Biológia:
10. évfolyam:
///1. Egy tetszőleges hazai nemzeti park részletes bemutatása- ppt formátum
-elhelyezkedés
-kulturális és természeti éertékei
///2. Egy tetszőleges rendszertani csoport bemutatása
-állatok esetében rend
-növények: család, osztály vagy törzs
///3. Növények a gyógyítás szolgálatában
-gyógynövények és felhasználási területeik
///4. Vírusok, prokarióták- biológiai hadviselés
11. évfolyam:
///1. A DNS titkai
///- ppt bemutató a DNS szerkezetének felfedezéséről, Watson és Crick munkájáról. Hogyan, mely kísérletekkel
//////bizonyították a DNS szerepét az öröklődésben? Mutasd be a kísérleteket!
///2. Szerkesszetek SEJTVILÁG címmel sejthírlapot!
///- Legyen benne reklám, sport, belpolitika, külpolitika, rendőrségi hírek és közlekedési információi is.
///- Ne feledkezzetek meg arról sem, hogy az olvasókat érdeklik az életmód, divat és a környezetvédelmi
//////információk is!
///- Apróhirdetések bevételeiből tartja fent magát a vállalkozás, ahol a társkeresők és az álláshirdetések a
//////legkellendőbbek. Az idős sejtalkotók szívesen olvassák a halálozási és a születési információkat is!
///- Ha elfáradtál volna a nagy lapszerkesztésben, tudasd már a sejtalkotókkal hová érdemes kirándulni
//////belföldön és külföldön?
///- Fontos lehet a Képes sejtvilág , mert a magazinolvasók a képeket is értékelik, valamint a
//////szakmaiság, a szaktudás és a hitelesség is fontos szempont!
///3. Biokémia a kozmetikában
///Micellák, liposzómák.. divatos kifejezések a nőknek szóló reklámokban. De vajon mit is jelentenek,
//////mi a felhasználásuk tudományos alapja?
12. évfolyam:
///1. Géntechnológiai eljárások bemutatása, felhasználási lehetőségei:
///- gyógyászat, ipar, mezőgazdaság
///- lehetőségek és veszélyek
///- etikai problémák
///2. Mitózis és meiózis:
///- Készíts animációs kisfilmet, videót a számtartó és/vagy a számfelező osztódásról!
Fizika:
1. feladat:
///James Watt halálának 200. évfordulója alkalmából készíts tablót, mely összefoglalja életét és munkásságát!
2. feladat:
///Fizikatörténet dióhéjban!
///Készíts 2 perces bemutatót a fizika tudományának legfontosabb mérföldköveiről!
3. feladat:
///Olvasd el Lackfi János alábbi írását! A történetben találd meg a magyar származású feltalálókat és találmányaikat!
a) Készíts keresztrejtvényt a feltalálók és találmányaik felhasználásával!
b) Készíts prezentációt vagy plakátot, mellyel egy író-olvasó találkozón bemutatnád a történetet!
Találékonyság:
A magyar ember látott egy reklámfilmet hazájáról, és azon fellelkesülve eltökélte magában, hogy a mai napon
csupa olyan dolgot vesz majd igénybe, amit magyar feltalálók ötleteinek köszönhet az emberiség.
Kezdetnek fogott egy golyóstollat, felrótta egy árkus papírosra csupa nagybetűvel, hogy TALÁLÉKONY
MAGYAROK!, majd egy mágnessel a hűtőgépre tapasztotta az emlékeztetőt. Ezek után az ablakhoz lépett, és
csupán azért, hogy elhatározásához hű maradjon, egy kétcsövű vadásztávcsővel átkukkolt a szomszédba,
ahol sajnos éppen nem öltözködött a szomszéd asszony. Amúgy is köztudomású, hogy a magyar nők a
legszebbek a világon, bár nem tudni, pontosan ki és mikor találta fel őket. Ekkor előszedett egy doboz gyufát,
melyet a cipőtalpán már nem tudott meggyújtani, mint a vadnyugati filmek sztárjai, ezért kapta a biztonsági
gyújtó nevezetet. Rágyújtott egy cigarettára, melyet ugyan nem a magyarok találtak fel, hanem egy japán
hiedelem szerint maga az ördög, de azért roppant jól esik a nap kezdetén, amikor a magyar ember, és az
ember úgy általában még frissen kapja a vérét felkorbácsoló nikotin-ingert. Nehéz huszonnégy óra állt előtte,
tudta jól. Kicsit nézegette a hologramos matricát egy nemrégen ajándékba kapott CD tokján, majd
bárminemű egészségkárosodás megelőzése céljából, és persze hazafias okokból beszedett egy bikadózisnyi
C-vitamint, abból baj nem lehet. Telefonált egyet a vezetékes telefonjáról, abban a jóleső tudatban, hogy a
telefonközpont ötletét is magyar agy szülte. Automata fényképezőgépével lekattintotta a szomszédasszonyt
ruhában, ez is több, mint a semmi. Betette lágy anyagú kontaktlencséjét, ami járt némi kellemetlenséggel,
hiszen nem volt szemüveges, és most is csak a hazája iránti tiszteletből helyezte szemgolyójára ezt a
zavaró műanyag hártyát, mely némiképpen elbizonytalanította látását és térérzékelését. Játszott egy
kicsit a computerén, mégpedig a hipermodern háromdimenziós szemüveg segítségével, melyet élete
kockáztatásával lopott el egy kutatóintézetből. Ki mondta, hogy könnyű lenne egy igazi hazafi élete?
Ezután kirakta a Rubik-kockát, ha nem is rekorderedménnyel, feltett egy bakelitlemezt hagyományos
lemezjátszójára, és belenézett a színes tévéje műsorába is, tudva tudván, hogy mindkét találmányt magyar
ember jegyeztette be, mégpedig ugyanabban az évben. Ezek után kinyomtatta excel-táblázatba rendezett
további tennivalóit, és elégedetten lépett ki az utcára. Anyagilag nem lévén túlságosan eleresztve, nem
látott más lehetőséget, minthogy ellopjon egy újabb évjáratú Ford T-modellt, és addig furikázzon vele
a városban, amíg egy félreeső helyen parkoló dízelmotoros BMW-re nem bukkan. Pár kör után ezt a járgányt
is az út szélén hagyta, és hosszan nézegetett be a különböző parkoló autók ablakán, míg egy olyan Chevrolet-t
nem talált, amely automata sebváltóval volt ellátva. Ezek után már gyerekjáték volt meglovasítani egy
riasztóval el nem látott, de amúgy remekül felújított VW-bogarat, melynek szimbolikussá növekedett dizájnja
magyar ember munkásságának része. Talán mérsékelten jó ötlet ezek után biciklin menekülni, ám az erős
délutáni fények ellenére így juszt is bekapcsolhatta a lámpát működtető dinamót. A rendőrök azonban
gyorsan elkapták, és legnagyobb szerencséjére egy helikopterbe tuszkolva szállították el. Miközben hátratekert
kézzel vergődött az imbolygó padlón, némi mélabúval arra gondolt, milyen kár, hogy a bilincset nem magyarok
találták fel. A listát fejben végigpörgetve azon is sajnálkozott, hogy a mai napon nem sikerült …-díjas
újságíróval kezet szorítania, és lemaradt a fényáteresztő üvegbeton látványáról. Aztán eszébe jutott,
hogy még nem egészen esélytelen, és a fedélzeten uralkodó hangzavarban elkezdett csengő hangon
szolmizálni, mégpedig a világszerte népszerű zenetanítási technika vívmányait felhasználva.
Földrajz:
9. évfolyam:
///1. Térképészet- Újpest fejlődésének követése régi térképeken
///2. Európa működő vulkánjai
///3. A mélytengerek világa - egy kutató expedíció naplója
Mindhárom téma bemutatása történhet dolgozatban, prezentációval, vagy tablóval.
10. évfolyam:
/// 1. Az 1929-es és a 2008-as gazdasági válság összehasonlítása
/// 2. Egy globális probléma földrajzi szempontú bemutatása, lokális hatásai
/// 3. Magyarország energiagazdasága a múltban, a jelenben és a jövőben
Kémia:
9.évfolyam:
///1. Marie Curie munkájának jelentősége a kémiában:
//////Mutassa be a tudós nő munkásságát és meghatározó szerepét a kémia, és a technológia fejlődésében.
///2. A kémia meghatározó pillanatai:
//////Személyek és tevékenységeik, felfedezéseik, munkásságuk, akik nélkül napjainkban a kémia, az ipar
//////nem lehetne ennyire fejlett.
///3. Kémia a konyhában:
//////Konyhai kísérletek bemutatása. Végezzen el 4-5 kísérletet a konyhában,melyet elektronikusan felvesz.
//////Majd elemezzék kémiai szempontból.
10. évfolyam:
1. Halogének:
///a)Halogének a gyógyászatban( fluorid, klór, bromidok, jodidok, jód izotóp)
///b)A klór „áldás és átok” (fertőtlenítés, vegyifegyver)
2.Tudatmódosító szerek:
///a)Az alkohol varázsa (működése és hatása a szervezetre és az egyénre)
///b)Mi és a kábítószerek (szerek fajtái, hatásai a szervezetre az egyénre)
3. Kedvencem „szabadon választott téma”
///A pályaművek bármilyen formában elkészíthetők (ppt, esszé vagy plalát)