Menü Bezárás

Károlyi-pályázatok alsó tagozaton 2024-25.

Kedves Szülők!

Az idén is szeretettel várjuk tehetséges tanulóink pályázatát! Két kategóriában: képzőművészeti és irodalmi területen nyújthatják be a gyerekek egyéni alkotásukat.

– Kérjük a szülőket, hogy elsősorban abban segítsenek gyermeküknek, hogy értelmezni tudják az egyes kategóriák tartalmát. Támogassák őket abban, hogy nyugodtan elolvashassák a kiírást. A kisebbeknek akár a szülő is felolvashatja a kiírt feladatot.
– Ezután már csak biztatásra van szükség, a gyerekek ötleteinek meghallgatására, esetleges kiegészítésére.
– Konkrét segítség a címlap elkészítéséhez kell. Irodalmi alkotások esetében a címlapon szerepeljen a dátum, a gyermek neve, osztálya, a mű címe, valamint a segítő felnőtt neve.

Képzőművészeti pályázatok

I-II. osztály

  1. A földalatti állatok titkos világa

Képzeld el, hogy leásol a föld alá, és egy titkos, varázslatos világot találsz, ahol különleges földalatti állatok élnek. A feladatod az, hogy megalkosd ennek a világnak a képét!

Hogyan készítsd el a művedet?

  1. Ajánlott technikák: Használhatsz színes ceruzát, filctollat, vízfestéket, temperát, zsírkrétát.
  2. A föld rétegei: Rajzold meg a föld felszínét is, és alatta a rétegeket, ahol az állatok élnek! Lehetnek járatok, alagutak, föld alatti folyók vagy akár titkos barlangok.
  3. Földalatti állatok: Mutasd be, milyen állatok élnek ott! Lehetnek valódi állatok, mint a vakond, a földigiliszta, az egér vagy a hangya, de akár képzeletbeli lényeket is kitalálhatsz. Hogyan néznek ki?
  4. Élet a föld alatt: Gondolkodj el azon, mit csinálnak az állatok ott lent! Építenek-e valamit? Gyűjtögetnek? Játszanak vagy beszélgetnek egymással? Ezt is megjelenítheted a rajzodon.

Inspiráló ötletek a föld alatti világ bemutatásához:

  • Találj ki képzeletbeli lényeket, például csillogó barlanglakó szalamandrákat vagy föld alatti sárkányokat!
  • Ábrázold a föld alatti élet titkait: Mit esznek? Hogyan élnek? Építenek-e házakat vagy városokat?

Méretek: A3, A4

  1. A varázslatos iskolatáska
    Képzeld el, hogy van egy varázslatos iskolatáskád, amelyben nemcsak könyvek és füzetek, hanem csodálatos, különleges dolgok is elférnek! A feladatod az, hogy elkészítsd ennek a táskának a képét, és mutasd meg, milyen varázslatos világ rejtőzik benne.

Ajánlott technikák:

  1. Rajzolás és festés:
    • Rajzolj vagy fess egy iskolatáskát, amely kívülről is egyedi, például tele van különleges mintákkal, színekkel vagy varázslatos díszítésekkel (csillagok, virágok, sárkányok, stb.)!
    • Nyisd meg a táskát a képen, és mutasd be, hogy mi van benne! Használj színes ceruzát, zsírkrétát, temperát vagy vízfestéket, hogy életteli és részletgazdag legyen a műved!
  1. Kollázs technika:
  • Készíts egy táskaformát vastag papírból vagy kartonból, majd vágj ki különböző képeket magazinokból, szórólapokból vagy színes papírokból, amelyek a táska varázslatos tartalmát ábrázolják!
  • Például: könyvek, amikből szivárványok nőnek ki, ceruzák, amelyek maguktól rajzolnak, vagy egy kis világ, ami a táska belsejében bújik meg.

Méretek: A3, A4

III.-IV. osztály

  1. Mozi plakát

Képzeld el, hogy a kedvenc könyvedből egy gyermekfilmet készítenek. Téged kértek fel, hogy tervezd meg a film plakátját! Nézz utána, hogy mi mindennek kell szerepelnie egy ilyen figyelemfelhívó hirdetményen! Olyan legyen, hogy még a rendező is hanyatt dobja magát!

Ajánlott technikák:

  1. Rajz és festés: Kézzel készített plakátok alkotásához használj ceruzát, filctollat, temperát, zsírkrétát vagy vízfestéket!
  2. Digitális eszközök: Ha van elérhető tablet vagy számítógép használhatsz ingyen elérhető szerkesztő programokat.
  3. Grafika: Szénnel vagy ceruzával dolgozz!

Méret: A3

  1. A jövő városa

Képzeld el, hogyan nézhet ki egy város a jövőben! Olyan helyet alkoss, ahol az emberek, az állatok és a természet harmóniában élnek! Gondolkodj különleges épületeken, közlekedési eszközökön, zöld területeken és technológiai csodákon! A feladatod, hogy megtervezd és megalkosd ezt a jövőbeli várost!

Ajánlott technikák:

  1. Rajzolás és festés: Használj színes ceruzát, filctollat vagy vízfestéket, hogy részletgazdag, színes városképet alkoss!
  2. Kollázs technika: Gyűjts képeket magazinokból és újságokból, amelyeken futurisztikus elemek, például épületek, járművek vagy természetes tájak szerepelnek! Ezeket kombináld saját rajzaiddal vagy festett elemekkel, hogy egyedi városképet hozz létre.

Használj különböző anyagokat (pl. fólia, textil, színes papír, műanyag), hogy texturális részletekkel tegyél élénkebbé bizonyos elemeket, mint az épületek vagy a vízfelületek!

  1. Térbeli alkotás: Készíts egy 3D-s jövőbeli várost kartonból, papírgurigákból, műanyag kupakokból vagy más újrahasznosított anyagokból!

A városrészeket (lakóépületek, parkok, hidak) különböző szinteken helyezheted el, hogy igazán futurisztikus hatást keltsenek.

  1. Digitális alkotás: Ha van hozzáférés digitális eszközhöz, próbáld ki, hogy a jövő városát számítógépen vagy tableten tervezed meg rajzolóprogrammal! Így könnyen használhatsz élénk színeket, különleges mintákat és részleteket.

Inspirációs ötletek a jövő városához:

  • Épületek: Magas, növényekkel borított felhőkarcolók, lebegő épületek vagy víz alatti házak.
  • Közlekedés: Repülő autók, önvezető buszok, lebegő vonatok vagy csövekben közlekedő kapszulák.
  • Természet és technológia: Zöld tetők, napenergiával működő rendszerek, erdők és parkok a város közepén.
  • Közösségi terek: Olyan különleges helyek, ahol az emberek találkozhatnak, pihenhetnek vagy tanulhatnak – például egy lebegő könyvtár vagy holografikus mozi.

Méretek: A3, A4

 IRODALMI PÁLYÁZATOK

Meseírás

I-II. osztály

  1. Képzeletbeli állatok alkotása

Képzeld el, hogy van egy varázslatos világ, ahol különleges állatok élnek, amilyeneket még soha senki nem látott! A feladatod, hogy megalkosd a saját képzeletbeli állatodat. Gondold át, milyen lehetne, és válaszolj az alábbi kérdésekre:

  1. Hogy néz ki? Rajzold le a képzeletbeli állatodat! Milyen színei vannak? Van szarva, szárnya, farka vagy csápja? Hány lába van?
  2. Hol él? Erdőben, vízben, levegőben, vagy talán egy különleges helyen?
  3. Mit eszik? Növényeket, más állatokat, vagy valami teljesen mást, például csillagport?
  4. Milyen különleges képességei vannak? Tud repülni, láthatatlanná válni, vagy talán beszélni az emberekkel?

Ha készen vagy a rajzzal és a válaszokkal, fogalmazd meg az állatod történetét! Hogyan fedezted fel, és milyen kalandokat éltetek át együtt?

  1. A bábszínházi figura kalandjai

Képzeld el, hogy egy bábszínházi előadás végén az egyik bábfigura életre kel! Te vagy az, aki hazaviheted őt, hogy megmutasd neki a saját világodat. Írj egy történetet arról, hogy mi történt veletek!

Segítő kérdések a fogalmazáshoz:

  1. Hogy néz ki a bábfigura? Mi a neve, és milyen különleges tulajdonságai vannak?
  2. Hogy reagáltál, amikor életre kelt és ő mit szólt hozzád?
  3. Hogy vittétek haza a bábot? Mit mutattál meg neki otthon?
  4. Mi volt az, ami leginkább meglepte vagy megnevettette? Például: egy kedvenc játékod, egy háziállatod, vagy valamilyen szokásotok?
  5. Mi volt a kedvenc közös kalandotok? Mentetek-e valahova különleges helyre, vagy találtatok ki együtt egy mókás játékot?
  6. Mi történt a nap végén? Visszavittétek a bábot a színházba, vagy nálad maradt örökre?

Rajzolj egy képet is a bábfiguráról és a közös kalandotokról!

Segítség: Az elsősök lediktálhatják otthon szüleiknek vagy nagyobb testvérüknek a szöveget, amit saját maguk fogalmaznak meg.

Terjedelem: A terjedelem maximum 1 gépelt oldal.

III. osztály

  1. Érdekes településnevek

Érdekes, beszélő településnevekkel gyakran találkozhatunk utazásaink során, például vannak olyanok, amelyekben állatnevek bújtak el: Farkasgyepű, Fácánkert, Galambok. Te is találhatsz ki hasonlókat, akár a kedvenc állatod nevével: Macifalva, Békatóvár, Rókalyuk, Békakirályháza.

Feladat: Írj egy mesét!

Meséd helyszíne egy állatnevet tartalmazó településnév legyen!

Szereplői lehetnek az állatok, akik ott laknak. Leírhatod, hogy milyen érdekes esemény történt velük. Meséd legyen humoros, vicces, végén lehet csattanóval.

  1. Képes metró

Ha kaptál volna egy olyan megbízást, hogy Te tervezheted meg a hármas metró állomásainak felújítását, hogy néznének ki a metróállomások és milyen nevük lenne? Számolj be írásban az elképzelésedről! A hagyományostól a futurisztikusig bármi belefér. Engedd el a fantáziádat ne szokványos dizájnnal dolgozz! Gondolatban szállj fel az általad tervezett metróvonalra és valósítsd meg a fejedben elképzelt képet! Légy bátor,
és zökkenj ki!

Terjedelem: A terjedelem maximum 1 A4-es oldal. Készítsd hozzá illusztrációt is!

IV. osztály

  1. Utópisztikus sci-fi

Feladat leírása: Válassz egy foglalkozást 2500-3000-ben. Írj le egy napot!                          Belekeveredsz egy olyan történetbe, ahol ébredés után egy különleges galaxisban találod magad. Az űrgyárak és űrholdak között szambázva nyugodtan engedd szabadjára a fantáziád!

Ha van kedved, illusztrációban is megjelenítheted az elképzeléseid!

Terjedelem: maximum két A4-es oldal.

  1. Interjú egy különleges személlyel

Feladat leírása: Készíts interjút egy szeretett családtagoddal, aki bemutatja neked a régi idők felejthetetlen pillanatait! A főszereplők legyenek nagyszülők vagy dédikék. A fáradhatatlan kutatásodból derüljön ki, hogy milyen szoros kötelék van köztetek. Fel fogjuk kapni a fejünket, ha mellékelsz fotókat is a riportodhoz. Mikrofont fel és kezdődjék a műsorvezetői pályafutásod első mozzanata!

Terjedelem: maximum 2 A4-es oldal.

Mindenkinek nagyon jó munkát,
élvezetes alkotási élményt kívánunk!

2024.12.15.

Beadási határidő: 2025. február 3.