Károlyi - pályázat: Magyar
Pályázati témák 2010/2011. tanév
9-12. évfolyam
Vers, elbeszélés, riport szabadon választott témában
Képregény mai gyerekeknek vagy fiataloknak
Képes mesekönyv mai gyerekeknek (Verses szöveg vagy próza egyaránt lehet a saját színes, bármilyen technikával készített képeiddel.)
Könyvajánlás a mai gyermek és ifjúsági irodalomból (Miért ez a kedvenc könyved? Mutasd be a szereplőket! Színes illusztrációddal is segítsd a figyelem felkeltését!)
vagy
Tanulmány (esszé) a következő témák valamelyike alapján:
1. A török uralom megjelenítése a magyar irodalomban
2. Múzsák és szerelmes versek a magyar irodalomban
Értekező próza: Gyerekversekről
A gyerekvers komoly dolog, őszinte és játékos, nyelvi leleményünk kimeríthetetlen kincsesháza.
„A békarokka se nem béka, se nem rokka. A gyermekkor emlékeivel hoztam magammal e szót, e szóképet.« Így kezdi harmadik gyermekverskötetének fülszövegét Pintér Lajos, aki a mezei zsurló megannyi elnevezésének egyik leginkább zenélő-mesélő változatát választotta címül: Békarokka. Él is az érzéki erejű szó kínálta lehetőséggel, mert az egyszerű jelentésmagyarázaton túl a benne foglalt képet is kibontja: »Ha e zsurlóra rásüt a hold, ha titkos éjszaka jő, békák sodorják fonállá az éji hold ezüst és arany szálait. A versek itt születtek, e mesei titkos-játékos éjszakában. Az anyanyelv nedves, nyirkos rétjein, szántóföldjein. (...) Szerintem gyerekvers az, ami közvetlenül, szavakkal nem oktat, hanem olyan hangulatot, dallamot, élet- vagy természetdarabkát próbál adni, ami a gyerek – és a felnőtt – lelkét gazdagabbá, finomabbá teszi. ”
(Luchmann Zsuzsanna: Az anyanyelv bűvöletében)
Érvelj a fentiek mellett XX. századi és kortárs költők műveinek felhasználásával!
Értekező próza a következő témák valamelyikével:
1. Hogyan jelenítik meg a fiatalok lelkivilágát és a felnőtté válás problémáit a kortárs irodalom alkotói?
(Pl. Garaczi László: Pompásan buszozunk! ; Dragomán György: A fehér király; Tóth Krisztina:
Vonalkód; Háy János: A bogyósgyümölcskertész fia, A gyerek; Grecsó Krisztián: Isten hozott!,
Tánciskola, stb.)
2. Hasznos lehet-e magyarórán a dalszövegekkel való foglalkozás?
Néhány dalszöveg (pl. Kispál és a borz, Tankcsapda, 30y stb.) értelmezésével fejtsd ki álláspontodat!
Minden fenti pályázatra vonatkozó:
A szabadon választható témákban törekedjetek:
- a Károlyiak történetének megjelenítésére versben, mesében, elbeszélésben, riportban;
- birtokaik, váraik vagy kastélyaik bemutatására;
- iskolánk 10 éves történetének felvillantására!
Írásaitok ne haladják meg az 5-6 oldal terjedelmet!
A felhasznált szakirodalmi forrásokat pontosan tüntessétek fel!
Leadási határidő: 2011. március 5.
Mellékletek