2011. szeptember 18.
Tájékoztató az alsó tagozatról – a 2011/2012. tanévre

Bevezető

Alsós osztályaink nem tagozatosak. Mindhárom osztályban egységes a követelményrendszer és a tantárgyi struktúra is. Az ismert tantárgyakon kívül a gyerekek tanulnak furulyázni és néptáncolni. A délelőtti kötelező tanulás után sokféle szakkör áll rendelkezésükre az érdeklődőknek. Idegen nyelvet (angolt vagy németet) harmadik, számítástechnikát ötödik osztálytól tanulnak a gyerekek.

Mindhárom első osztályban alapvetően azonos módszerekkel tanítjuk az olvasást, írást, a matematikát és a szóbeli kommunikációt.

Az olvasásról

Nem szótagolva tanulnak a gyerekek olvasni, de az olvasástanulástól függetlenül gyakorolják a szótagolást. A szótagoló olvasást elsősorban azért nem erőltetjük, mert az elvonja a gyermek figyelmét a szó jelentéséről, és így nem segíti a szövegértés, valamint a kifejező olvasás megalapozását.

Nem szóképek alapján történik az olvasástanítás, de a tanév elején és menet közben is ismerkednek a szóképes (globális) olvasás technikájával, hiszen az a vizuális memória, a megfigyelés, a hangokra, a szótőre és toldalékra, valamint a szótagokra bontás képességének fejlesztését szolgálja.

Az olvasástanulás elemző – összetevő (analitikus – szintetikus) módszerrel történik, azaz az egyes betűk összekapcsolása útján, a gyermek egyéni képességeinek megfelelő tempóban, differenciáltan.

De mit is jelent a differenciált olvasástanítás?

A gyakorlatban a gyermek az eléje kerülő szóból annyi betűt olvas el egy rápillantással, amennyit éppen sikerül neki, és egyre inkább törekszik arra, hogy az egész szót ki tudja olvasni.
Az összeolvasás technikájának elsajátításához éppen annyi segítséget kap a tanítótól, amennyit igényel, és úgy kapja a segítséget, ahogy neki az a legmegfelelőbb. Így a gyerekek különböző tempóban, különböző idő alatt jutnak el a folyamatos olvasás szintjéig, de ez természetes. Sem siettetni, sem fékezni nem érdemes őket, fontosabb, hogy pozitív viszonyulás alakuljon ki bennük az olvasási tevékenységhez. A már „olvasni tudó” gyerekek különböző feladattípusok önálló elvégzését gyakorolják, amelyek egyre jobban ráirányítják figyelmüket a szöveg jelentéstartalmára.

Fontos nevelési alapelv az olvasással kapcsolatban

Az olvasástanulás igazából akkor kezdődik, amikor a gyermek a technikát már elsajátította. Azután dől el, hogy az olvasást élvező, jól használó, önálló tanulásra, művelődésre képes felnőtt lesz-e belőle. Ezt a tényt nem szabad elfelejteni. Ezért fontos, hogy a gyermek először is SZERESSEN OLVASNI, SOKAT OLVASSON és SOKFÉLE SZÖVEGET OLVASSON. Otthon is. A legcélravezetőbb motiváció ehhez a példaadás. Általános tapasztalat, hogy azok a gyerekek olvasnak szívesen, akiket szívesen olvasó felnőttek vesznek körül, és akik nekik megfelelő olvasnivalót kapnak gyakran a felnőttektől. Nagyon komoly jelentősége van a kisgyermekkori mesehallgatásnak is. Ne hagyjuk abba a meseolvasást akkor sem, amikor a gyermek már „tud olvasni”! Beszélgetni is nagyon jó az olvasottakról, és a gyereknek nagyon fontos. Nemcsak a szövegértés érdekében, hanem a szeretett felnőttel való közös élmény megéléséért is. Mindezeket az iskolában is igyekszünk számára biztosítani.


A házi feladatról

Házi feladatot mindennap kapnak a gyerekek, az életkoruknak megfelelő mennyiségben. Ezt a délutáni időszakban közösen végzik el 15-16 óra között, amikor az önálló tanulás technikáit gyakorolják tanítói irányítással.
A pénteki önálló feladatot kell csak otthon elkészíteni. Ezek a feladatok azt a célt szolgálják, hogy az önálló tanulási képességek és szokások rögzülését, fejlődését a szülők is nyomon követhessék, és szükség esetén az általuk észlelt problémákat jelezhessék a tanítóknak. Az önálló tanulási képesség kulcskérdés a továbbhaladás szempontjából, hiszen arra egy egész életen át nagyon nagy szüksége lesz a gyermeknek. Amennyiben otthon is szükség van külön gyakorlásra, azt a tanító jelzi, és útmutatást is ad ahhoz.


A tanítók feladatmegosztásáról

Minden osztályt legalább két tanító vezet, úgy, hogy a tantárgyakat és a szabadidős tevékenységeket is megosztják egymás között. Ennek következtében a szülők mindkét tanítóval találkozhatnak személyesen egy héten belül, amikor délután jönnek gyermekükért. Néhány osztályban a speciális művészeti tárgyakat (helyenként egyéb tantárgyat is) más tanító tanítja.

Az értékelésről

A gyerekek képességeik alakulásáról, teljesítményükről, a tanuláshoz való viszonyukról folyamatosan kapnak valamilyen visszajelzést, értékelést, szóban és írásban egyaránt. Ez az értékelés megjelenik az Értékelőfüzetben, és/ vagy az ellenőrzőben, de a füzetekben, a munkafüzetekben, a feladatlapokon is. Feltétlenül szükséges, hogy a szülők ezeket a visszajelzéseket nyomon kövessék év közben is. Nagyon fontos, hogy szignójukkal jelezzék is, hogyha a gyermek munkáját látták és értékelését elolvasták.
A gyermek értékelésének alapját, szempontjait nyomon követhetik az alsós követelményrendszerből. Ennek részletezését megtalálhatják a honlapon (www.kig.hu), az iskolai dokumentumok között.



Az egyéb lehetőségekről

Iskolánkban nagyon sok program (verseny, vetélkedő, pályázat, szereplés, kirándulás stb.) zajlik, ezeken elvárjuk az aktív részvételt, és szívesen látjuk a szülőket is. Tehetséggondozó és egyéb szakköreinkről honlapunkon (www.kig.hu) és kifüggesztett hirdetményeinken adunk tájékoztatást Tanórán kívüli tevékenységek címmel. A szakkörökön való rendszeres részvétel alapvetően elvárt azoktól, akik azokra jelentkeztek. Ezzel általában nem is szokott gond lenni. Ha a külön foglalkozás a délutáni tanulási időt is érinti, akkor a gyermeknek és a szülőnek vállalnia kell, hogy a másnapra való felkészülést biztosítja otthon.

A továbbhaladásról

A továbbhaladás feltétele az egyes évfolyamokra alapjában véve az, hogy a gyermek az adott tanév követelményeit legalább minimálisan teljesíteni tudja. Ha ez veszélyben van, a tanító azt időben jelzi. Ilyen esetekben a felzárkózás lehetőségeit vagy esetleg az évismétlés szükségességét érdemes a tanítókkal fogadóórákon megbeszélni, tanácsát kikérni. A követelményekről a tanítóktól, valamint a honlapon is megjelenő dokumentumból tájékozódhatnak.

Napi időbeosztás az alsó tagozaton (az iskolai Házirend részeként)

07:00 – 07:30: Hajnali ügyelet a nagy aulában, a bejáratnál. Fél nyolc előtt az épület belső részein csak a dolgozók tartózkodhatnak!
07:30 – 07:45: Érkezés az iskolába. A 07:50 utáni érkezés már késésnek számít.
07:45 -08:00: Felkészülés a tanórákra.

- Kérjük, hogy segítsék elő gyermekük pontos érkezését, mert csak így biztosítható a gyermek és a tanító nyugodt felkészülése a tanórára.
- Kérjük, hogy a gyerekek az aulában vagy legkésőbb az Erzsébet utcai épület bejáratánál búcsúzzanak el szüleiktől, és az épületen belül már önállóan menjenek a termükbe. A teremben a tanítók 07:30-tól várják őket. Ha a tanítóval beszélni szeretnének, azt délután vagy egyénileg egyeztetett időpontban tegyék. A reggeli nyugodt, derűs, békés kezdés az egész nap sikerességének és nyugalmának feltétele!

- Irodai ügyintézés reggel – személyesen - csak 08:15-től lehetséges, addig várakozzanak az aulában.
Az ebédlemondást – telefonon – már 7 órától megtehetik. Másnapra vonatkozóan csak a 08:45-ig történő bejelentést tudjuk figyelembe venni.
Kérjük, hogy a befizetési időpontokat kísérjék figyelemmel! Ezeken a napokon 08:00-tól 16:00-ig van irodai ügyintézés.
Ismét felhívjuk figyelmüket, hogy az ebédbefizeté
s összegét beküdhetik gyermekükkel, zárt borítékban. Ezzel elkerülhető a sorbanállás. A borítékon szerepeljen a gyermek neve, osztálya, a kért napok száma, a kért étkezés megnevezése (csak ebéd, reggeli- ebéd, ebéd-uzsonna, 3x-i) és a borítékba tett összeg.

08:00 – 12:00: Kötelező tanítási időszak az 1-2.-os évfolyamon.
08:00 – 12:45: Kötelező tanítási időszak a 3-4.-es évfolyamon.
12:00 – 14:00: Ebédelés csoportonként változó időpontban.
12:00 – 18:00: Szabadidős, tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások, különórák, gyógytestnevelés stb.

Figyelem!
Ezek a külön foglalkozások esetenként a délutáni tanulási időszakba is belenyúlhatnak. Ilyen esetekben kérjük, hogy a gyermek otthon fejezze be a másnapi felkészülést.

15:00 – 16:00: Önálló tanulás, (valamint a tanulási szokások, képességek kialakítása tanítói irányítással).
Kérjük, hogy ezt az időszakot fokozottan tartsák tiszteletben, kopogással, benyitással ne zavarják a gyerekek munkáját.
16:00: Távozás az iskolából. A gyerekeket a tanítók kikísérik az aulába. Az 1-2. osztályosok 16 órakor, a 3-4.-esek 16:05-kor indulnak kifelé a teremből.

Kérjük, hogy az osztályterembe csak indokolt esetben és csakis 16 óra után menjenek be, ha a tanítóval beszélni szeretnének, vagy beszélgetési időpontot egyeztetni.
Miután gyermeküket „átvették” az aulában, a faliújságra kitett információk elolvasására is van lehetőség, 16 óra után. Pénteki napokon már korábban is, amikor jönnek a gyermekért!
Az egész alsó tagozatra vonatkozó kiemelt információk olvashatók lesznek a nagy aulában kitett faliújságon is.
Az információáramlás legfontosabb dokumentuma pedig továbbra is az Üzenőfüzet! Kérjük, hogy azt mindennap nézzék meg!
A különleges alkalmakkor (műsorok, szülőkkel közös osztályprogramok, nyílt órák, versenyek, kiállítások megnyitói stb.) természetesen továbbra is szívesen látjuk a szülőket. Ezekről az alkalmakról is az Üzenőfüzetből értesülhetnek legkönnyebben.)

16:00 – 17:00: Összevont napközis ügyelet. Innen a gyerekek folyamatosan távozhatnak.
Kérjük, hogy a gyermek Üzenőjében legyen egy olyan telefonszám, amin biztosan elérhető egy olyan felnőtt, akinek jelezhetjük, ha esetleg a gyermekért 17 óráig nem jött senki. Tanítói felügyeletet csak 17 óráig tudunk biztosítani.
Alsós gyermek egyedül csak a szülő írásbeli kérelmére távozhat az iskolából.

Figyelem!
Az egyes osztályok indokolt esetben, a szülőkkel való megállapodás alapján, időszakosan eltérhetnek az általános napirendtől, ha ezzel nem zavarják meg a többi osztály életrendjét.

A tanév során időnként rendkívüli összevonást kell szerveznünk a napköziben a pedagógusok délutáni szakmai elfoglaltsága, továbbképzései miatt. Ilyenkor kérjük, hogy ebéd után vigyék haza gyermeküket, ha tehetik.
Köszönjük megértésüket!.


Lehetséges távozási időpontok az 1-4. évfolyamon

HÉTFŐTŐL CSÜTÖRTÖKIG:
- Tanítás után (A szülő bejön érte a terem elé, vagy írásban jelzi, hogy a gyermeket hazaengedhetjük.)
- Ebéd után (A szülő bejön érte a terem elé, vagy írásban jelzi, hogy a gyermeket hazaengedhetjük. Kérjük, hogy az ebédlő előtt ne várakozzanak!)
- 14:45-kor (A szülő bejön érte a terem elé, vagy írásban jelzi, hogy a gyermeket hazaengedhetjük.)
- 16:00-kor (A tanítók az aulába kikísérik a gyerekeket.)
- 16:00 – 17:00 (Folyamatosan távozhatnak a gyerekek, a szülők bejönnek értük a teremhez, vagy írásban jelzik, ha a gyermeket egyedül hazaengedhetjük.)

PÉNTEKEN:
- Tanítás után
- Ebéd után
- 14 órától folyamatosan

Köszönjük mindenkori figyelmüket és együttműködésüket!
Budapest, 2011. szeptember
Pillanatképek a mellékletben!

Kívánok mindenkinek kellemes és sikeres tanévet, harmonikus, kiegyensúlyozott kapcsolatot iskolánk minden pedagógusával!

Veszprémi Ildikó
igazgatóhelyettes