettünk.

///A zene, s annak számos műfaja ugyancsak behálózta a kint töltött időszakot. Nemcsak kisgyermekkori

///dalokat hallhattunk és dolgozhattunk fel, hanem a klasszikus zenére építve a fantázia világán át a

///behívott szavak, szószerkezetek, mondatok, és majd a szöveg szintjén is remek feladatok kipróbálására

///nyílt lehetőségünk, mely feladattípus szintén használható kisebb és nagyobb korosztállyal is.

///A napi 3*2 óra mind szellemi, mind fizikai aktivitást igényelt részünkről, hiszen ez az apró vagy viszonylag

///fiatal korosztály igényli és szereti a mozgással, játékkal egybekötött tanulási formákat.

///Az időjárás a szabadtéri fogalakozásainknak is kedvezett. Több kisgyermekkori játékot próbálhattunk ki

///az egyetem füves parkjában.

///A programunkat színesítő apróbb mikrotanítások alatt mindenki megoszthatta a számára kedves,

///hasznos, jól bevált módszereit. Ennek keretében a nemzetközi csapat több hasznos weboldallal is

///segítette a magunk és kollégáink jövőbeli ötlettárát.

///Többünk külön kérése volt, hogy valódi, nem kizárólag a tankönyv feladataihoz kapcsolódó instrukciók

///birtokában legyünk, majdani óravezetéseink a tanított célnyelven folyjanak. Ehhez is kaptunk számos

///használható segítséget.

///A délutáni foglalkozásokon több kitűnő tanártrénert ismerhettünk meg. Többek között Peter Dyert,

///Mark Almondot, Magda Zamorskát, akik drámapedagógiai elemek segítségével nemcsak a saját magunk,

///hanem a későbbiekben gyerekközösségek önismeretét is fejleszthetik, illetve a fantázia világával összekötve

///nyelvi klíséket, szerkezeteket is tanulhattunk, és mindezeket majd átadhatjuk tanulóink számára is.

///Szabadidőnkben a gyönyörű időjárásnak köszönhetően, illetve Pilgrims ajánlásra, fel lehetett fedezni a

///környező tengerparti településeket, melyeken az állandó látnivalókon túl, időszakos fesztiválok is zajlottak.

///Így láthattuk például a híres Oyster-fesztivált megannyi színével a szomszéd Whitstable településen,

///mely csodás képet rajzolt a környék hangulatáról.

///Köszönöm a részvételi lehetőséget a programban elsősorban kolléganőmnek, Szentiványi –Szeles Beátának,

///illetve a Hungary Expert csapatának is.

 

 

Résztvevő neve:

Kerekesné Pálmai Ágota

Mobilitás időpontja:

2016. július 31. – augusztus 13.

Helyszíne:

Canterbury, UK

Továbbképzés címe:

How to be a teacher trainer

 

///A továbbképzés a Pilgrims tanártovábbképző iskola által került meghirdetésre és lebonyolításra. A továbbképzés

///helyszíne a Canterbury városában található Kent University területén zajlott. a képzés idején egyszerre 12

///különböző képzés zajlott körülbelül 140 tanár részvételével a világ 22 országából. A részvevők az egyetem

///kollégiumaiban és apartmanjaiban lettek elszállásolva. Ez a fajta elhelyezés lehetőséget adott arra,

///hogy közeli barátságokat, későbbi szakmai kapcsolatokat tudtunk kialakítani más kurzuson részt vevő

///kollégákkal.

///A képzés színvonalas volt és a szakmai fejlődést biztosította. Csoportomban 10 résztvevő volt, Szlovákiából,

///Új-Zélandról, Izlandról, Skóciából, Ausztriából, Dániából, Magyarországról, valamint Skóciából érkezett

///trénerünk, aki tanártovábbképzéseket tart és tankönyveket ír.

///A kéthetes kurzus napirendje a következők szerint alakult. Délelőtt 9.00 órától délután 15.30 óráig

///naponta három szemináriumon vettem részt. Délután és este lehetőség volt további szakmai fejlődést

///biztosító, valamint kulturális programokon részt venni. ezekre a programokra bárki jelentkezhetett, így

///lehetőségünk volt még több tanárral megismerkedni, kapcsolatot építeni. A szakmai programok elsősorban

///módszertani fejlődést biztosítottak, a kulturális programok egyrészt Canterbury városát mutatták be, másrészt

///ország-ismereti és brit hagyományokat felidéző programok voltak. Canterbury városát felfedeztük

///idegenvezető segítségével, valamint bepillantást nyerhettünk Skócia világába, a tea fogyasztás kultúrájába,

///valamint a Brexit, és annak következményéről.

///A kurzus tematikája lehetőséget adott arra, hogy bepillantást nyerjünk arra vonatkozóan, hogy milyen

///ismeretekre, tudásra, személyiségjegyekre van szükség ahhoz, hogy valaki tanártovábbképző legyen.

///Lévén én elvégeztem egy mentortanár- tanártovábbképző tanfolyamot az előző tanévben, a kurzus során

///előjött témák sokban segítettek korábbi tanulmányaim elmélyítésében, és újabb tapasztalatok

///megszerzésében.

 

 

 

 

 


Mellékletek