HOGYAN KEZDŐDÖTT….?
A KÁROLYI ISTVÁN GIMNÁZIUM TÖRTÉNETE
Gimnáziumunk tízéves jubileumot ünnepelt a 2010/2011-es tanévben, az érettségit adó gimnáziumi képzés elindulásának évfordulóját.
Eljött az idő az első visszatekintésre. Úgy kell azonban tekintenünk az elmúlt időszakra, hogy ez egy fejlődési szakasz története, hiszen intézményünk múltja jóval korábbra nyúlik vissza, mint ez az évtized, és nem feledkezhetünk meg jogelőd iskoláink létéről, hagyományairól sem, hiszen belőlük született meg a mai Károlyi.
A „régi Károlyi” mely a kerület legrégibb általános iskolája volt, -bár nem ezen a néven- 1891-ben kezdte meg működését. Bizonyos ideig ugyan nem üzemelt, de a lakótelep fejlődése és az itt élő egyre több tanköteles gyermek kényelmesebb iskoláztatása miatt 1983-ban újraindították.
A növekvő tanulólétszám hívta életre a másik jogelődöt, a Virág Utcai Általános Iskolát is, mely jogilag 1986 szeptemberében indult, a tényleges beköltözés, az új épület birtokba vétele azonban januárra maradt. Az iskola 1988-ban bekapcsolódott a Zsolnay József professzor alkotta ÉKP programba.
A kilencvenes években Újpestet is elérte az a probléma, ami a gyermeklétszám csökkenésével és a lakótelep „elöregedésével” szükségszerűen sújtotta az oktatási intézményeket, kérdésessé vált a fennmaradás. Ebben a helyzetben Újpest önkormányzata előre gondolkodott és „előre menekült”. A városvezetés úgy döntött, hogy leépítés helyett új értéket teremt és egy 12 évfolyamos gimnázium létrehozásával megadja a lehetőséget a két iskolának, hogy tovább éljen és fejlődjön.
2000. július 31-én született meg a döntés egy olyan intézmény létrehozásáról, melyben egységes szerkezetű, érettségit adó képzés működik. A jogelődök megszüntetése után a két iskolából létrejött a Károlyi István 12 Évfolyamos Gimnázium, tovább viselve az Erzsébet utcai intézményrész nevét, hiszen, ki lenne méltóbb arra, hogy egy új gimnázium névadója legyen, mint Újpest alapítója, Károlyi István gróf. Tevékenysége, jelleme és embersége ma is követendő példa számunkra. Az iskola vezetésével Tiszavölgyi Jánosnét bízták meg.
Az első közös tanév két külön épületben folyt, ám szükségszerű volt, hogy az egység ne csak koncepciók tekintetében, hanem fizikailag is megvalósuljon, így az önkormányzat hatalmas beruházásba kezdett és felépülhetett az aulánk. Az impozáns közös tér, melynek átadására 2002. őszén került sor, a híd szerepét tölti be, összeköti a régit a modernnel, a kisebbeket a nagyobbakkal, a „bentieket” a külvilággal. Itt kapnak helyet állandó és időszaki kiállításaink, kulturális műsoraink, hagyományos rendezvényeink. Élet tölti meg a nap minden szakában, igényes környezetet biztosítva diákoknak, szülőknek, vendégeknek.
Az új intézmény legnagyobb feladata természetesen a beiskolázás volt. Mindenki nagy izgalommal várta a beérkező jelentkezési lapokat, amelyeken a saját nyolcadikosaink mellett számos más iskolából érdeklődő tanuló neve is szerepelt. Az első tanév kétszeres túljelentkezést hozott, így elindulhatott iskolánk első kilencedik osztálya Katona András vezetésével. Természetesen, mire a z új diákok elfoglalták helyüket a padokban, nevelőtestületünk hosszú tervező munkán volt túl, annak érdekében hogy kialakítson egy mindenki által vállalt közös érték és követelményrendszert, melynek kulcsszava i : egyéni törődés, korszerű műveltség, polgári értékrend. Ennek értelmében a gimnáziumi élet szerves részét képezte a legjobb általános iskolai hagyományok megőrzése és a gimnáziumi élet új kihívásainak való megfelelés.
Tudatos döntés volt, hogy első végzős osztályunk a már bevezetett új vizsgarendszer szerint tegyen érettségi vizsgát, az ennek megismerésére irányuló számos tanfolyam és továbbképzés jó lehetőséget nyújtott a szaktanároknak fejlődésre, a gimnáziumi követelményrendszer megismerésére majd elmélyítésére. Ebben a munkában mindvégig mellettünk állt és segítséget nyújtott független szakértőként Krug Ferenc, a Könyves Kálmán Gimnázium nyugalmazott igazgatója.
Tantestületünk tagjai számára kezdetektől világos volt, hogy első lépésként nekünk kell olyan színvonalú oktató-nevelő munkát végezni, mely felkészíti diákjainkat a teljesítésre, ezáltal lesznek képesek tanítványaink az igényes, magas szintű követelményeknek megfelelni. Az érettségire való felkészítés tehát abban a pillanatban el kell kezdődjék, mikor a tanuló először belép az intézménybe, és folyamatos kell, hogy legyen. Ez azonban nem lehet csupán vizsgaközpontú, hiszen a gimnázium feladata a művelt, értelmiségi pályára készülő fiatalok nevelése. Ehhez a tantárgyi ismeretek mellett szemlélet, műveltség átadására is szükség van, így az egyetemekre, főiskolára készülő fiatalok úgy távoznak tőlünk az érettségi bizonyítvány birtokában, hogy tisztában vannak azzal, tudni öröm, a tanulás érték, az érdeklődés elengedhetetlen, a befektetett energia kifizetődik.
A tagozat létszáma évről évre gyarapodott. Az első évben indított egyetlen kilencedik osztály szintén tervezett volt, lépésről lépésre szembesültünk a kihívásokkal, hiszen a tantestület többségének tíz évvel ezelőtt még igen kevés középiskolai tapasztalata volt. A második évtől kezdve folyamatosan két párhuzamos osztályt indítottunk, melyek osztályfőnökei szoros együttműködéssel nemcsak osztályközösséget, évfolyamot is építettek. A tagozat jelenlegi összlétszáma nem haladja meg a 250 főt, így mondhatjuk, hogy barátságos, még családias légkörben tanulnak diákjaink, a személyes törődés által olyan többletet kaphatnak tanáraiktól, melyek tartást adnak az iskolán kívüli világban is. Jellemző a jó tanár-diák kapcsolat, ami az őszinteségben, a kölcsönös segítségben és egymás tiszteletében nyilvánul meg. Itt kulcsszerepe van az osztályfőnöknek, akinek az a feladata, hogy olyan közösséget teremtsen, ahol az egyéni tehetség a legmagasabb szinten kibontakozhat.
Az évek előrehaladtával egyre több eredménnyel büszkélkedhetünk. Tanulóink sikerrel veszik az akadályokat, nyelvoktatásunk sikere a számos középfokú nyelvvizsga angol és német nyelvből, melyek közé nagy örömünkre néhány felsőfokú eredmény is bekerül. Az emelt szintű érettségiken sem kell szégyenkeznünk, hiszen diákjaink rendszeresen ott vannak és hozzák a várt eredményeket. Mindezeknek köszönhetően már szép számmal járnak Károlyiban érettségizett diákok az ország legjobb egyetemeire is.
A fejlődés nemcsak a diákságot érintette az elmúlt 10 évben, hanem az iskola egészét, a tantestületet is. Kollégáim jó példával járnak elől az élethosszig tartó tanulás tekintetében. Tanítónőink alapdiplomájuk mellett speciálkollégiumokkal rendelkeznek, többeknek tanári diplomájuk is van, átlátják az általános iskolai oktatás egész rendszerét és biztos alapokat adnak kisdiákjaiknak az alsó tagozaton. Emellett hatalmas energiát fordítanak a tehetséggondozásra, a sportra, egészséges életmódra és a művészeti nevelésre. Értékelési rendszerük szerteágazó, egyénre szabott, színvonalas. A felsőbb évfolyamokat oktató pedagógusok nagy része több diplomás, jogosult emelt szintű érettségin vizsgáztatói feladatok ellátására. Nyelvtanáraink egy része nyelvvizsgáztató tanárként is tevékeny. Az igazgatóhelyettesek és a munkaközösség vezetők többsége mellett többen elvégezték a közoktatási vezetőképzőt, így ráláthatnak az oktatás egészére. Jelenleg 5 fő láthat el érettségi vizsgaelnöki feladatokat, ezáltal betekintést nyerve más oktatási intézmények munkájába, tapasztalatait a gimnázium érdekében hasznosíthatja. Az iskola több ízben volt emelt szintű érettségi vizsgaközpont, melynek feladatait jól teljesítette.
A sokéves kitartó minőségi munka meghozta eredményét. Jelentkezőink száma évről évre nő, egyre többen hallanak rólunk, mivel gyakran kilépünk iskolánk falai közül, részt veszünk Újpest város rendezvényein, közéletében és magunk is élen járunk a hagyományteremtésben és a hagyományápolásban. Gimnáziumunk az elmúlt tíz év során a kerület egyik meghatározó oktatási és kulturális intézményévé vált, a szülők, a diákok, a többi iskola és a fenntartó által is megbecsült, elismert középiskolák sorába emelkedett.
(A cikk elkészítésében nyújtott segítségéért szeretnék köszönetet mondani Tiszavölgyi Jánosné Évának, iskolánk címzetes igazgató asszonyának)
Takács Judit
Részlet a 2013-ban az ÉKP-s iskolák alamanachjába írt szövegből
Iskolánk a mai 12 évfolyamos szerkezetben 2000 óta létezik. A jelenlegi tantestület két általános iskola fúziójaként jött létre. A Károlyi István Általános Iskola 1983-ban, a Virág Utcai Képességfejlesztő Iskola pedig 1986-ban nyitotta meg kapuit egymás tőszomszédságában. Az előbbiben 1985-től vezettük be a NYIK-programot az alsó tagozaton, az utóbbiban pedig eleve az ÉKP-program szerint indult el a tanítás. Mindkét program bevezetésében kulcsszerepet játszottak az akkori vezetők és helyetteseik, akik motiválták kollégáikat a szakmai megújulás irányában.(Tiszavölgyi Jánosné és Vámos Mária, valamint Ágai Emil és Blaskovics Lászlóné). A tantestület vállalkozó tagjai nagyon sokat köszönhettek az első továbbképzéseknek, melyek messze túlmutattak az akkori pedagógiai gyakorlaton.
Ez váltotta ki a nehézségeket is. A szokásosnál jóval nagyobb felkészültséget igénylő program fogadtatása nem volt teljes körűen pozitív. Az idők során azonban az alapvető szemlélet, a módszertan és az értékközpontúság lassan közkinccsé vált, elterjedt, annak ellenére, hogy névleg ezt nem vállalta fel mindenki. Nem is kellett, a NYIK és az egyéb tanítási módok békés egymás mellettiségben működtek, és működnek ma is az alsó tagozaton. Jó néhány évig folytatódott a NYIK a felső tagozatban is, évfolyamonként 1-1 osztályban.
2000-ben, a két iskola tantestületének egyesítésekor szinte probléma nélkül sikerült rövid idő alatt alkalmazkodni a helyzethez. A kollégák mindent megtettek a mielőbbi teljes együttműködésért, az állandó megújulásért, és egy idő múlva már nem annak volt elsősorban jelentősége, hogy ki honnan jött, hanem annak, hogy ki mit tud tenni a szakmai fejlődésért, az iskola egyre egyértelműbb népszerűségének megőrzéséért.
2009-ben bekapcsolódtunk az országos olvasáskutatási programba 3 osztállyal. Eredményeink figyelemre méltóak voltak, és sokat tanultunk általa. Ebben a munkában szakmai vezetőként Veszprémi Ildikó, koordinátorként és kipróbáló tanítóként Márkus Csilla vett részt, akik maguk is részesei voltak az egykori bevezetésnek. Kipróbáló tanító és tanár volt még a kutatás keretében Györkös Bernadett és Molnárné Mészáros Judit.
Évek óta kiemelkedő eredményeket érünk el a tehetséggondozásban. Különösen a különböző sportágak és a művészeti tevékenységek területén (ének-zene, versmondás, mesemondás, vizuális kultúra, színjátszás) feltűnő diákjaink folyamatos teljesítménye, de a 3. osztálytól felfelé egyre több szaktárgyi területen is sikerrel vállalják fel a megmérettetéseket a különböző versenyeken, pályázatokon.
A tantestület nagyobb része minimum 15 éve dolgozik iskolánkban, harmonikus együttműködésben egymással. Saját képzettségüket és tehetségüket a legnagyobb mértékben kamatoztatják a fejlesztésben. Ők mindnyájan meghatározó személyiségek intézményünk történetében.
Veszprémi Ildikó igazgatóhelyettes